Yksinkertaistettuna Ducatin Streetfighter V4 on katteista riisuttu versio Panigale V4:stä varustettuna korkealla ja leveällä ohjaustangolla. 2023 mallin kuivapaino on vain 178 kilogrammaa.
Moottori ja runko sekä alusta ovat pääpiirteittäin samat. Vähän maltillisempana nakumallin tehot kuitenkin pidetään. Siinä missä Panigalen huippumallin teho on 240,5 hv, Streetfightereiden Desmosedici Stradale -moottoreissa pysytellään 208 hevosvoimassa.
Uusinta uutta, kuten Panigalessakin, on se, että moottorin tehokartat säätyvät vaihdekohtaisesti antamaan optimaalisen vasteen. Myös alustaa on viritelty samalla tavalla uusiksi. Kaksitasoiset siivekkeet ja uusin elektroniikkapaketti kuuluvat mukaan päivitykseen samansuuntaisesti kuten Panigaleissakin.
Streetfighter V4 esiteltiin ensi kerran vuonna 2020 ja ansaitsi heti paikkansa supernakujen kategoriassa. Streetfighter V4 2023 -malli on sporttinen ja sen muotokieli on minimalistinen. Etupäässä ja led-ajovaloissa on sukunäköisyyttä Panigalen kanssa. Pyörän visuaaliset linjat tuovat mieleen saalistajan, mikä tietysti sopii streetfighterin genreen.
Polttoainetankin tilavuus on kasvatettu 17 litraan ja se on muotoiltu antamaan aiempaa paremmin tukea kuljettajalle jarrutettaessa ja kantattaessa.
Uudesta eturungosta ja moottorista on jätetty näkyviin niin paljon kuin mahdollista. V4 S -versio on saatavilla uudella "Grey Nero" -värityksellä. Siinä on harmaan ja mustan eri sävyjä antamassa kontrastia teknisiin komponentteihin.
Moottorin tehovalintojen logiikka on sama kuin Panigale V4:ssä ja V4 S:ssä. Tehovalintoja on neljä, Full, High, Medium ja Low ja ne on säädetty uuden moottorin mukaan Streetfighterille sopiviksi. Full ja Low on pistetty kokonaan uusiksi, Mediumia ja Low´ta on hienosäädetty. Moottorikartat on kalibroitu erikseen joka vaihteelle.
Full-valinnalla käytössä on täydet tehot, muttei mitään elektronisia suotimia poislukien ykkösvaihteella. Low-mode puolestaan on tarkoitettu maantieajoon tai huonopitoisille keleille. Sen teho on rajattu 165 hevosvoimaan.
Street fighter V4:ssä on myös uusi Wet Riding Mode, joka on tarkoitettu sadekelille. S-versiossa on vakioakun tilalla litium-ioniakku, joka pienentää pyörän painoa 1,7 kilogrammalla.
Uusi tft-mittaristo noudattaa Panigale V4:n ratkaisuja. Grafiikat on uusittu, ja niiden pitäisi tehdä mittaristosta entistä yksinkertaisempia ja helppolukuisempia.
Mittaristossa on myös Track Evo -toiminto, jonka kautta nähdään pyörän moottorin elektroniset toimintaparametrit. Ducatin luistonestoa on hienosäädetty ja samoin ridebywire-järjestelmää.
Moottorijarrutuksen ohjausjärjestelmää on uusittu EVO 2 -versioon, mikä parantaa pyörän stabiiliutta ja hallittavuutta jarrutuksissa ja kaarteissa.
Myös Ducati Quick Shifterin (DQS) eli vaihtoavustimen toimintaa on parannettu pehmeämmäksi sekä osa- että täyskaasulla.
Jäähdytyspuhallinten hallintaa on parannettu. Ne paitsi tarjoavat parempaa käyttölämpötilan ohjausta, myös vähentävät kuljettajan lämpökuormaa, kuten Panigale V4:ssäkin.
