Kokeilu toteutetaan yhteistyössä Osakan yliopiston kanssa, ja se on nimeltään e-Yan Osaka. Siitä aiotaan suuren mittakaavan demoa siitä, miten vaihdettavilla akuilla varustetut sähkömoottoripyörät voisivat mullistaa urbaanin liikenteen. Ne voivat eliminoida huolen siitä, miten pitkään akku tai sen lataaminen kestää sekä miten ja mistä löytää latausasema.
Kyse on ensimmäisestä kehitysaskeleesta sen jälkeen kun neljän japanilaisen konsortio perustettiin huhtikuussa 2019 luomaan yhtenäinen akusto ja akkujen vaihtojärjestelmä.
Vaikka liittouma ei ole vielä julkistanut virallisesti standardoitua akustoa, on varsin luultavaa, että se perustuu Hondan Las Vegasin kuluttajaelektroniikkamessuilla 2018 jukistamaan "Honda Mobile Power Pack" -akkujärjestelmään. Akustoa voi käyttää isommassa Honda PCX- ja pienemmässä Benly-e-sähköskootterissa. Molemmat mallit ovat jo yritysasiakkaiden saatavilla Japanissa osana hidasta teknologian sisäänajoa.
– Neljän kotimaisen moottoripyörävalmistajan kesken tehtyjen yhteistyötutkimusten avulla pystyimme ryhtymään eYan Osaka -operaatioon todentaaksemme vaihdettavien akustojen tekniset määrittelyt, totesi Hondan moottoripyöräpuolen pääjohtaja Noriaki Abe.
– Olemme tietoisia siitä, että sähkömoottoripyörien yleistymisen eteen on edelleen ongelmia ratkottavaksi, ja jatkamme työtä parantaaksemme käyttäjäympäristöä alueilla, joissa jokainen yritys voi toimia.
Koejakson aikana sähkömoottoripyöriä lainataan sekä Osakan yliopiston opiskelijoille että henkilöstölle. Akunvaihtoasemia pystytetään kampusalueelle ja paikallisten lähikauppojen yhteyteen. Ideana on sen sijaan, että yritettäisiin asentaa isot, raskaat pitkän ajomatkan akustot pyöriin, ja pakotettaisiin käyttäjät lataamaan ne kotona tai töissä, asentaa pyöriin nopeasti ja helposti vaihdettavat akut. Silloin ne voidaan vaihtaa täyteen ladattuihin milloin tahansa virran määrä alkaa olla alhainen.
Testijakso kestää noin vuoden, jonka aikana tavoitteena on kohdata kaikki mahdolliset asiaan liittyvät ongelmat, ennen kuin akkujen ja latausjärjestelmien ja akunvaihtoasemien lopullinen design ja määritelmät luodaan.
Hondan Mobile Power Pack näyttää jo selkeästi suuntaa siihen, miten yritys näkee järjestelmän toimivan. Se on suunniteltu toimimaan monenlaisissa ajoneuvoissa sähköruohonleikkurista mönkijöihin asti. Joka tapauksessa, jos akusto standardoidaan useampien valmistajien kesken, se ottaa ison askelen eteenpäin, ja siitä tulee sähkömoottoripyörien vastine AA-paristoille ja -akuille.
Asiasta kertoi ensin Motorcyclenews.