Harley-Davidson kertoi LiveWiren siirtämisestä omaan tytäryhtiöönsä viime tiistaina.
Lue tästä: Harley-Davidson eriyttää Livewire sähkömoottoripyörien valmistuksen pörssinoteerattuun tytäryhtiöön
Uusi julkisesti noteerattu pörssiyhtiö sai samalla yli 500 miljoonan dollarin pääomaruiskeen Harleyltä ja LiveWireen yhdistyvältä yrityskauppoihin erikoistuneelta AEA-Bridges Impact Corporationilta (ABIC) sekä taiwanilaiselta skootterivalmistaja KYMCO:lta.
Harley-Davidson julkisti investoritilaisuudessa käyttämänsä diasarjan, ja se kertoo karua kieltä LiveWiren myyntiluvuista.
Mielenkiintoista on se, että Harley on kehittänyt sähkömoottoripyörää ja vuodesta 2010 lähtien, julkisuuteenhan se tuli asian kanssa 2015.
Slideshow'ssa todetaan myös, että merkin kehittämä Arrow-konsepti, eli moottorin, akuston ja siihen liittyvän elektroniikan ja ohjelmistojen kokonaisuus on helposti skaalattavissa. Arrowissa akusto/moottori on kantavana osana runkoa.
Luvassa on siis lisää uusia keskikoon edullisempia sähkömoottoripyörämalleja. Lisäksi H-D on skaalaamassa konseptia alaspäin myös pienempiin pyöriin yhteistyössä neljän prosentin osuuden LiveWire-tytäryhtiöstä ostaneen KYMCOn kanssa.
Harleyn sähkömoottoripyörä LiveWire tuli myyntiin 2019, ja se on kerännyt paljon myönteistä huomiota ajettavuutensa ja suorityskykynsä osalta. Samalla sitä on moitittu kalliiksi kilpailijoihin, lähinnä Zeron malleihin verrattuna.
Myynti tuskaista, mutta...
Oheinen esityksestä poimittu dian osa kertoo karua kieltään LiveWiren myyntiluvuista. Tämän vuoden koko myynniksi ennustetaan 387 myytyä pyörää, ensi vuodellekin alle tuhat. Myyntiluvut ennustavat uudelle yhtiölle tuskaisaa alkutaivalta.
Tosiasia kuitenkin on, että muihin perinteisiin moottoripyörävalmistajiin verrattuna Harley-Davidson on monella tapaa edellä niitä. Sillä on tuotannossa oleva malli, jonka toimivuudesta ja koko sähkömoottoripyöräilyn konseptista se on ehtinyt koota runsaasti kokemusta, tietotaitoa ja myös goodwilliä näiden vuosien aikana.
Ongelmaksi on saattanut muodostua se, että perinteiset egotietoiset Harley-Davidsonin bensiinipyörien ostajat eivät ole tunteneet minkäänlaista vetoa sähkömoottoripyöriä kohtaan: Harrikassa kuuluu olla bensamoottori, ääntä ja tärinää. Kun taas ekotiedostaville ostajille korkea hinta ja Milwaukeelaisvalmistajan imago ovat olleet liian vieraita hankintapäätöksen tekemiseen. Heidän taalansa ja euronsa ovat saattaneet ostotilanteessa lirua Zeron tai jonkun sähköskootterivalmistajan laariin.
Lisäksi Harleyllä – anteeksi LiveWirellä – on jo tuoteputkessa lisää malleja, joiden suunnittelussa epäilemättä on otettu huomioon hintarealismi: sähkömoottoripyöräkään ei voi loputtomasti maksaa enempää kuin vastaava bensiinikäyttöinen.
Uuden nimen alla toimiminen ei välttämättä aseta samanlaisia katemarginaalipaineita kuin Harleyllä on, joten voi olla, että sekin mahdollistaa mallien olevan kilpailukykyisemmin hinnoiteltuja.
Jatkossa LiveWire One -malli säilyy merkin premium-mallina, luvassa on lisäksi keskikoon LiveWire S2 (System 2) ja kevyemmän sarjan LiveWire S3 sekä raskaan sarjan LiveWire S4 -malleja.
Aiheesta aiemmin:
Kun mies 1956 Harley-Davidson Panheadilla Livewire-sähkömoottoripyörää radalle testaamaan lähti
Motouutiset koeajaa: Harley-Davidson LIVEWIRE
Se ei enää ole Harley-Davidson, vaan se on Livewire One
Harley-Davidson eriytti sähkömoottoripyörät "oikeista" Harrikoista omaksi Livewire-brändikseen
Ewan McGregorin ja Charlie Boormanin Long Way Up -sarja tuleekin AppleTV plus -palveluun