Julkaisemme joulun ja Uuden Vuoden välisenä aikana vuoden 2021 luetuimmat jutut uudelleen toimituksen osittaisen lomallaolon vuoksi. Hauskaa Joulun ja Uuden Vuoden odottamisen ja vaihtumisen aikaa kaikille!
Tämä juttu oli vuoden 2021 13. luetuin.
Harley ei ole tyytynyt vain pintapuolisesti raapaisemaan vanhaa kruiseria seikkailu-genren alle, vaan se on määritellyt adventure-Harrikan koko olemuksen uusiksi nollasta alkaen. Asenne on kova, ja se on tuottanut tulosta. Harley-Davidson Pan America on täynnään uutta teknologiaa ja mielenkiintoisia teknisiä ratkaisuja. Ja tekee taatusti sen, mitä H-D on vuosia yrittänyt: tuo merkin pariin uusia kuljettajia. Teknisten tietojen perusteella nyt on sellainen seikkailu-Harrikka, että se varmasti huomataan.
Amerikkalainen moottoripyörävalmistaja Harley-Davidson esitteli lopulta eilen illalla Suomen aikaa uudet seikkailupyörämallinsa Pan America 1250:n ja 1250 Specialin. Mallien välinen ero on perinteinen: 1250 on perusmalli, ja Specialiin on lisätty teknologista kermaa.
Harley on tehnyt perusteellista työtä uutta Pan America -mallia rakentaessaan, ja siitä tulee varmasti mielenkiintoinen vaihtoehto muiden adventurepyörien rinnalle. Kaikki tietysti riippuu lopulta käytännön toteutuksesta, mutta ainakin mallia on rakennettu ja suunniteltu pitkään ja hartaasti, joten odotamme tietenkin innolla koeajoa.
Uusi moottori
Mallien voimanlähteenä on Harley-Davidsonin uusi kaksisylinterinen, nestejäähdytteinen Revolution Max 1250 -V2-moottori, jonka iskutilavuus on 1250 cm3. Moottori on painon säästämiseksi runkorakenteen kantava osa.
Suorituskyky tietenkin kiinnostaa, joten moottorista luvataan 112 kW, 150 hevosvoimaa tehoa ja huippuvääntö on 127,5 Nm. Sylinterin halkaisija on 105 mm ja iskunpituus 72 mm. Moottorin maksimikierrosluku on 9500 rpm.
Lupaavan uuden moottorin ominaisuuksista lisää täällä:
Pan America 1250
Molempien Pan Americoiden akseliväli on 1580 mm. Perusmallissa on valualumiiniset vanteet, edessä 19-tuumainen ja takana 17-tuumainen. Ensiasennusrenkaina on Michelinin yhteistyössä Harleyn kanssa tähän malliin suunnittelemat ilmeisesti katuendurotyyppiset Schorcher Adventure -renkaat. Lisävarusteena on saatavilla Michelinin Anakee Wildit karumpaan kulkemiseen.
Pyörä on varustettu Brembon uudella radiaalisella yksilohkoisella nelimäntäisellä (30 mm) jarrusatulalla. Kaksoisetujarrulevyt ovat halkaisijaltaan 320 mm; takajarrulevy on halkaisijaltaan 280 mm. Etujarrun pääsylinteri mahdollistaa säädettävän vipuvasteen.
Säädettävä jousitus
Pan America 1250 -mallin etu- ja takajousituksen puristus / paluuvaimennus ja jousen esijännitys ovat täysin säädettävissä. Joustomatka edessä ja takana on 190 mm. Etuhaarukka on ylösalaisin käännetty 47 mm:n Showa. Takana on Showan Piggyback-vaimennin, jossa on hydraulisesti säädettävä esikuormitus. Takajousituksen iskunvaimennus säätyy progressiivisesti.
Kosketusnäyttö
Kaikki mittaristo- ja tietoviihdetoiminnot näytetään kallistettavassa 6,8 tuuman TFT-kosketusnäytössä. Näytön lasi on heijastamaton, minkä ansiosta sen pitäisi näkyä useimmissa valaistusolosuhteissa. Kosketustoiminto ei ole käytössä moottoripyörän liikkuessa, mutta kuljettaja voi ajon aikana hallita toimintoja ohjaustangon säätimillä.
Näyttö tukee kuljettajan Bluetooth-mobiililaitteen tietoviihdettä, kuten musiikkia ja puheluja. Navigoinnin mahdollistaa ilmainen Harley-Davidson-sovellus iOS:lle ja Androidille.
