Muotoilu ja varusteet
• Entistäkin kompaktimpi, off-road käyttöön suunniteltu runko ja katteet.
• 6,5” TFT multi-informaatio kosketusnäyttömittaristo, jossa mm. Apple Car Play ja Bluetooth.
• Päivänajovaloautomatiikka ja vakionopeudensäädin vakionavarusteena.
Uusi CRF1100 Africa Twin on suunniteltu entistäkin enemmän off-road-ajamisen vaatimukset huomioiden. Tuulilasi on aikaisempaa matalampi ja ohjaustanko on 22,5 mm korkeammalla. Pyörän takaosan muotoilu on aikaisempaa kapeampi ja satulaa on kavennettu 40 mm. Satulan korkeudensäätö, sekä lisävarusteena tarjottavat korkea ja matalampi satula säilyvät ennallaan.
Uudet LED-ajovalot ovat aikaisempaa korkeammalla ja niiden valokuvio on terävämpi. Automaattinen päivänvalotoiminto on vakiovarusteena.
6,5 tuumainen TFT-kosketusnäyttö toimii paitsi pyörän mittaristona, myös kaikkien sähköjärjestelmien säätö- ja valintapäätteenä. Mittariston eri näytöt ovat täysin kuljettajan muokattavissa. Mittaristossa on Bluetooth yhdistettävyys sekä Apple Car Play järjestelmä, jonka kautta kuljettaja voi liittää järjestelmään joko Apple iPhone tai Android -puhelimensa, ja näin käyttää navigaattoria, soittaa ja vastaanottaa puheluita tai nauttia musiikista kypäräpuhelimen kaiuttimista. Kosketusnäytön käyttäminen onnistuu myös ajohanskoja riisumatta.
Vilkuissa on nyt hätäjarrutustoiminto ja automaattinen palautus. Vakionopeudensäädin on niin ikään vakiovaruste uudessa Honda CRF1100 Africa Twinissä.
Moottori
• Moottorin koko on 1.084 cc ja se tuottaa 75 kW tehoa sekä 105 Nm vääntöä.
• Tehon ja väännön kasvu on saavutettu uudella sylinterinkannella, venttiilien ajoituksella, uudella kaasu- läppärungolla sekä pakoputkiston muutoksilla.
• Vaihdelaatikon muutokset parantavat välityssuhdetta ja uudet materiaalit säästävät painoa.
• Äänenvaimentimessa on nyt ECV-pakokaasuvirtauksen säätöventtiili, joka sekä parantaa pyörän pakoääniä pienillä kierroksilla, että huipputehoa korkeammalla kierrosalueella.
8-venttiilisen, 2-sylinterisen rivimoottorin perus arkkitehtuuri on säilynyt ennallaan, mutta kuutiotilavuus on kasvanut 998 cc:stä 1.084 cc:ään. Teho on samalla noussut 70 kW:stä 75 kW:iin ja vääntö 99 Nm:stä 105 Nm:iin. Moottori on myös yli 2,5 kg aikaisempaa kevyempi.
Hondan motocross -malleista tuttu UNICAM-venttiilikoneisto on säilynyt ennallaan, vaikka itse sylinterin kansi on kokonaan uudistettu. Venttiilien ajoitus ja nosto on myös päivitetty, kuten myös kaasuläppärunko ja ruiskutusjärjestelmän suuttimet.
Koska moottori on nyt EURO5 pakokaasudirektiivin mukainen, on useita sen sisäisiä osakokonaisuuksia ja järjestelmiä jouduttu päivittämään. Mm. pakokaasuanturit ovat nyt aikaisemman Lambda-anturin sijasta uutta LAF-anturimallia.
Kytkin on myös uusi. Aikaisempaa pienemmässä ja kevytkäyttöisemmässä kytkimessä on sekä luisto, että -vaihtoavustimet. 6-vaihteisen vaihdelaatikon rattaat ovat uudet ja välitykset lyhyemmät. Sähköinen quickshifter -vaihdeavustin on saatavan lisävarusteena, kuten ennenkin.
Moottorin ja rungon elektroniikka
• Ajonhallintayksikön luistonestotasot ovat aikaisempaa paremmin off-road käyttöön sovitettuja.
• Uusi 3-asentoinen keulimisen esto.
• OFF ROAD asetuksen lisäksi esiasetuksina ovat TOUR, URBAN ja GRAVEL.
• Uutuutena on nyt 2 (aikaisemmin 1) kuljettajan säädettävissä olevaa moottorinohjauksen esiasetuspaikkaa.
2018 Africa Twiniin lanseerattu sähköinen kaasu toimii nyt yhteistyössä uutena järjestelmänä olevan ajonhallintayksikön (IMU) kanssa. Tuloksena on selvästi aikaisempaa tarkempi moottorijarrutuksen ja moottoritehon säätö. Se myös mahdollistaa 3-asentoisen keulimisenestojärjestelmän.
