Adventure Sports -mallissa pääpaino on touring-käytön vaatimuksissa. Isompi 24,8 litran polttoainetankki, säädettävä tuulisuoja, leveämmät katteet, iso pohjapanssari, alumiininen tavarateline, tubeless-renkaat, lämpökahvat ja lisävaruste-laturi ovat kaikki asioita, joita all-round moottoripyöräilijä osaa arvostaa.
Lisäksi Adventure Sports -malliin saa tehdaslisävarusteena Showan EERA sähkösäätöiset iskunvaimentimet. Iskunvaimennuksen neljän perusasetuksen (SOFT, MID, HARD ja OFF-ROAD) lisäksi voi kuljettaja halutessaan räätälöidä itselleen sopivimman version järjestelmän User-asetuksessa. Vaimennusten lisäksi myös takajousen esijännitys on sähkösäätöinen.
Uusien LED-ajovalojen lisäksi Adventure Sports -mallissa on tietokoneohjattu kolmiasentoinen kaarrevalojärjestelmä, joka automaattisesti säätää valokeilan leveyttä ja mittaa kallistuskulmasta riippuen.
Vakiosatula on nyt 50 mm aikaisempaa matalampi. Korkeampi ja matalampi satula on saatavana lisävarusteena.
Muotoilu ja varusteet
• Kuljettajaa suojaavat katteet, korkeussäädettävä tuulisuoja ja matalampi istuinkorkeus
• 24,8 litran tankki, alumiininen tavarateline ja pohjapanssari.
• Päivä-ajovalo-automatiikka ja kaarrevalot.
• Vakionopeudensäädin, lämpökahvat ja lisävaruste-laturi ovat vakiovarusteena.
• 6,5” TFT multi-informaatio kosketusnäyttö-mittaristo, jossa mm. Apple Car Play ja Bluetooth.
Tuulisuojan korkeussäätö on viisiasentoinen ja etuosan katteet ovat aikaisempaa leveämmät, tjoten ne tarjoavat suojaa tuulta ja kovaakin keliä vastaan. Istuinkorkeus on nyt sama kuin tavallisessa Africa Twinissä ja 50 mm alempi kuin aikaisemmassa Adventure Sportsissa. Satula on myös 40 mm aikaisempaa kapeampi.
Polttoainetankki on tilavuudeltaan 24,8 litraa, jolla (keskikulutuksella laskettuna) pääsee jopa yli 500 km tankkaamatta.
Uudet LED-ajovalot ovat aikaisempaa korkeammalla ja niiden valokuvio on terävämpi. Automaattinen päivävalotoiminto on vakiovarusteena, kuten myös tietokone-ohjatut kaarrevalot.
6,5 tuumainen TFT-kosketusnäyttö toimii paitsi pyörän mittaristona, myös kaikkien sähköjärjestelmien säätö- ja valintapäätteenä. Mittariston eri näytöt ovat kuljettajan muokattavissa.
Mittaristossa on Bluetooth-yhdistettävyys sekä Apple Car Play -järjestelmä, jonka kautta kuljettaja voi liittää mittaristoon joko Apple iPhone tai Android -puhelimensa. Voit käyttää navigaattoria, soittaa ja vastaanottaa puheluja tai nauttia musiikista kypäräpuhelimen kaiuttimista. Kosketusnäytön käyttäminen onnistuu myös ajohanskoja riisumatta.
Vilkuissa on nyt hätäjarrutus-toiminto ja automaattinen palautus. Vakionopeudensäädin on vakiovaruste uudessa Honda CRF1100 Africa Twin Adventure Sports -mallissa.
Runko
• Uusi 6 kanavainen ajonhallintayksikkö sijaitsee rungon keskipisteessä.
• Showan sähkösäätöinen jousitus tarjolla tehdaslisävarusteena.
• Uudistettu runko sekä taka-runko ovat kevyempiä ja vääntöjäykempiä. CRF450R -tyylinen takahaarukka parantaa takapyörän pitoa ja ajotuntumaa.
• Kaarre ABS -järjestelmä parantaa turvallisuutta ja siinä on myös helppokäyttöinen maastoajo-asetus.
• Etu ja takajousituksessa on uudet jouset sekä optimoidut vaimennuksen säädöt.
• Tubeless-renkaat.
