GoldWing
Minulla oli perjantaina tilaisuus ajaa muutama kymmenen kilometriä viime syksynä EICMA:ssa esitellyllä uunituoreella ja täysin uusitulla Honda Gold Wingillä vuosimallia 2018. Emme normaalisti kommentoi näin pienen kokeilun perusteella yhtään mitään, mutta tässä tapauksessa on pakko. Keskityn vain niihin asioihin, mitä ehdin kokeilla, muu jääköön varsinaisen koeajon huoleksi.
Lue lisää ›
Honda uusi 17 vuoden tauon jälkeen matkalippulaivansa Gold Wingin viime syksynä. Nyt malli on saatu Suomeen ja ensimmäiset kappaleet kiertävät maata eri Honda-myymälöissä. Kävimme Moto-Seinäjoen tiloissa vilkaisemassa, miltä malli näin livenä näyttää, ja miten ihmiset reagoivat siihen.
Lue lisää ›
Uusi Honda Gold Wing on niin suuri muutos vanhaan ja täynnä uutta ja uusia ominaisuuksia, että yksi asia jäi pyörän uutisoimisessa turhan pienelle huomiolle. Se on Hondan ensimmäisenä maailmassa esittelemä Applen CarPlay -käyttöjärjestelmä moottoripyörässä. Yhtä mielenkiintoista on myös se, miksi Googlen vastaava Android-pohjainen järjestelmä ei ole mukana.
Lue lisää ›
Kuten lupasikin, Honda julkisti lopultakin uuden Gold Winginsä. Vuodelle 2018 1800-kuutioinen pyörä on uudistunut merkittävästi. Peruslähtökohta on sama, kuusisylinterinen bokserimoottori, mutta kaikki muu taitaa olla uutta ja päivitettyä. Eikä se moottorikaan ole enää entisensä, vaan suunniteltu uusiksi ja varustettu neliventtiilikansilla. Perus-Wingi on nyttemmin "sama" kuin vanha Bagger, johon ei saa takalaukkua enää kiinni lainkaan, ja Tour-versio taas on periaatteessa vanha Wingi kaikkine laukkuineen. Sen voi sitten valita myös 7-vaihteisella DCT- kaksoiskytkinautomaatilla. Honda on kuunnellut GW-käyttäjiä ja luvassa on mm. sähköisesti säätyvä tuulilasi kaikkien muiden herkkujen lisäksi.
Lue lisää ›
Oheinen vuosimallin 1981 Honda GL 1100 Gold Wing oli mukana vuonna 1995 ilmestyneessä Disneyn fantasiaspektaakkelissa "Pecos Billin uskomattomat seikkailut". Siitä, miten roomalaisissa sotavarusteissa ollut moottoripyörä on saatu tungettua mukaan 1800-luvusta kertovaan elokuvaan, meillä ei ole harmaintakaan aavistusta, mutta haitanneeko tuo. Täysin käyttökelpoinen pyörä on kuitenkin myynnissä etukäteisarvion mukaan 4200 - 6800 euron hintaan.
Lue lisää ›
Oheinen video on enemmän katsaus Honda Gold Wingin 42-vuotiseen historiaan, kuin tulevaisuutta avaava kirkaste. Olennaista kuitenkin on, että niiden vuosien aikana Gold Wingien eri versioilla on ajettu miljoonia, miljoonia ja taas miljoonia kilometrejä tämän Telluksemme pinnalla. Ja aivan varmaa on, että uusi malli tulee herättämään runsaasti keskustelua sekä puolesta että vastaan, kun se julkistetaan.
Lue lisää ›
Honda Gold Wing on kaikkien pitkän matkan touring-pyörien äärimmäisin ilmentymä kuusisylinterisine 1,8 litran bokserimoottoreineen ja huippumukavine istuimineen. Kaikkien tämäntyyppisistä pyöristä kiinnostuneiden huulilta on luettavissa kysymys, "milloin malli uudistuu läpikotaisin?", mutta siihen ei toistaiseksi ole luotettavaa vastausta. Eri asteisia vinkkejä asiasta on saatu, mutta tälle vuodelle valmistaja esittelee vasta kaksi uutta väriyhdistelmää.
Lue lisää ›
Jokin aika sitten kyselimme ranskalaisen Ludovico Lazarethin rakentamasta Maseratin V8-moottorilla varustetusta nelipyöräisestä moottoripyörästä, että onko tässä maailmankaikkeuden ärjyin peli. Nyt Lazareth on rakentanut hieman rauhallisemman kulkineen: kolmipyöräisen version Honda Gold Wingistä. Hienointa on, että pyörää edelleen ohjataan kallistelemalla. Muutenkin linjat ja tyyli ovat kohdillaan.
Lue lisää ›
Hondan Gold Wingiä on isolla kädellä uusittu viimeksi 15 vuotta sitten. Sen jälkeen rinnalle on tullut mm. BMW K1600 -touringpyörien sarja ja lisäksi adventurepyörät ovat haastaneet perinteiset matkapyörät. Miten Honda vastaa kilpailuun, uskaltaako se uudistaa Wingiä siten, että se houkuttelee myös uusia käyttäjiä perinteisten rinnalle?
