AKOn viisihenkinen tiimi on työskennellyt projektin parissa jo viiden vuoden ajan, ja rakentanut kattamattoman prototyypin, jonka veivät radalle testiajoihin viime lokakuussa. Tällä hetkellä työn alla on toinen proto, jossa on uusi moottori. Tiimi sai testit valmiiksi eilen.
AKO:ssa on kaksi etupyörää kuten esimerkiksi samoin kallistelevassa Yamaha Nikenissäkin, mutta liettualaisen etupään rakenne on kevyemmän näköinen, toki ohjausjärjestelmäkin on erilainen. AKOn patentoitu mekanismi mahdollistaa kallistamisen kaarteissa jopa 30 asteeseen asti, ja pyörä on takavetoinen.
Jos nyt siis täysin katettua laitetta enää voi ajatella moottoripyöränä. AKO vetää joka tapauksessa sisäänsä kaksi matkustajaa, ja laite varustellaan mm. edessä ja kyljissä olevin turvatyynyin ja nelipistevöin. Matkustaja istuu moottoripyörämäisesti kuljettajan takana, ja laite on varustettu myös tavaratilalla.
Ohjaus- ja kallistusmekanismi on täysin AKOn omaa suunnittelua, ja sille on juuri myönnetty kansainvälinen patentti, kertoo New Atlas. Se on puhtaasti mekaaninen ratkaisu, ja mahdollistaa ajoneuvon kallistumisen vauhdissa vain kallistamalla ohjauksesta, ja hiljaisemmissa nopeuksissa rattia voi pyörittää ympäri kuin autossa ja laite ohjautuu normaalisti.
AKOn akkupaketti on peräti 26 kWH ja mahdollistaa yli 300 km:n ajomatkat. Se myös tukee pikalatausta.
Ajoneuvon 140 kW:n moottori mahdollistaa noin 240 km/h nopeuden, mutta todennäköisesti huippunopeus rajoitetaan alemmas. Huippuvääntö on noin 600-700 Nm. Painoa laitteella on alle 450 kg.
Hinta ja muut tiedot selvinnevät myöhemmin. Alla video, jossa voit tutustua AKOon lähemmin. Voit katsoa videon myös täällä. AKOn kotisivuille pääset tästä.