Harley-Davidson jäi jo aiemmin nalkkiin siitä, että Pan America 975 -malli mainittiin sen virallisella sivustolla etsittäessä lisävarusteena lukittavaa polttoainetankin korkkia, kertoo Motorcycle. Korkin mainittiin sopivan RA1250 (Pan America 1250) ja RA1250S (Pan America 1250 Special) sekä kahteen aiemmin tuntemattomaan, RA975- ja RA965S-malliin (tässä ilmeisesti kirjoitusvirhe numerosarjassa). Tämän voi suoraan päätellä olevan samanlaisella Revolution Max moottorilla varustettu Pan America 975 -malli kuin mitä Nightsterissa käytetään.
Tällä kertaa lehti on löytänyt lisätodisteita pienemmästä adventure-tourerista USA:n liikenneviranomaiselta NHTSA:lta.
NHTSA:lla on sivu, josta löytyvät turvallisuusongelmat ja takaisinkutsut. Sivulta voit etsiä takaisinkutsuja, turvallisuustarkastuksia, kuluttajien tekemiä valituksia sekä valmistajien kommunikointia NHTSA:n järjestelmässä. Motorcycle löysi kolme huoltobulletiinia, jotka koskivat RA975- ja RA975S-malleja. Sanamuoto myös paljasti, että mallista käytetään Pan America -nimitystä.
NHTSA:n listauksen mukaan RA975 ja RH975S on merkitty vuoden 2022 malleiksi. Täten vaikuttaa siltä, että Harley oli alunperin päättänyt julkistaa mallit jo tälle vuodelle, mutta jostain syystä päättänyt siirtää julkistusta vuodella. Yksi mahdollinen selitys voi olla ongelmat tuotantoketjuissa tai yksinkertaisesti komponenttipula.
Tällä hetkellä adventurepyörät ovat suosittuja ja nimenomaan niiden keskikokoinen luokka tuntuu koko ajan saavan lisää kiinnostusta osakseen. Siksi Harleyn päätös tuoda markkinoille myös 975-kuutioinen Pan America tuntuu loogiselta, jos se aikoo laajentaa asiakaskuntaansa segmentin sisällä.
EICMAn jälkeen lienemme viisaampia tämänkin asian kohdalla. Toki Harley voi esitellä uuden mallin vasta keväälläkin, kun se täyttää 120 vuotta.
Aiheesta aiemmin:
Motouutiset koeajaa: 2021 Harley-Davidson Pan America Special – laadukas haastaja adventuregenreen
Harley-Davidsonin uusi seikkailupyörä Pan America 1250: "Kaksipyöräinen Jeeppi"