Lue lisää ›
Hondan Gold Wingit vuosimallia 2001-2010 ja 2012 joutuivat takaisinkutsutuiksi takajarruja vaivaavan ongelman vuoksi syyskuussa 2014. Takaisinkutsu joudutaan uusimaan, sillä ensimmäinen ratkaisumalli ei toiminut. Vika osoittautui mystisemmäksi.
Lue lisää ›
Honda on hiljattain jättänyt patenttihakemuksen, joka paljastaa tulevan Gold Wingin uuden mielenkiintoisen etupään rakenneratkaisun.
Lue lisää ›
Historian siipien havinaa on kuultavissa latolöytöä muistuttavassa huutokaupassa, jossa myydään 33 vuotta suljettuna olleen Iowalaisessa Greenfieldin pikkukaupungissa toimineen Honda-liikkeen satakunta moottoripyörää ja samanverran muuta esineistöä.
Lue lisää ›
Honda Motor Europe julkisti perjantaina uusia värejä viiteen malliinsa vuodelle 2015.
Lue lisää ›
Honda Gold Wingiin on rakenneltu mitä merkillisimpiä ratkaisuja vuosien varrella peräkärryistä erilaisiin rakennussarjoihin, joilla saa Wingistä kolmipyörän. Nyt on amerikkalainen kaveri patentoinut Gold Wingiin tarkoitetut sähköisesti alaslaskettavat apupyörät. Jollei näistä muuta hyötyä ole, niin ainakin ajoharjoittelu helpottuu. Jos nyt sitten 1800-kuutioinen ja yli 400 kg painava pyörä on se paras mahdollinen aloittelijan pyörä.
Lue lisää ›
Iron Butt Ride eli rautaperse- eli valurautahanuriajo. Rakkaalla lapsella on monta nimeä, mutta mistä lopultakin on kysymys, paitsi että Suomessakin pitkänmatkanajajilla on oma yhdistys, IBA Finland. Miten rautaperseajo ajetaan, mitä se vaatii, mistä saa ohjeita ja ennenkaikkea miksi sellainen pitäisi ajaa? Kysymyksiin vastaa IBAF:n puheenjohtaja Pekka Autio.
Lue lisää ›
Honda GoldWing on synonyymi mukavalle matkanteolle ja pitkille moottoripyöräpäivämatkoille. Myös sen laatumielikuva on ollut vahva. Siksi on yllättävää, että Hondan takakisinkutsu-uhan alla on yksin USA:ssa 126 000 Goldwingiä ja GoldWing A:ta. Syynä on mahdollinen vika takajarrussa, joka jarrutuksen jälkeen voi ajon jatkuessa jäädä laahaamaan, kuumentua ja sytyttää tulipalon.
Lue lisää ›
Hondan raskaan matkasarjan lippulaivoista julkistettiin päivitetyt 40-vuotisjuhlaversiot. Gold Wing esiteltiin ensi kerran Kölnin mp-messuilla lokakuussa 1974. Malli on matkan varrella kohdannut melkoisia muutoksia, kun mm. moottorin kuutiotilavuus on miltei kaksinkertaistunut alkuperäisestä 999 cm3 nykyiseen 1832 cm3:iin. Nyt toteutuneet päivitykset ovat vaatimattomia.
Lue lisää ›
Nyt se on sitten Suomessakin mahdollista, nimittäin päästä viimeiselle matkalle moottoripyörän kyydissä. Elimäkeläinen Vesa Suokas osti Honda Gold Wing GL 1500 -moottoripyörän, ja laittoisen asianmukaiseen kuntoon vainajien saattamiseksi.
Lue lisää ›
Kaikki eivät tykkää kallistella moottoripyörällä tai mahdollisesti ikä tai terveys rajoittavat kaksipyöräisellä moottoripyörällä ajoa. Tai sitten pontimena on vain kokeilla jotain muuta kivaa. Ja jos haluaa nauttia luksusmoottoripyöräilystä kolmipyörällä, niin vaikuttaa siltä, että hollantilaisen Sturgis Trikesin muunnossarja 1800-kuutioista GoldWingiä varten tarjoaa kaiken mahdollisen, mitä kuvitella saattaa.
Lue lisää ›
Hondan nykyinen ST 1300 Paneuropean -malli on jo 12-vuotias, ja monet sen kilpailijat menevät ainakin mielikuvissa ohi modernimmassa teknologiassa ja moottoritehossa sekä tietotekniikan määrässä. Honda teki ison työn viime vuonna esiteltyä CTX1300 baggeria varten. Sen moottori on suoraan Paneuropeanista johdettu V4, mutta pyörässä on paljon sellaisia geenejä, joita voitaisiin hyödyntää Paneuropean-versiossa.
Lue lisää ›