Uuden Africa Twinin selkeästi parantuneiden ajo-ominaisuuksien taustalla on merkittävänä osana uusi Bosch MM7.10 ajonhallintajärjestelmä, joka reaaliaikaisesti mittaa laitteen:
1. Kallistuskulmaa ja kallistusliikkeen nopeutta 2. Pituusakselin muutosta ja sen nopeutta 3. Etu/takapään asennon horisontaalista muutosta suhteessa keskipisteeseen ja sen muutosta
Järjestelmä säätää takapyörän pitoa sutimisenesto- ja moottorin tehonsäätöjärjestelmien kautta. Etujarrun tehoa säädetään kaarre-ABS:n kautta ja etupyörän nousua keulimisenestojärjestelmällä. Lisäksi takapyörän nousua asfaltista voidaan ehkäistä omalla järjestelmän osallaan.
Myös rungon eri osa-alueita on päivitetty vuodelle 2020. Runko on noin 2 kg aikaisempaa kevyempi, mutta samalla vääntöjäykempi. Alumiininen takarunko on aikaisempaa teräsrunkoa paitsi kevyempi, myös aikaisempaa kapeampi, mahdollistaen vieläkin kapeamman vyötärolinjan ja siten siromman ajoasento-tuntuman. Takahaarukka on täysin uusi ja 500 g aikaisempaa kevyempi. Takahaarukan malli on lähes identtinen Hondan CRF450R motocross –mallin kanssa, parantaen omalta osaltaan takapyörän pitoa ja ajotuntumaa.
Maavara säilyy ennallaan, 250mm:ssä. CRF1100 Africa Twin Adventure Sports on 5 kg edeltäjäänsä kevyempi. Ajokunnossa ja tankki täynnä pyörä painaa nyt 238kg ja DCT versio 248 kg. Tehdaslisävarusteena saatava Showa EERA sähköinen iskunvaimennuksen säätö lisää painoa 2 kg.
Iskunvaimennusta on myös säädetty vastaamaan malliuudistusta. Erittäin laadukkaissa iskunvaimenninelementeissä on sekä edessä että takana säädöt jousen esijännitykselle, puristusvaimennukselle sekä paluuvaimennukselle. Jousien jäykkyys ja vaimennuksien säädöt on päivitetty mallivuodelle 2020.
Uutuutena oleva kaarre-ABSjärjestelmä saa tarvittavan käyttöinformaationsa niin ikään uudesta ajonhallintayksiköstä ja pystyy näin päättelemään optimaalisen jarrupaineen kulloiseenkin jarrutustapahtumaan. Lisäksi se havaitsee ja reagoi takapyörän nousemiseen jarrutuksen aikana. Kuljettaja voi halutessaan kytkeä ABS järjestelmän pois käytöstä takapyörän osalta.
Vannekoko säilyy muuttumattomana, ollen edessä 21” ja takana 18”. Kelluvat “Piparkakku” jarrulevyt (2kpl) ovat edessä 310 mm ja takana on yksi 256 mm levy.
Moottori
• Moottorin koko on nyt 1.084 cc ja se tuottaa 75 kW tehoa sekä 105 Nm vääntöä.
• Tehon ja väännön kasvu on saavutettu uudella sylinterinkannella, venttiilien ajoituksella, uudella kaasu- läppärungolla sekä pakoputkiston muutoksilla.
• Vaihdelaatikon muutokset parantavat välitys-suhdetta ja uudet materiaalit säästävät painoa.
• Äänenvaimentimessa on nyt ECV pakokaasuvirtauksen säätöventtiili, joka sekä parantaa pyörän pakoääniä pienillä kierroksilla, että huipputehoa korkeammalla kierrosalueella.
8-venttiilisen, 2 sylinterisen rivimoottorin perusarkkitehtuuri on säilynyt ennallaan, mutta kuutiotilavuus on kasvanut 998 cc:stä 1.084 cc:ään. Teho on samalla noussut 70 kW:stä 75 Kw:iin ja vääntö 99 Nm:stä 105 Nm:iin. Moottori on myös yli 2,5 kg aikaisempaa kevyempi.