Moottorinohjausjärjestelmässä on neljä (4) esiatetusta, kuten aikaisemminkin. Uutta on, että nyt kuljettajan säädettävissä olevia esiasetuspaikkoja on 2 kpl, kun aikaisemmin niitä oli vain yksi. Riippumatta valitusta asetuksesta, pystyy kuljettaja silti helposti muuttaamaan luistoneston, keulimisen eston, sekä DCT-mallissa S vaihto-ohjelman säätöjä, muiden asetusten pysyessä ennallaan.
DCT vaihteisto
• Supernopeat vaihdot joko D, S tai Manual asetuksilla.
• S asetus vaihtaa myöhemmin isommalle ja aikaisemmin pienemmälle kuin D asetus.
• G nappi parantaa takapyörän pitoa maastoajossa.
• Nousun jyrkkyyden mukaan säätyvä automaattinen vaihto-ohjelman säätö.
• Keskusyksikkö (IMU) tunnistaa kaarreajon ja sovittaa vaihtohetken oikeaksi.
Uutena piirteenä Honda CRF1100 Africa Twin mallin 6-vaihteisessa DCT-vaihteistossa on myös kaarreajon tunnistus. Tunnistuksen avulla DCT pystyy paremmin päättämään oikean vaihtohetken, eikä vaihtaminen tapahdu esim. keskellä kaarretta.
Runko
• Uusi 6 kanavainen ajonhallintajärjestelmä sijaitsee rungon keskipisteessä.
• Uudistettu runko sekä takarunko ovat kevyempiä ja vääntöjäykempiä. CRF450R tyylinen takahaarukka parantaa takapyörän pitoa ja ajotuntumaa.
• Kaarre ABS -järjestelmä parantaa turvallisuutta ja siinä on myös helppokäyttöinen maastoajo-asetus.
• Etu ja takajousituksessa on uudet jouset sekä optimoidut vaimennuksen säädöt. Uuden Africa Twinin selkeästi parantuneiden ajo-ominaisuuksien taustalla on merkittävänä osana uusi Bosch MM7.10 -ajonmallintajärjestelmä, joka reaaliaikaisesti mittaa laitteen:
1. Kallistuskulmaa ja kallistusliikkeen nopeutta. 2. Pituusakselin muutosta ja sen nopeutta. 3. Etu/takapään asennon horisontaalista muutosta suhteessa keskipisteeseen ja sen muutosta. Järjestelmä säätää takapyörän pitoa sutimisenesto- ja moottorin tehonsäätöjärjestelmien kautta. Etujarrun tehoa säädetään kaarre ABS:n kautta ja etupyörän nousua keulimisen esto järjestelmällä. Lisäksi takapyörän nousua asfaltista voimakkaan jarrutuksen aikana voidaan ehkäistä omalla järjestelmän osalla.
Myös rungon eri osa-alueita on päivitetty vuodelle 2020. Runko on noin 2 kg aikaisempaa kevyempi, mutta samalla vääntöjäykempi. Alumiininen takarunko on aikaisempaa teräsrunkoa paitsi kevyempi, myös aikaisempaa kapeampi, mahdollistaen vieläkin kapeamman vyötärolinjan ja siten siromman ajoasento-tuntuman. Takahaarukka on täysin uusi ja 500 g aikaisempaa kevyempi. Takahaarukan malli on lähes identtinen Hondan CRF450R motocross -mallin kanssa, parantaen omalta osaltaan takapyörän pitoa ja ajotuntumaa.
Maavara säilyy ennallaan ja on 250 mm. CRF1100 Africa Twin on 5 kg edeltäjäänsä kevyempi. Ajokunnossa ja tankki täynnä pyörä painaa nyt 226 kg ja DCT versiona 236 kg.
Iskunvaimennusta on myös säädetty vastaamaan malliuudistusta. Erittäin laadukkaissa iskunvaimenninelementeissä on sekä edessä että takana säädöt jousen esijännitykselle, puristusvaimennukselle sekä paluuvaimennukselle. Jousien jäykkyys ja vaimennuksien säädöt on päivitetty mallivuodelle 2020.
Uutuutena oleva kaarre ABS -järjestelmä saa tarvittavan käyttö-informaation niin ikään uudesta ajonhallintajärjestel- mästä ja pystyy näin päättelemään optimaalisen jarrupaineen kulloiseenkin jarrutustapahtumaan. Lisäksi se havait- see ja reagoi takapyörän nousemiseen jarrutuksen aikana. Kuljettaja voi halutessaan kytkeä ABS-järjestelmän pois käytöstä takapyörän osalta.
