Kyseessä olisi siis yksi tai mahdollisesti kaksi adventurepyörämallia, joissa käytettäisiin (mahdollisesti viritysasteeltaan erilaista) kutakuinkin samaa uutta 975-kuutiosenttimetristä modernia nestejäähdytteistä Revolution Max -moottoria kuin uunituoreessa Nightsterissa. Nightsterin mallikoodi on puolestaan RH975.
Uuteen viime keskiviikkona julkistettuun Nightsteriin ja sen moottoriin voit tutustua täällä: Harley-Davidsonilta uusi "Nightster" -malli, öisistä kaupunkien kaduista pitävien unelmien täyttymys?
Mallikoodit RA975 ja RA965S viittaavat suoraan Harleyn Revolution Max -moottoreilla varustettuun adventuremallistoon. Pan America 1250 on koodiltaan RA1250, kertoo Motorcycle. Mikäli perässä on kirjain "S", eli "Special", niin se tarkoittaa paremmin varusteltua versiota pyörästä.
Tämän logiikan mukaan RA975 pitäisi olla suoraan samantyyppistä 975 cm3 Revoluton Max -moottoria kuin Nightsterissa käyttävä adventurepyörä. Lopullisen mallinimen pitäisi silloin olla Pan America 975.
RA965S on puolestaan mysteeri. S:n pitäisi tarkoittaa erikoismallia, mutta 965 numeron 975 sijaan on erikoista. Tuskin kyse on kirjoitusvirheestä yhtä vähän kuin siitäkään, että rinnakkaismallia varten olisi valmistettu 10 cm3 pienempi moottori.
Joka tapauksessa olipa mallimerkintämysteerin takana mikä syy tahansa, se osoittaa, että Harley on tosissaan suuntaamassa adventurepyörämarkkinoille. Se tuo lisää mallivalikoimaa keskisegmenttiin aivan kuten KTM 890 Adventure-, Triumph Tiger 900- ja BMW F850 GS -malleilla tai Honda tulevalla Africa Twinin pienemmällä versiolla.
Aiheesta aiemmin:
Harley-Davidson rekisteröi mallinimen "Nightster" Eurooppaan – mitä luvassa?
Motouutiset koeajaa: 2021 Harley-Davidson Pan America Special – laadukas haastaja adventuregenreen