Hondan motocross -malleista tuttu UNICAM venttiilikoneisto on säilynyt ennallaan, vaikka itse sylinterin kansi on kokonaan uudistettu. Venttiilien ajoitus ja nosto on myös päivitetty, kuten myös kaasuläppärunko ja ruiskutusjärjestelmän suuttimet. Koska moottori on nyt EURO5 pakokaasudirektiivin mukainen, on useita sen sisäisiä osakokonaisuuksia ja järjestelmiä jouduttu päivittämään. Mm. pakokaasuanturit ovat nyt aikaisemman Lambda-anturin sijasta uutta LAF-anturimallia.
Kytkin on myös uusi. Aikaisempaa pienemmässä ja kevytkäyttöisemmässä kytkimessä on sekä luisto- että -vaihtoavustimet. kuusivaihteisen vaihdelaatikon rattaat ovat uudet ja välitykset lyhyemmät. Sähköinen quickshifter-vaihdeavustin on saatavana lisävarusteena, kuten ennenkin.
Moottorin ja rungon elektroniikka
• Keskusyksikön luistonestotasot ovat aikaisempaa paremmin off-road käyttöön sovitettuja.
• Uusi 3 asentoinen keulimisen esto.
• OFF ROAD -asetuksen lisäksi esiasetuksina ovat TOUR, URBAN ja GRAVEL.
• Uutuutena on nyt 2 (aikaisemmin 1) kuljettajan säädettävissä olevaa moottorinohjauksen esiasetuspaikkaa.
2018 Africa Twiniin lanseerattu sähköinen kaasu toimii nyt yhteistyössä uutena järjestelmänä olevan ajonhallintayksikön (IMU) kanssa. Tuloksena on selvästi aikaisempaa tarkempi moottorijarrutuksen ja moottoritehon säätö. Se myös mahdollistaa 3-asentoisen keulimisen estojärjestelmän.
Moottorinohjausjärjestelmässä on neljä (4) esiatetusta, kuten aikaisemminkin. Uutta on, että nyt kuljettajan säädettävissä olevia esiasetuspaikkoja on 2 kpl, kun aikaisemmin niitä oli vain yksi. Riippumatta valitusta esiasetuksesta, pystyy kuljettaja silti helposti muuttaamaan luistoneston, keulimiseneston, sekä DCT mallissa S vaihto-ohjelman säätöjä. Muiden asetusten pysyessä ennallaan.
DCT vaihteisto
• Supernopeat vaihdot joko D, S tai Manual asetuksilla.
• S asetus vaihtaa myöhemmin isommalle ja aikaisemmin pienemmälle kuin D asetus.
• G nappi parantaa takapyörän pitoa maastoajossa.
• Nousun jyrkkyyden mukaan säätyvä automaattinen vaihto-ohjelman säätö.
• Keskusyksikkö (IMU) tunnistaa kaarreajon ja sovittaa vaihtohetken oikeaksi.
Honda on myynyt Euroopassa jo yli 100.000 DCT vaihdelaatikolla olevaa moottoripyörää sen jälkeen kun se tuli ensimmäisen kerran optioksi vuonna 2009. Viime vuonna jo lähes puolet (48%) kaikista niistä Honda-moottoripyö- ristä, joissa DCT on optiona, myytiin DCT vaihteistolla. Hondan DCT-vaihteisto mahdollistaa supernopeat, saumattomat vaihtotapahtumat sekä vapauttaa kuljettajan keskittymään muihin ajamisen kannalta tärkeisiin asioihin. Uutena piirteenä Honda CRF1100 Africa Twin -mallin 6-vaihteisessa DCT-vaihteistossa on myös kaarreajon tunnistus. Tunnistuksen avulla DCT pystyy paremmin päättämään oikean vaihtohetken, eikä vaihtaminen tapahdu esim. keskellä kaarretta.
Honda CRF1100 Africa Twin Adventure Sports:n alkuperäisten lisävarusteiden määrä on nyt vieläkin laajempi. Uutuutena saatavissa on alumiininen takalaukku (42 L) ja alumiiniset sivulaukut (58 L). Lisäksi listalta löytyy mm. eri korkuisia satuloita, tuulisuojan jatke, jäähdyttäjän suojat, lämpökahvat, moottorin suojaraudat, sumuvalot, tankki- laukku, tankin sivulaukut ja keskituki.