Kaarreajojärjestelmien riemuvoitto
Pan America 1250 -malli on varustettu Cornering Rider Safety Enhancements -ominaisuuksilla. Kyseessä on kokoelma tekniikoita, jotka on suunniteltu parantamaan kuljettajan varmuutta odottamattomissa tilanteissa tai huonoissa tieolosuhteissa. Näissä elektronisissa järjestelmissä hyödynnetään uusinta alustan ohjaustekniikkaa, elektronista jarrujen ohjaustekniikkaa ja voimansiirtotekniikkaa.
Järjestelmän ytimenä toimii inertiamittausyksikkö (IMU), joka mitannee pyörän elämää kuusiakselisesti, kuten muutkin edistyneet IMU-järjestelmät.
Pyörässä on linkitetyt jarrut, jotka kaarteissakin toimivat lukkiutumattomasti sekä niin ikään kaarteissakin toimiva vetoluiston esto, takapyörän luistonesto moottorijarrutuksessa kallistuneena sekä Hill Control eli vierinnän esto.
Ajotilavalintoja
Valittavissa olevilla ajotiloilla säädetään elektronisesti moottoripyörän suorituskykyominaisuuksia ja tekniikan väliintulon tasoa. Perusmallissa on käytettävissä viisi tilaa (neljä on esiohjelmoitu, ja yksi on mukautettavissa). Special-mallissa on kaksi lisätilaa, jotka ovat omistajan mukautettavissa.
Pan America 1250 -mallien esiohjelmoidut ajotilat ovat Road (maantie), Sport (urheilu), Rain (sade), Off-Road (maasto) ja Off-Road Plus (maasto plus). Kukin ajotila koostuu tehonsyöttö-, moottorijarrutus-, Cornering Enhanced Antilock Braking System (C-ABS, lukkiutumaton jarrujärjestelmä kaarreajossa) ja Cornering Enhanced Traction Control System (C-TCS, takapyörän luistonesto kiihdyttäessä kallistuneena) -asetusten erityisyhdistelmästä. Kuljettaja voi vaihtaa käytössä olevaa ajotilaa oikeanpuoleisen säätimen Mode-painikkeella moottoripyörää ajaessaan tai pysähtyneenä ollessaan, muutamin poikkeuksin.
Pan America 1250 -mallin muita ominaisuuksia
Kevyt pakoputkisto on valmistettu korroosionkestävästä 304-sarjan ruostumattomasta teräksestä, ja täyttää meluvaatimukset ja maailmanlaajuiset päästövaatimukset Euro 5 mukaan lukien. Katalysaattori on sijoitettu mahdollisimman lähellä moottoria koon ja painon minimoimiseksi ja lämmön pitämiseksi kaukana kuljettajasta. Äänenvaimenninpari – toinen äänenvaimennin on moottorin alla ja toinen moottoripyörän oikealla puolella – kasvattaa pakojärjestelmän tilavuutta.
Istuimen kuljettajan osan korkeutta voidaan säätää kahteen eri asentoon ilman työkaluja. Istuinkorkeudet ovat 869 mm ja 894 mm.
Tuulilasissa on neliasentoinen yhden käden vipusäätö, jonka säätövara on 4,5 cm.
Vakionopeudensäädin on vakiovaruste.
Pyörässä on alumiinitankki, jonka tilavuus on noin 21 litraa.
Pyörässä on täys-LED-valot ja Daymaker Signature -LED-ajovalo on suunniteltu käyttäen uutta fotometristä analysointitekniikkaa, jolloin valon pitäisi jakautua tasaisesti tietä pitkin ilman häiritseviä pisteitä.
Etuvilkut on sijoitettu niin, että jäähdyttimen suojus suojaa niitä maastoajossa.
Pan America 1250 -malli on saatavilla joko Vivid Black tai River Rock Gray with Medallion -väreissä.
Pan America 1250 Special -malli
Pan America 1250 Special -mallissa on tietenkin kaikki edellä kerrottu, mutta siinä on myös lisäominaisuuksia.
Special on varustettu elektronisesti säädettävällä puoliaktiivisella etu- ja takajousituksella. Jousitusjärjestelmä säätää vaimennusta moottoripyörän anturien antamaa tietoa käyttäen automaattisesti niin, että se sopii vallitseviin olosuhteisiin ja ajoon.
Jousituksen komponentit ovat Showan ja säätöohjelmisto on Harleyn käsialaa. Vehicle Loading Control -järjestelmä tunnistaa kuljettajan, matkustajan ja laukkujen painon, jolloin se voi valita optimaalisen jousituksen painuman säätämällä automaattisesti takaosan esikuormitusta. Kuormittamattoman istuimen korkeus on 848 mm matalassa asennossa ja 869 mm korkeassa asennossa.
