SP edustaa Monster-sarjan huippumallia. Asiaa korostaa MotoGP-Ducateista inspiraationsa saanut väritys, jota korostaa mm. punainen satula. SP tarkoittaa myös huippukomponentteja, kuten Öhlinsin alustaa, Brembo Stylema -etujarrupakettia, Termignonin katulaillisia äänenvaimentimia, Pirellin Diablo Rosso IV -ensiasennusrenkaita, ohjausiskunvaimenninta sekä litium-ioniakkua.
Ensimmäisen Monsterinsa Ducati esitteli jo 1993. Resepti on senkin jälkeen pysynyt samankaltaisena: sporttinen, mutta hyvin maantiekäyttöön sopiva moottori sekä Supebikesta johdettu runko. Pääpaino on siinä, että pyörällä pystyy pitämään hauskaa jokaisena päivänä.
Nykymallin Monster esiteltiin 2021. Pyörän moottori on nestejäähdytteinen desmodromisella venttiilinohjauksella ja neljällä venttiilillä per sylinteri varustettu V2 Testastretta 11°. Sen kuutiotilavuus on 937 cm3 ja teho 82 kW / 111 hv / 9250 rpm. Huippuvääntö on 93 Nm / 6500 rpm.
Pyörän alumiinen runko on äärimmäisen kevyt ja kompakti sekä kiinnitetty panigalemaisesti suoraan sylinterikansiin.
SP-mallin myötä Monster-konsepti otti askeleen eteenpäin: pyörään on lisätty korkealaatuisia komponentteja, jotka tekevät pyörästä entistä keveämmän ja tehokkaamman sekä aggressiivisemman näköisen.
Täysin säädettävä Öhlinsin alusta koostuu edessä olevasta Öhlins NIX 30 Ø 43 mm usd-etuhaarukasta sekä monovaimentimesta. Takakeinuhaarukka on kaksiaisainen. Etuhaarukka on 0,6 kg kevyempi kuin perus-Monsterissa tai Monster-plussassa. Alusta parantaa ajotuntumaa, antaa paremman maavaran ja kallistuskulmat. Jousitus on myös kalibroitu aiempaa sporttisemmaksi.
Edessä on kaksi Ø 320 mm puolikelluvaa alumiinilevyä, radiaalisesti asennetut nelimäntäiset Brembon Stylema -monoblocsatulat. Takana on Ø 245 mm levy sekä Brembon kaksimäntäinen kelluva satula. Pyörä on varustettu kaarteissakin toimivilla ABS-eli lukkiutumattomilla jarruilla. Jarrut ovat 0,5 kg kevyemmät kuin Monsterissa.
Litium-ioniakku pudottaa painoa vielä lisää, joten kaikkiaan SP on 2 kg perus-Monsteria kevyempi siitä huolimatta, että siihen on lisätty komponenetteja kuten ohjausiskunvaimennin ja tuulilasi.
Ohjausiskunvaimennin parantaa stabiiliutta kiihdytyksissä ja kaarteissa. Ajamisen sporttisuutta lisäävät Pirellin Diablo Rosso IV renkaat.
Ajotapavalinnat on kalibroitu uusiksi alustan ominaisuuksien hyödyntämiseksi. Wet-ajotapavalinta on nyt mukana tuomassa lisäturvaa sadeajoon. Ajotapavalintoja on kolme: Sport, Touring ja Wet.
Elektroniikkapuolessa ei ole valittamista. Vakiovarusteisiin kuuluvat kaarre-ABS, luistonesto sekä wheelien esto – kaikki säädettävissä eri tasoille. Lähtöavustin korostaa pyörän sporttista luonnetta.
Mittaristona toimii 4,3" väri-tft-näyttö, jonka kisagrafiikat myötäilevät Panigale V4:n vastaavia.
Ducati Monster SP tulee myyntiin tammikuusta 2023 alkaen, ja se tulee saataville myös A2-korttikelpoisena versiona.
Aiheesta aiemmin:
Ducatin rajoitettujen sarjojen Streetfighter V4 Lamborghinit myytiin loppuun muutamassa tunnissa
Tässä ne ovat, Ducatin V21L -MotoE-sarjassa käytettävän prototyypin tekniset tiedot
Ducatilta uusi Panigale V4 SP2 – äärimmäinen ratapyörä – olisiko 228 hv mitään?