Vuoden 2023 Ducati World Première -verkkosarjan kolmannessa jaksossa torstaina Bolognalaisvalmistaja esitteli uuden Multistrada V4 Rallyn. Valmistajan tiedotetta lainataksemme se "on suunniteltu vaativimmille matkailijoille, jotka haluavat saavuttaa kauimpana olevia kohteita jopa matkustajan kanssa pysähtymättä mihinkään".
Tavoitteena on ollut kuljettajan ja kyytiläisen parannettu matkustusmukavuus ja suurempi toimintasäde. Viimemainittu saavutetaan tilavamman 30 litran alumiinisen polttoainesäiliön turvin ja uuden takasylinterien lepuutus- tai deaktivointitoiminnon ansiosta. Viime mainittu nähdään ensimmäistä kertaa tuotantomoottoripyörässä. Toiminto sammuttaa V4 Granturismo -moottorin taemmat sylinterit ajonkin aikana.
Lisäksi moottoria on hienosäädetty juuri polttoaineenkulutuksen ja päästöjen vähentäminen mielessä. Nokka-akselin ajoituksia on muutettu ja pakoputkiston esiäänenvaimennin uusittu.
Motouutisten koeajossa Multistrada V4 -mallin keskikulutukseksi saatiin korkeahko 6,2 litraa sadalla. Kun polttoainetankki perusmallissa on vain 22-litrainen, tankillisella pystyy huolettomasti ajamaan vain noin 300 km, mikä on kohtuullisen vähän adventure- ja touring-pyörille. Suurempi polttoainetankki ja polttoaineen säästöön tähtäävät toimet ovat siis tervetulleita.
Paremmat maastoajo-ominaisuudet
Luvassa on myös parempia maastoajo-ominaisuuksia. Jousituksen liikerataa on pidennetty 200 millimetriin ja myös maavaraa on kasvatettu 235 millimetriin sekä lisätty erillinen Enduro-ajotapavalinta. Kevennetyt pinnavanteet ja vahvistettu pohjapanssari ovat osa uutta varustusta.
Kuljettajan jalkatapit ovat leveämmät, niissä on selkeämpi profiili ja irrotettavat kumipalat.
Ducatin tiedotteessa korostetaan Rallyn sopivuutta erityisesti päällystämättömille teille. Pyörä on varustettu semiaktiivisella jousituksella, joka säätää koko ajan Autoleveling-toiminnon avulla jousituksen ominaisuuksia kuljettajan, matkustajan ja matkatavaroiden mukaan.
Käytännön matkustusmukavuutta
Sekä kuljettajan että kyytiläisen matkustusmukavuutta on pyritty parantamaan uusimalla tuulilasi. Sen korkeus on kasvanut 40 mm ja leveys 20 mm. Lisäksi tuulilasin alareunan sivuilla on erilliset ilmanohjaimet.
Pyörän peräosaa on pidennetty ja laukkujen kiinnitystä siirretty taaksepäin, jotta matkustajalla olisi paremmin jalkatilaa. Jalkatappien kumiosia on paksunnettu paremman värinänvaimennuksen saavuttamiseksi.
Minimum Preload -toiminto, joka esiteltiin jo Multistrada V4 S:ssä vuonna 2022, mahdollistaa pyörän laskemisen alas pysähdyttäessä, ja ajettaessa alhaisella nopeudella minimoimalla iskunvaimentimen esikuormituksen. Rallyssä on lisäksi uusi Easy Lift -toiminto. Virta-avaimen kääntämisen jälkeen jousituksen hydrauliikan paineet voi päästää pois ja alentaa istuinkorkeutta vielä 20 mm ja vähentää siten moottoripyörän nostamiseen sivuseisontatuelta tarvittavaa voimaa.
Tarjolla on myös madallettuja istuimia sekä 20 mm madallettu jousitus.
Keskiseisontatuki on pyörässä vakiovarusteena.
