Vuorossa oli nyt Ducatin neljäs uutuusjulkistus, jota jo kertaalleen siirrettiin viikolla.
Ducatin uusi Panigale V4 R on ratasetupissaan melkoinen peto, sen moottori tuottaa 240,5 hevosvoiman tehon, ja litrainen moottori kiertää parhaimmillaan 16 500 kierrosta minuutissa. Mutta hetkinen, miten tämä oikein meneekään? Perusvireessä moottorissa on vähemmän tehoa kuin viime vuoden Panigale R -malllissa.
Tehoa 218-240,5 hv?
Pyörässä on kokonaan uusi 998 cm3 Desmosedici Stradale R -moottori. Se yltää jopa 16 500 kierrokseen minuutissa (kuutosvaihteella, muilla vaihteilla "vain" 16 000 kierrokseen) asti, mutta huipputeho irtoaa 15 500 kierroksen kohdalla.
Euro 5 -vireisenä Desmosedici Stradale R tuottaa 218 hevosvoimaa, mikä on hieman vähemmän kuin edellisversiossa. Tämä johtuu Euro 5 -normin mukaisesta pakoputkistosta.
Ratakäyttöön muunnettuna ja kisaputkiston asennuksen jälkeen teho nousee 237 hevosvoimaan, mikä on kolme pollea enemmän kuin aiemmin. Mutta tässä ei ole vielä aivan kaikki. Kuten huomaat, 3,5 hevosvoimaa uupuu edelleen.
Puuttuvat hummat löytyvät Shellin mallia varten kehittämällä moottorin voiteluaineella, jonka avulla saadaan ne puuttuvat 3,5 hevosvoimaakin käyttöön. Öljy vähentää moottorin mekaanista kitkaa peräti 10 %.
Öljy on suora johdannainen kisakäytössä käytetyistä ja tarkoitettu kuivakytkimellä varustettuihin korkealta kiertäviin moottoreihin. Moottorissa käytetty kuivakytkin mahdollistaa sellaisten lisäaineiden käytön, jotka tekisivät väännön välittämisen ketjulle ongelmalliseksi märkäkytkimellä.
Uusia teknisiä ratkaisuja
Iso tehon ottaminen moottorista on mahdollista kisamaailmasta johdetuin edistynein teknisin ratkaisuin.
Ensi kertaa on tiekelpoisessa moottoripyörissä titaanisiin kiertokankiin porattu halkaisijaltaan 1,6 mm:n pitkittäisreiät. Se mahdollistaa öljyn kulun kiertokangen päästä päähän, eli parantaa voitelua ja myös luotettavuutta äärimmäisissä olosuhteissa.
Desmosedici Stradale R -moottorin männän helmat on pinnoitettu DLC:llä (Diamond Like Carbon). Menetelmää käytetään sekä MotoGP- että F1-kisamoottoreissa. Pinnoite vähentää kitkaa männän ja sylinterin seinämän välillä. Myös mäntien geometriaa on uusittu ja ne ovat 5 gr / kappale (2 % niiden painosta) kevyempiä, minkä ansiosta inertiavoimat ovat pienemmät.
Muut muutokset koskevat imupuolen nokkia, joiden nosto on milliä suurempi, ja muuttuvamittaiset imuputket ovat 5 mm lyhyempiä lyhimmillään. Muutos parantaa moottorin hengitystä korkeilla kierroksilla ja kasvattaa siten maksimitehoa kisaputkiston ollessa asennettuna.
Vaihteiston välitykset ovat ennallaan paitsi että 1-, 2- ja 6-vaihteita on pidennetty. Vastaavat prosenttiluvut ovat 11,6, 5,6 ja 1,8 %. Ensimmäinen vaihde soveltuu siten rata-ajoon entistä paremmin. Toisaalta pienempi ero 1- ja 2-vaihteen välillä auttaa vaihdeavustinta (shifter) toimimaan tehokkaammin.
Moottorin kuivakytkin on johdettu merkin Superbiken mm-kisoissa käyttämästä versiosta. Se on halkaisijaltaan 24 mm aiempaa pienempi ja painaa 800 grammaa vähemmän.
Mallissa on mukana kaikki sama elektroniikka kuin vuosimallien 22 ja 23 Panigale V4:ssä. Tehovalintoja on neljä, Full, High, Medium ja Low ja ne on säädetty uuden moottorin mukaan. Full ja Low on pistetty kokonaan uusiksi, Mediumia ja Low´ta on hienosäädetty. Moottorikartat on kalibroitu erikseen joka vaihteelle.
Full-valinnalla käytössä on täydet tehot, muttei mitään elektronisia suotimia poislukien ykkösvaihteella. Low-mode puolestaan on tarkoitettu maantieajoon tai huonopitoisille keleille. Sen teho on rajattu 160 hevosvoimaan.