Special on lisäksi varustettu rengaspaineen valvontajärjestelmällä (Tire Pressure Monitoring System, TPMS)
TPMS näyttää etu- ja takarenkaan paineen värillisessä näytössä. Järjestelmä varoittaa kuljettajaa alhaisesta rengaspaineesta näytöllä.
Mallissa on myös keskiseisontatuki ja sen takajarrupolkimen korkeutta voi vaihtaa ilman työkaluja kahden asennon välillä.
Lisäksi Specialiin on saatavilla sisärenkaattomat pinnavanteet.
Putkimaiset jäähdyttimen suojukset suojaavat jäähdytintä ja auttavat tukemaan moottoripyörää sen kaatuessa. Lisäksi pyörä on varustettu alumiinisella pohjapanssarilla.
Mukautuva kaare-ajovaloteknologia
Special-malli on varustettu mukautuvalla ajovalotekniikalla, joka hyödyntää IMU-tietoja pyörän kallistuskulmasta ja heijastaessaan automaattisesti lisää valoa mutkien suuntaan. Järjestelmässä on kolme LED-valoa per puoli. Valot syttyvät 8, 15 ja 23 asteen kallistuskulmissa.
Pelkän päälle ja pois kytkeytymisen sijaan mukautuvien elementtien virta lisääntyy asteittain, joten lisävalo on progressiivinen ja näyttää lähes saumattomalta kuljettajalle.
Specialissa on myös kolmella eri lämpötila-asetuksella varustetut kahvat ja käsien tuuliohjaimet. Lisäksi mallissa on ohjausiskunvaimennin.
Mukautuva ajokorkeus tehdaslisävarusteena
Todellista uutta on myös lisävarusteena saatava mukautuva ajokorkeus eli Adaptive Ride Height. Se on saatavilla vain Special-malliin. ARH tarkoittaa sitä, että pyörä ottaa käyttöön matalamman istuinasennon pyörän ollessa paikallaan maavarasta tinkimättä.
Uusi jousitusjärjestelmä vaihtaa automaattisesti moottoripyörän matalan pysähdyksissä-asennon ja moottoripyörän liikkuessa käytettävän ajokorkeuden välillä. Järjestelmän ansiosta kuljettaja pääsee nousemaan Pan America 1250 Special -mallin selkään vaivatta, ja se helpottaa jalkojen asettamista maahan pysähdyksissä oltaessa laskemalla istuimen korkeutta 1–2 tuuman verran. Korkeus riippuu automaattisesti valitusta takaosan esikuormituksesta, joka määrittää ajokorkeuden pyörän liikkuessa. Kuormittamattoman istuimen korkeus on 830 mm matalassa asennossa ja 856 mm korkeassa asennossa. ARH säilyttää kaikki puoliaktiivisen etu- ja takajousituksen ominaisuudet.
Mukautuvan ajokorkeuden tiloja on valittavissa neljä:
Auto-tila (automaattinen): Järjestelmä määrittää jarrutuksen voimakkuuden perusteella, kuinka nopeasti jousitusta madalletaan, ja tavoitteena on, että jousitus on täysin alhaalla pyörän pysähtyessä.
Short Delay- ja Long Delay -tilat (lyhyt viive ja pitkä viive): Näissä tiloissa madallusta viivytetään, kunnes moottoripyörä pysähtyy, jotta täysi ajokorkeus säilytetään moottoripyörän liikkuessa hidasta nopeutta, kuten pysäköintipaikkaa lähestyttäessä.
Locked-tila (lukittu): Mukautuva ajokorkeus -järjestelmä pitää aina tavanomaisen ajokorkeuden eikä laskeudu pysähdyttäessä. Tämä tila saattaa olla sopiva pitkälle kuljettajalle, jolla mukautuvan ajokorkeuden ei tarvitse olla alhaalla pysähdyksissä, tai maastoajossa, kun täysi ajokorkeus on hyvä hitaassa nopeudessa.
Special-malli on saatavilla Vivid Black-, Gauntlet Gray Metallic-, Deadwood Green- (saatavilla vain valikoiduilla kansainvälisillä markkinoilla) tai kaksisävyinen Baja Orange and Stone Washed White Pearl, kaikki Split Graphic -mallia.
Pan American paino on samaa luokkaa muiden isokuutiotilaivuisten adventurepyörien kanssa. Kuivapaino on 229 kg ja märkäpaino 245 kilogrammaa.
Molempiin malleihin on saatavilla erilaisia lisävarusteita mm. kolme eri laukkusarjaa sekä ajovarusteita.
Pan America 1250- ja Pan America 1250 Special -mallit saapuvat Harley-Davidson-jälleenmyyjille keväällä 2021. Perusmallin hinta alkaa 21 070 eurosta ja Specialin 24 220 eurosta.
Teksti Erkki Mäki, kuvat Harley-Davidson