Teknologia ja turvallisuus
Multistrada V4 oli ensimmäinen moottoripyörä, joka oli varustettu etu- ja takatutkajärjestelmällä. Se tukee mukautuvaa vakionopeudensäädintä (ACC) ja kuolleen kulman tunnistusta (BSD), joka ilmaisee peilien sokeista kulmista lähestyvät ajoneuvot.
6,5 tuuman väri-TFT-mittaristo tarjoaa navigoinnin Ducati Connect -sovelluksen ansiosta. Lisäksi sen avulla voi vastata puheluihin tai hoitaa musiikinkuuntelun kypäräpuhelimen avulla.
Pyörässä on kaarteissa lukkiutumattomat ABS-jarrut, kaarreajovalot, wheelien esto ja vetoluiston esto. Nämä toimivat yhdessä kuusiakselien inertiatunnistimen kanssa.
Uusi Enduro-moodi erillisellä tehotilalla
Multistrada V4:ssä on valittavissa neljä ajotapaa: Sport, Touring, Urban ja Enduro. Rallyssä Enduro-tilan valinta rajoittaa moottorin tehon 114 hevosvoimaan. Samalla semiaktiivisen jousituksen säätö siirtyy offroad-ajoon sopivaksi ja näyttää valitun tilan maastokypärä-kuvakkeella. Vetoluiston rajoitus vaihtuu vähemmän herkäksi ja wheelien esto menee pois päältä. Takapyörän ABS on pois päältä ja kaarretoiminnot sekä stoppien tunnistus ovat estettyinä.
Takasylinterien deaktivointi
Jo Multistrada V4:ssä on toiminto, jolla moottorin kaksi taempaa sylinteriä deaktivoidaan pyörän ollessa paikallaan tyhjäkäynnillä. Rallyssä, kun matkustajaa ei ole kyydissä, moottorin taemmat sylinterit kytkeytyvät pois päältä myös ajon aikana polttoaineenkulutuksen ja päästöjen vähentämiseksi.
Kun nopeus kasvaa tai kahvaa väännetään reippaammin, takasylinterit aktivoituvat välittömästi.
Moottori on ennallaan
Ducatin konepuoli on sinänsä ennallaan, sen 1158 cc:n V4 Granturismo -moottorin teho on 170 hv (125 kW) 10 750 rpm:llä ja maksimivääntö 121 Nm 8 750 rpm:llä. Moottorin vääntökäyrä on lineaarinen, ja tuo moottoriin helppoa käsiteltävyyttä. Vastakkaiseen suuntaan pyörivä kampiakseli on MotoGP-peruja ja vähentää renkaiden pyörintäliikkeen aiheuttamaa inertiaa.
Moottorin venttiilien säätö tarkastetaan 60 000 km välein ja öljyhuolto 15 000 km/24 kuukauden välein.
Alumiininen monokokkirunko on kevyt ja kompakti. Kaksiaisainen takakeinuhaarukka on valualumiinia.
Multistrada V4 Rally tulee saataville kolmena eri versiona: Adventure Radar, joka on varustettu mukautuvalla vakionopeudensäätimellä ja kuolleen kulman tunnistimella, Adventure Travel & Radar alumiinisin sivulaukuin, lämpökahvoin ja -satuloin, kun taas Full Adventure täydentää jälkimmäistä varustusta Akrapovičin äänenvaimentimella ja hiilikuituisella etulokasuojalla.
Saataville tulee myös valikoima varusteita ja asuja.
Tällä tietoa pyörä saapuu jälleenmyyjille helmikuusta 2023 alkaen kahtena värivaihtoehtona: Ducati Red ja Brushed Aluminium & Matt Black, jälkimmäisessä on harjattu alumiinitankki ja molemmissa on mustat pinnavanteet.
Aiheesta aiemmin:
Ducatin uusin julkistus: Monster SP – kevyttä ilottelua sporttihenkisille
Ducati esittelee ensi vuoden uudet mallinsa 2. syyskuuta alkaen – taas netissä!