Hinnat (kokonaishinta sisältäen autoveron)
Honda CRF1100 Africa Twin Adventure Sports 23.390 € Honda CRF1100 Africa Twin Adventure Sports, Showa EERA 26.290 €
Honda CRF1100 Africa Twin Adventure Sports DCT 25.180 € Honda CRF1100 Africa Twin Adventure Sports DCT, Showa EERA 27.990 €
Aiheesta lisää täällä:
Honda CRF1100 Africa Twin 2020: offroad-kykyisemmän mallin tekniset tiedot, ominaisuudet, hinnat
Tekniset tiedot
MOOTTORI: Tyyppi 4-tahtinen vesijäähdytetty 2-syl. rivimoottori. Koko 1084 cc. Poraus x isku 92 mm x 81.5 mm. Puristus-suhde 10.1:1. Teho 75 kW at 7.500 rpm. Vääntö 105 Nm at 6.250 rpm. dB 73 dB. Öljytilavuus 4.8/4.3 (5.2/4.7 DCT).
POLTTOAINEJÄRJESTELMÄ: Kaasuläppärunko PGM-FI. Polttoainetilavuus 24.8 L. CO2 päästöt 112 g/km, MT 110 g/km DCT. Polttoaineen kulutus 4.9 L/100 km (20.4 km/L) MT, 4.8 L/100 km (20.8 km/L) DCT.
SÄHKÖJÄRJESTELMÄ Startti sähköinen, Akku 12 V - 6 Ah Li-ion battery (20 hr). Laturi 0.49 kW / 5.000rpm.
VAIHTEISTO Kytkimen tyyppi MT -Märkä monilevtkytkin, jossa luisto ja vaihtamisen avustimet. DCT - 2 kpl monilevyistä märkäkytkintä. Vaihdelaatikko 6-vaihteinen (6-vaihteinen DCT)
RUNKO Tyyppi Teräksinen kaksoiskehtorunko, alumiininen takarunko. Mitat (P ́L ́K) 2330 mm x 960 mm x 1260 mm (1620 mm tuulisuoja yläasenossa). Akseliväli 1575 mm Caster 27.5° Trail 113 mm. Istuinkorkeus 850/870 mm (matalalla satulalla 825 mm, korkealla satulalla 895 mm). Maavara 250 mm. Paino ajovalmiina 238 kg (DCT 248 kg). Jos varustettu Showa EERA -jousituksella +2 kg
ISKUNVAIMENNUS Etujousitus Showa 45 mm teleskooppi. Esijännityksen, vaimennuksen ja paluuvaimennuksen säädöt. 230 mm jousto. Takajousitus Alumiininen mono-block takahaarukka. Showa takaiskunvaimennin, jossa esijännityksen, vaimennuksen ja paluuvaimennuksen säädöt. 220mm jousto.
RENKAAT Etuvanne 21 M/C x 2.15 pinnavanne, alumiini kehä Takavanne 18 M/C x 4.00 pinnavanne, alumiini kehä Etuvanteen koko 21” Takavanteen koko 18” Eturengas 90/90-21M/C 54H (tube type) (Bridgestone Battlax Adventurecross Tourer/AX41T Metzler Karoo Street) Takarengas 150/70R18M/C 70H (tube type) (Bridgestone Battlax Adventurecross Tourer/AX41T Metzler Karoo Street).
JARRUT ABS järjestelmä 2 kanavainen, ajonhallintajärjestelmän ohjaama. Valinnainen ABS MODE katu tai off-road ajoon. Etujarru 2 kpl 310 mm kelluva piparkakku jarrulevy, 4 mäntäisin puristimin. Takajarru 256 mm piparkakku jarrulevy. ABS poiskytkettävissä.
MITTARISTO JA VARUSTEET Mittaristo LCD-mittaristo. TFT 6.5 tuumainen multimediakosketusnäyttö. Varkaudenesto. Ajonesto. Lisävarusteena hälytin. Etuvalot LED. Takavalo LED. Sähköjärjestelmä: Ajovaloautomatiikka, Bluetooth ja Apple Carplay, USB-pistoke, vilkkuautomatiikka, vakionopeuden säädin, vilkkujen hätäjarrutus –toiminto, ajonhallintajärjestelmä (IMU), luistonestojärjestelmä ja keulimisen esto.