Streetfighter V4:ssä on alumiiniset eturunko ja yksipuolinen takakeinuhaarukka. Streetfighter V4:ssä on mekaanisesti säädettävä alusta, kun taas V4 S:ssä on semiaktiivinen Öhlinsin Öhlins NIX30 upside-down 43 mm etuteleskooppi ja TTX36 takavaimennin. SmartEC 2.0 -käyttöliittymän avulla niiden säätäminen on helppoa ja yksinkertaista. V4 S:n vanteet ovat Marchesinin ja taottua alumiinia. Ne parantavat pyörän ketteryyttä suunnanvaihdoissa ja responssia kiihdytettäessä ja jarrutettaessa kiitos pienemmän jousittamattoman massan.
Kuten Panigale V4:ssä, Streetfighterissakin takakeinuhaarukan kiinnityspiste on siirretty neljä milliä korkeammalle. Tavoitteena parempi stabiliteetti. Painonjakauma on puolestaan siirtynyt eteenpäin ja mahdollistaa suuremmat kaarteeseen tulon nopeudet.
Tankin uusi muotoilu mahdollistaa paremman tuen kuljettajalle jarrutettaessa ja kiihdytettäessä. V4 S:n märkäpaino on 197,5 kg.
Desmosedici Stradalen 1103 cm3 moottorin teho on 208 hp / 13,000 rpm ja maksimivääntö 123 Nm Euro 5 konfiguraatiossa.
Streetfighter V4 SP2
Streetfighter-malliston huippuversio V4 SP2:ta valmistetaan numeroitu sarja. Pyörä on valmis suoraan radalle sellaisenaan.
V4 SP toimitetaan “Winter Test” -värityksellä. Se on Centro Stile Ducatin käsialaa ja ottanut inspiraationsa kisakauden esitestien aikaisten Ducati Corsen kisapyörien värityksestä. Väreinä on mustaa ja mattahiilikuitumustaa hiilikuituvanteissa ja siivissä ja kontrastina punaisia korostevärityksiä ja harjattua alumiinia oleva polttoainetankki. Sarjanumero on kaiverrettu laserilla ohjaustankoon.
Streetfighter V4 SP2:n viisipuolaiset hiilikuituvanteet ovat 1,4 kg kevyemmät kuin S-mallin taotut alumiinivanteet. Ne vähentävät inertiaa edessä 26 % ja takana 46 %. Ne tekevät pyörän ohjaamisesta entistä ketterämpää ja kevyempää.
Brembo Stylema R -etujarrusatulat varmistavat tehokkaat jarrutukset.
Streetfighter V4 SP2:ssa Desmosedici Stradale -moottori on varustettu STM-EVO SBK kuivakytkimellä, joka antaa paremman luistokytkintoiminnon ja enemmän virtaavuutta vaiheissa, joissa kaasu käännetään kokonaan pois päältä. Olennaista, kun ajetaan radalla äärirajoilla.
SP2:ssa käytetään Öhlinsin alustaa samoin jousin ja hydrauliikoin kuin Panigale V4:ää.
Ducati Streetfighter V4- ja V4 S -mallit tulevat Ducatin jälleenmyyjille tammikuusta 2023 alkaen ja V4 SP2 maaliskuusta lähtien. Perus V4-malli on saatavilla Ducati Red -värityksellä ja S-versio Grey Nero -väreissä.
Saataville tulee mm. Akrapovičin täysi titaaninen kisaputkisto, joka vähentää painoa 5 kiloa ja nostaa maksimitehon 220 hevosvoimaan. Äänen taso on 105 dB ja 102 dB noise killerillä varustettuna.
Aiheesta aiemmin:
Ducatin rajoitettujen sarjojen Streetfighter V4 Lamborghinit myytiin loppuun muutamassa tunnissa
Ducati täräytti: uusi Panigale V4 R – riittäisikö 240 hevosvoimaa?
Ducati Streetfighter V4 SP 2022: "adrenaalia tuottavin nakumalli koskaan"
Nyt on tekniikka-Lego: Ducati Panigale V4 R!