Viimekesäiseen 500-kuutioisen Benellin koeajoon pääset käsiksi tästä: Motouutiset koeajaa: Benelli Leoncino Trail 2021 - kohtuuhintainen tyyliscrambleri.
Sitten uutuuteen. Benelli Leoncino 800 Trail on luonteeltaan jokapaikanpyörä, sitä voi hyvin nimittää scrambler-malliksi. Pyörä on yhtä kotonaan asvaltilla, soralla ja hiekalla niin kauan kuin tien pinta on jotakuinkin asiallista. Koeajoimme samalla reissulla myös Leoncino 800:n perusversion.
Benelli on Italian toiseksi vanhin moottoripyörävalmistaja. Pesarossa on valmistettu moottoripyöriä jo vuodesta 1911 alkaen, joten merkki vietti viime vuonna 110-vuotisjuhliaan. Vuodesta 2005 alkaen merkin on omistanut Geelyn tytäryhtiö Qianjiang Motorcycle. Merkin suunnittelu- ja kehitystyö sekä markkinointi hoidetaan Pesarosta käsin, mutta pyörät valmistanee Qianjingin omistama tytäryhtiö Wenling China.
Uuden pyörän muotoiluun on panostettu. Malli on hyvin samannäköinen kuin 500-kuutioinen Leoncino Trail, ja eipä siitäkään voi sanoa muuta kuin että hyvännäköinen on. Äkkiseltään katsoen näyttää, kuin vain pyörän moottoria olisi vaihdettu.
Moottori
Leoncino 800 Trailin tilavuudeltaan 754 cm3 rinnakkaiskaksisylinterisen nestejäähdytteisen moottorin teho on 56,7 kW / 76 hv 8500 kierroksella minuutissa. Maksimivääntö puolestaan on 67 Nm / 6000 rpm. Pyörä täyttää Euro 5 -päästövaatimukset.
Moottori tarjoaa käyttökelpoista vääntöä ja tehoa koko kierrosalueella. Pyörä vetää kuutosvaihteella hyvin jo 60 km/h nopeudesta lähtien. Kyse on myös onnistuneesta ensiö- ja toisiovälityksen suhteesta, kierrosluku 60 km/h vauhdissa on 3500 rpm.
Moottorin käyntiääni on, kuten kaksisylinteriselle rinnakkaismoottorille kuuluukin, mukavan rouhea. Moottori ei tee pyörästä mitää rakettia, mutta tehoa riittää useimpiin tarpeisiin. 1980-luvun alkupuolen nelisylinterisissä 750-kuutioisissa ei juuri ollut tuon enempää pattia, ja niilläkin pärjäsi aivan hyvin.
Moottori vastaa kaasuun mukavasti, mutta jos on tarvetta ripeämpään ohitukseen, kannattaa laittaa pykälän pari pienempää silmään. Normaalikäytössä kuutonen riittää hyvin.
Runkoa ja ajoasentoa
Moottori täristää jonkin verran ohjaustankoa, mutta muuten värinät on vaimennettu onnistuneesti.
Hallintalaitteet ovat kunnossa, ainoastaan kytkinkahva, vaikka on säädettävä, tuntuu vähän epämääräiseltä. Se irrottaa ja kytkee vedon päälle aika ylhäällä.
Teräsputkirunko on vakaa, ja pyörä on luonteensa mukaisesti sopivan ketterä ja helposti ohjautuva useimpiin käyttötarkoituksiin. Pyörän painopiste on kohtuullisen alhaalla.
Ajoasento on avaran luonteva, ja ajaminen onnistuu myös seisaaltaan. Istuinkorkeus on sopiva ainakin 180-senttiselle.
Mittaristonäyttö on luonteeltaan perussellainen kierroslukumittaria lukuunottamatta, joka näyttää eräänlaisella siipikuviolla sekä mittaosoituksen ylä- että alapuolella saman kuvion. Vaihtoehto ei ole selkein mahdollinen. Tuntuu, että siinä on menty taiteellisuus edellä, mutta siihen tottuu.
Menuvalikon ohjaus tapahtuu molemmista kahvoista.
Samanlaista ja erilaista
Perus-Leoncinossa ja Trailissa on sama moottori ja runko sekä samat jarruelementit. Edessä on 320 mm:n puolikelluvat levyt ja nelimäntäiset radiaalisatulat ja takana 260 mm:n levy ja kaksimäntäinen satula. Molemmissa on ABS-jarrut.
Alusta eroaa Trailissa perus-Leoncinosta siten, että etupyörä on Trailissa 19-tuumainen, kun se perusmallissa on 17-tuumainen.
Myös ensiasennusrenkaat eroavat pyörien luonteen mukaisesti. Trailissa on Pirelli Scorpion Rally STR:t, kun taas perusmallissa on katupainotteisemmat Pirelli MT 60 RS:t. Koeajamassamme perusmallissa oli lisäksi valuvanteet, kun koeajo-Trailissa oli pinnavanteet.
Molemmissa malleissa USD-etuhaarukan putkihalkaisija on peräti 50 mm, mutta joustomatkan pituus Trailissa on 140 mm, kun se perusmallissa on 130 mm. Takajousituksen osalta perusmallin vaimentimen jousto on 48 mm ja takapyörän joustomatka 130 mm, kun taas Trailissa jousituselementin jousto on 2 mm pidempi, 50 mm ja takapyörän joustomatka 140 mm kuten edessäkin.