Uuden Track Evo -näytön kautta nähdään uusien grafiikoiden ansiosta aiempaa paremmin pyörän toimintaparametrit. Ducatin luistonestoa on hienosäädetty ja samoin ridebywire-järjestelmää.
Moottorijarrutuksen ohjausjärjestelmää on uusittu EVO 2 -versioon, mikä parantaa pyörän stabiiliutta ja hallittavuutta jarrutuksissa ja kaarteissa.
Myös Ducati Quick Shifterin (DQS) eli vaihtoavustimen toimintaa on parannettu pehmeämmäksi sekä osa- että täyskaasulla.
Jäähdytyspuhallinten hallintaa on parannettu. Ne paitsi tarjoavat parempaa käyttölämpötilan ohjausta, myös vähentävät kuljettajan lämpökuormaa.
Heille, jotka aikovat käyttää V4 R:ää vain radalla, Ducati on kehittänyt Ducati Performance DTC EVO 3 -ohjelmiston slicks- ja sadekelin renkaille. Ohjelmisto myydään lisävarusteena ja tekee V4 R:stä maantiekelvottoman. Samalla Street Riding Mode vaihtuu Rain-valintaan, joka on siis suunnattu käytettäväksi märillä pinnoilla.
Lisäksi pyörässä on Pit Limiter, jonka avulla voi rajoittaa nopeuden oikeaksi varikkosuoralla.
Panigale V4 R:ssä on edelleen eturunko ja yksipuolinen takakeinuhaarukka. Takaswingin kiinnityspisteen korkeutta on mahdollista muuttaa neljään eri asentoon kahden millimetrin askelin.
Mekaaninen alusta
Panigale V4 R:n alusta noudettaa samaa täysin mekaanisen jousituksen perinnettä kuin vuosimallin 2022 Panigale V4/V4 S -malleissakin. Edessä on Öhlins NPX25/30 paineistettu teleskooppi, jonka joustomatka edelliseen R:ään verrattuna on 5 mm pidempi. Takana taas on saman valmistajan TTX36 iskunvaimennin, joka nostaa takapäätä 20 mm. Siten massakeskipiste on aiempaa korkeampi ja mahdollistaa paremman kaarteisiin tulon ja suunnanmuutokset.
Vähemmän jäykän jousen käyttö iskunvaimentimessa sekä etupään jouston kasvattaminen parantavat ohjaustuntumaa ja pitoa. Kalibroinnin helpottamiseksi takavaimennin on varustettu hydraulisella esijännityksen säädöllä.
Harjatusta alumiinista valmistetun polttoainetankin tilavuus on kasvatettu 17 litraan ja varustettu profiililla, joka antaa parempaa tukea kuljettajan käsille ja säärille jarrutettaessa ja kanttailtaessa. Satula on puolestaan aiempaa litteämpi, eli siitä on vähennetty pehmusteita. Lisäksi siinä on helpompi liikkua pitkittäin.
Panigale V4 R:n aerodynamiikkaa on myös parannettu ja tehostettu. Uudet kaksielementtiset siivet takaavat saman aerodynaamisen kuorman, mutta ovat kompaktimpia ja ohuempia.
Myös moottorin ja oheiselektroniikan jäähdytystä on parannettu katteen layoutia parantamalla.
Ratakäyttöä varten saatavilla on myös tukku lisävarusteita lähtien Akrapovičin täydestä titaaniputkistosta kaksine istuimen alapuolisine vaimentimineen. Akrapovičin putkisto parantaa pyörän jo ennestään hyvää tehopainosuhdetta, sillä se on 5 kg kevyempi alkuperäiseen verrattuna. Ja myös nostaa tehon 237 hevosvoimaan. Mukana tulee myös spesifi moottorikartta.
Magnesium-vanteiden avulla on vielä mahdollista säästää 0,7 kg painossa jo alunperin kevyisiin taottuihin alkuperäisiin verrattuna.
Aiheesta aiemmin:
Ducati perui yllättäen syksyn neljännen uutuusjulkistuksensa
Ducatilta uusi Multistrada V4 Rally: maastokelpoisempi ja vähäjanoisempi pitkänmatkankameli
Ducatin uusin julkistus: Monster SP – kevyttä ilottelua sporttihenkisille
Ducati EICMA:ssa: makeaa mahan täydeltä - huipulla Panigale V4 R 236 hv
Nyt on tekniikka-Lego: Ducati Panigale V4 R!
Huippua: luonnollisen kokoinen Lego-malli Ducati Panigale V4:stä – rakennettu 15 000 palasta