Hondan viimeisimmän suuren malliuudistuksen yhteydessä 2020 Africa Twin ja Africa Twin Adventure Sports eriytettiin siten, että AT on se maastopainotteisempi versio, kun taas Adventure Sports on selkeämmin sora- ja päällystetyille teille. Molemmissa versioissa on kuitenkin pinnavanteet ja pitkäjoustoinen iskunvaimennus, joka AT:ssä on vieläkin pidempi.
Africa Twin on kevyempi eivätkä sen katteet ja rakenne ole niin suojaavat kuin Adventure Sportsissa.
Molemmissa on todella paljon elektroniikkaa ja kumpaakin mallia on saatavilla DCT-kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla.
Molemmista löytyy myös tuki sekä Android Autolle että Apple Car Playlle.
2022 päivitykset
Adventure Sports -malli on varustettu korkeammalla tuulilasilla kuin sisarmallinsa, ja nyt sitä on uusittu. Viiteen eri asentoon säädettävä pleksi on 110 milliä matalampi kuin aiemmin. Se parantaa näkyvyyttä tuulilasin yli sekä myöskin tuuletusta hitaasti kuumassa seisaaltaan ajettaessa vaikkapa sorakuopalla tai polulla. Korkeussäätö mahdollistaa kuitenkin sääsuojaavuden sadekelillä.
Kummankin mallin DCT-vaihteiston säätöjä on muutettu. Tavoitteena on ollut pehmeämpi käsiteltävyys kahdella pienimmällä vaihteella paikaltaan lähdettäessä ja matalilla nopeuksilla.
Honda on myynyt Euroopassa jo yli 200 000 DCT-vaihteistolla varustettua moottoripyörää sitten vuonna 2009 VFR1200-mallissa tapahtuneen ensiesittelyn.
Uutta ovat myös entistä näyttävämmät väri- ja grafiikkapäivitykset. AT-mallissa on "Big Logo" -grafiikat ja mustat alumiiniset sivupaneelit sekä punainen takarunko. Malli tulee saataville Pearl Glare White Tricolour, Grand Prix Red ja Matte Ballistic Black -värivaihtoehtoina.
Adventure Sportsissa puolestaan on uudet "Cracked Terrain" -grafiikat ja mustat aluminiiset sivupanelit. Adventure Sportsin värivaihtoehdot ovat Pearl Glare White Tricolour ja Matte Ballistic Black Metallic.
Molemmat mallit on nyt myöskin varustettu takatavaratelineellä.
Aiheesta aiemmin
Honda CRF1100 Africa Twin Adventure Sports 2020; ominaisuudet, tekniset tiedot, hinta, katso kuvat
Motouutisten kestotesti: Honda CRF 1100 Africa Twinin loppuraportti, osa 2: "Herrasmiesmaasturi"