Tämä yhdessä pidempien etuhaarukan ja takajousituksen joustomatkojen kanssa parantaa sopivuutta muuallekin kuin asvalttiympäristöön.
Leoncino 800 Trailin jousitus on toiminnaltaan jämäkkä. Sekä etu- että takajousitus pelaavat hyvin ja jopa mukavasti tasaisella tiellä olipa pintana asvaltti, sora tai hiekka. Mutta takajousitus ei pidä yhtään tien isoista röykyistä. Se iskee jäykän jousen vuoksi selkään.
Koloinen asvaltti- ja soratie ovat siksi Trailille myrkkyä, vaikka siinä joustomatkaa onkin pidennetty perusmalliin verrattuna. Jousituksen kovuus tuli esille erityisesti, kun pyörää kävi kokeilemassa metsäpolulla, missä oli kiviä ja juuria. Tietenkin pitää muistaa, että kyse ei ole pitkäjoustoisesta adventure- tai enduropyörästä, mutta asia kiusaa ehkä siksi, että pyörä muuten ajo-ominaisuuksiltaan, käsiteltävyydeltään ja ensiasennusrenkailtaan sopisi kyllä hyvin rauhaisaan metsäisempäänkin ajeluun. Toisaalta: miksi sen pitäisi? Hyvät sora- ja hiekkatieominaisuudet riittänevät useimmille.
Etujarrun tuntuma oli hieman puumainen, mutta jarrutettaessa vakavammin tehoja löytyi mukavasti. ABS-jarrut toimivat myös hiekalla hyvin.
Loppuarvostelu: Benelli Leoncino 800 Trail
Benelli Leoncino 800 Trail on helppo ja mukava ajettava, kunhan pysytään kohtuullisen tasaisella alustalla. Tuntuma ajamiseen on hyvä kaikilla pinnoilla kiitos myös Pirelli Scorpion Rally STR ensiasennusrenkaiden. Vaikka ne on palakuvioitu, niin pitoa tuntuu riittävän myös asvaltilla. Toimivan kokonaisuuden ja hyvän ajotuntuman ansiosta pyörällä on kiva ajaa myös kovaa.
Pyörän lähtöhintalappu on karvan verran alle 12 000 euroa, mikä on kohtuullinen summa käteensopivasta ja tyylikkäästä ajolaitteesta.
Pyörä sopii monenlaisille kuljettajille, erityisesti sellaisille, jotka kaipaavat selkeää, johdonmukaisesti toimivaa peruspyörää vailla mitään erityisominaisuuksia. Pyörän pieni kate ei tarjoa kovin kummoista suojaa, mutta on joka tapauksessa ajoviiman osalta parempi kuin ei mitään.
Mikäli pähkäilee tämäntyyppisen pyörän hankintaa, 800 Trail kannattaa ehdottomasti käydä koeajamassa. Samoin sen perusmalli Leoncino 800. Rinnakkaismallien pienet erot saattavat olla ratkaisevia omien mieltymystesi ja ajotuntumasi kannalta. Perusmalli on mm. hieman matalampi, ja sen ajokäytös on luonnollisesti hieman erilainen sporttisempine ajoasentoineen ja olemuksineen.
Plussat ja miinukset
- + Ajettavuus mutkalla ja soralla, ajotuntuma
- + moottorin jouheva luonne
- - kytkin vähän epämääräinen käyttää
- - jousituksen kovuus tietyissä olosuhteissa
Tekniset tiedot, Benelli 800 Trail 2022:
- Moottori: 2-sylinterinen rivimoottori, 4-tahti, nestejäähdytys. Tilavuus 754 cm3. Isku x Poraus 88 x 62 mm. Puristussuhde 11.5:1. Teho 56,7 kW / 76 hv @ 8500 rpm. Maksimivääntö 67 Nm @ 6000 rpm. Märkäsumppuvoitelu. Polttoaineen syöttö sähköinen ruiskutus.
- Voimansiirto: Märkä monilevykytkin. Vaihteisto 6 vaihdetta. Toisioveto ketju. Sähkökäynnistys.
- Runko ja alusta: teräsputkirunko. Etujousitus 50 mm USD-keula. Joustovara etu 148 mm. Takajousitus: monoiskunvaimennin säädettävällä esijännityksellä. Takavaimentimen joustovara 50 mm. Etujarrut: 320 mm tuplalevyt, 4-mäntäsatulat ja ABS. Takajarrut 260 mm levy ja ABS. Eturengas 120/70R19. Takarengas 170/60R17.
- Mitat: pituus x leveys x korkeus 2200 mm x 877 mm x 1210 mm. Akseliväli 1480 mm. Istuinkorkeus 834 mm. Paino ajokunnossa 234 kg. Polttoainetankin tilavuus 15 l. Hinta alk. 11 990 € + toim kulut. Maahantuoja Benelli Suomi.
Aiheesta aiemmin:
Motouutiset koeajaa: Benelli Leoncino Trail 2021 - kohtuuhintainen tyyliscrambleri