Vannekoko säilyy muuttumattomana, edessä 21” ja takana 18”. Kelluvat ”piparkakku” jarrulevyt (2 kpl) ovat halkaisijaltaan edessä 310 mm ja takana on yksi 256 mm levy.
Hinnat ja lisävarusteet
Lisävarusteet: Honda CRF1100 Africa Twinin alkuperäisten lisävarusteiden tarjonta on entistäkin laajempi. Uutuutena saatavissa on alumiininen takalaukku (42 L) ja alumiiniset sivulaukut (58 L). LIsäksi listalta löytyy mm. eri korkuisia satuloita, korkeampi tuulisuoja, jäähdyttäjän suojat, käsisuojien laajennusosat, lämpökahvat, moottorin suojaraudat ja muovinen laukkusarja.
Hinnat (kokonaishinta sisältäen autoveron) Honda CRF1100 Africa Twin 20.780 € Honda CRF1100 Africa Twin DCT 22.520 €
Lisää aiheesta täällä:
Honda CRF1100 Africa Twin Adventure Sports 2020; ominaisuudet, tekniset tiedot, hinta, katso kuvat
Tekniset tiedot
MOOTTORI: 4-tahtinen vesijäähdytetty 2-syl. rivimoottori. Koko 1084 cc .Poraus x isku 92 mm x 81.5 mm. Puristus-suhde 10.1:1. Teho 75 kW at 7.500 rpm. Vääntö 105 Nm at 6.250 rpm. dB 73 dB. Öljytilavuus 4.8/4.3 (5.2/4.7 DCT).
POLTTOAINEJÄRJESTELMÄ Kaasuläppärunko PGM-FI Polttoainetilavuus 18.8 L CO2 päästöt 112 g/km MT, 110 g/km DCT. Polttoaineen kulutus 4.9 L/100 km (20.4 km/L) MT 4.8 L/100 km (20.8 km/L) DCT.
SÄHKÖJÄRJESTELMÄ Startti Electric Akku 12 V - 6 Ah Li-ion battery (20 hr). Laturi 0.49 kW / 5.000 rpm
VAIHTEISTO Kytkimen tyyppi MT - märkä monilevtkytkin, jossa luisto ja vaihtamisen avustimet. DCT - 2 kpl monilevyistä märkäkytkintä. Vaihdelaatikko 6-vaihteinen (6-vaihteinen DCT)
RUNKO: Teräksinen kaksoiskehtorunko, alumiininen takarunko. Mitat (P ́L ́K) 2330 mm x 960 mm x 1395 mm. Akseliväli 1575 mm. Caster 27.5°. Trail 113 mm. Istuinkorkeus 850/870 mm (matalalla satulalla 825 mm, korkealla satulalla 895 mm). Maavara 250 mm. Paino ajovalmiina 226 kg (DCT 236 kg).
ISKUNVAIMENNUS Etujousitus Showa 45 mm teleskooppi. Esijännityksen, vaimennuksen ja paluuvaimennuksen säädöt. 230 mm jousto. Takajousitus Alumiininen mono-block takahaarukka. Showa-takaiskunvaimennin, jossa esijännityksen, vaimennuksen ja paluuvaimennuksen säädöt. 220 mm jousto.
RENKAAT Etuvanne 21 M/C x 2.15 pinnavanne, alumiinikehä. Takavanne 18 M/C x 4.00 pinnavanne, alumiinikehä. Etuvanteen koko 21”. Takavanteen koko 18”. Eturengas 90/90-21M/C 54H (tube type) (Bridgestone Battlax Adventurecross Tourer/AX41T Metzler Karoo Street). Takarengas 150/70R18M/C 70H (tube type) (Bridgestone Battlax Adventurecross Tourer/AX41T Metzler Karoo Street).
JARRUT: ABS järjestelmä 2-kanavainen, kiihtyvyysmittausyksikön ohjaama. Valinnainen ABS MODE katu tai off-road ajoon. Etujarru 2 kpl 310 mm kelluva piparkakku jarrulevy, 4 mäntäisin puristimin. Takajarru 256 mm piparkakku jarrulevy. ABS poiskytkettävissä.
MITTARISTO JA VARUSTEET: Mittaristo LCD-mittaristo. TFT 6.5 tuumainen multimedia kosketusnäyttö. Varkaudenesto. Ajonesto. Lisävarusteena hälytin. Etuvalot LED. Takavalo LED. Sähköjärjestelmä. Ajovaloautomatiikka, Bluetooth ja Apple Carplay, USB pistoke, vilkkuautomatiikka, vakionopeuden säädin, vilkkujen hätäjarrutus –toiminto, ajonhallintajärjestelmä (IMU), luistonestojärjestelmä ja keulimisen esto.