Gogoro on tällä hetkellä maailman johtava akuiltaan pikavaihdettavien sähkömoottoripyörien valmistaja. Akkujen ja sähköskoottereiden lisäksi se valmistaa akkujen lataus- ja vaihtoasemia. Periaate on yksinkertainen: voit ajaa skootterillasi vaikkapa supermarketin pysäköintikerroksessa sijaitsevalle akkujen latausasemalle, ja vaihtaa, "swäpätä", kädenkäänteessä pikakiinnityksellä varustetut akut täysiin.
Gogoron kiinnostus Indonesiaan on ymmärrettävä, sillä siellä on maailman kolmanneksi eniten moottoripyöriä, yli 110 miljoonaa kappaletta. Maan hallitus on lisäksi sitoutunut vähentämään kasvihuonekaasujen päästöt 43 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä ja nollatasolle vuoteen 2060 mennessä.
Maan moottoripyöräkanta koostuu enimmäkseen keveistä 100 - 150 cm3 bensaskoottereista, ja Gogoron sähköskootteri- ja akkujärjestelmä on puolestaan aikanaan kehitetty ominaisuuksiltaan paremmiksi kuin tämän luokan bensaskootterit.
Gogoro, Hon Hai (Foxconn), Indonesia Battery Corporation (IBC) ja Indika Energy kehittävät yhdessä kestävän kehityksen mukaisen sähköajoneuvojen ekosysteemin Indonesiaan tavoitteenaan luoda perusteet alan avoimelle teollisuudelle. Gogorolla on hankkeessa avainrooli sähköisten ajoneuvojen kysynnän kasvun kiihdyttämiseksi ja Indonesian ilmastotavotteiden saavuttamiseksi.
Ekosysteemiin kuuluvat kaikki neljä perustavaa yritystä, mutta tavoitteena on saada siihen lisää jäseniä. Yhteistyö alkaa akkujen ja -modulien valmistuksella ja laajenee neli- ja kaksipyöräisten sähköajoneuvojen ja -bussien kehittämistyöhön. Yhteistyön tavoitteena on myös saada aikaan alaa tukevaa yritystoimintaa, kuten akkujen vaihtoasemia sekä kierrätystä ja kehitystyötä tekeviä yrityksiä.
Gogorolla on viime joulukuusta asti ollut menossa Gogoro Gojek -skootteritaksipilotti Indonesian pääkaupungissa Jakartassa. Siinä on mukana 250 Gogoron älyskootteria ja neljä GoStation akkujenvaihtoasemaa sijoitettuna valtion omistaman polttoaineyhtiön Pertaminan huoltoasemille. Yritykset suunnittelevat laajentavansa pilottia 5000 ajoneuvoon ja lisäävänsä akkuasemien määrää.
Yli 450 000 henkilöä maailmassa käyttää tällä hetkellä Gogoron sähköskoottereita ja sillä on yli 10 000 akkujen vaihto- ja latausasemaa. Kaikkiaan Gogoron akkuja on vaihdettu tähän mennessä yli 250 miljoonaa kertaa, päivittäin "swäppäyksiä" tapahtuu 330 000. Yrityksen ekosysteemi on maailmanlaajuisesti alan suurin tällä hetkellä.
On mielenkiintoista nähdä, miten Gogoron ekosysteemi etenee, sillä ainakin intialainen Hero ja japanilainen Yamaha ovat jo aiemmin ilmoittaneet lähtevänsä mukaan Gogoron akkujärjestelmään.
Gogoro on perustettu 2011.
Aiheesta aiemmin:
Hero ja Gogoro yhteistyöhön sähköajoneuvojen vaihtoakkuteknologian vahvistamiseksi
Gogoro avasi pelin: sähköskootterit yhteiskäyttöön sovelluksen ja palvelukonseptin avulla
Gogoro päivitti sähköskootteriinsa sormenjälkitunnistuksen
Latausasemista ja vaihtoakuista tunnettu sähköskootterivalmistaja Gogoro laajentaa Japaniin
Gogoron vaihdettavien akkujen ja latausasemien standardiin sitoutui uusi skootterivalmistaja