Näimme toki uuden Wingin myös Milanon Eicma-messuilla, mutta on eri asia tutustua kaikessa rauhassa pyörään kuin messujen pressitilaisuudessa tai yleisessä hälinässä.
Uuden Honda Gold Wingin esittelytilaisuus oli järjestetty pyörästä kiinnostuneille, siksi katsojamäärä oli maltillinen, mutta katsojat sitäkin kiinnostuneempia. Pyörän ensimmäiset kappaleet on jo myyty, kertoi pyörää maahantuojan Brandt Oy:n edustajana paikalla ollut Otto Lindgren.
– Tämä on jo neljäs paikka tällä viikolla, missä pyörä on näytillä, Brandtilla huoltoneuvojana ja kouluttajana toimiva Lindgren kertoo. – Maanantaina olimme Vantaalla, tiistaina Turussa, eilen Raumalla ja tänään torstaina Seinäjoella.
– Kävin ajamassa uudella Wingillä jo syyskuussa Saksassa, ja se on kevyempi, ketterämpi ja vääntävämpi kuin vanha 1800:n, Lindgren väittää. – Ja uusi seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti pitää vaihteet hienosti hyvällä tehoalueella. Valittavissa on sport, sade, ja economy-moodit. Ajajalla on helppoa, kun ei vain pysty ajamaan liian pienellä tai isolla vaihteella.
– Kokonaan uusi moottori on pieniruokaisempi, joten polttoainetankkia on pienennetty aiemmasta 24 litrasta 21 litraan. Aiemmin moottorissa oli kaksi venttiiliä per sylinteri, nyt niitä on neljä, joten moottori hengittää paremmin ja palaminen tehostuu.
Uudella etupäällä on Lindgrenin mukaan merkitystä pyörän hallittavuuteen ja ketteryyteen.
– Teleskooppietupäähän verrattuna keinuhaarukkarakenne tekee sen, että pyörän akseliväli ei muutu joustotilanteessa. Osittain tämän vuoksi moottoria on voitu siirtää eteenpäin ja painopiste on aiempaa parempi. Uusi etupää myös vakauttaa pyörää, eikä rakenteessa tarvita erillisiä antidive-järjestelmiä.
– Kun olen erilaisia puheenvuoroja käyttäjien puolelta kuunnellut vuosien varrella, niin tuntuu siltä, että Honda on todella kuunnellut asiakkaitaan ja toteuttanut heidän haluamansa muutokset, Otto Lindgren pohtii. – Yksi tällainen asia on esimerkiksi avaimeton käynnistys ja sähköinen ohjaustangon lukitus.
– Lisäksi pyörään on tullut paljon lisää mukavuutta ja turvallisuutta. Esimerkiksi nyt vaikkapa hätäjarrutus saa aikaan sen, että kaikki vilkut alkavat vilkkua kiihdytettyyn tahtiin, kunnes jatketaan matkaa.
"Josko oman Wingin saisi museoitua, niin sitten..."
Markku Hanhimäki oli tullut katsomaan uutta Gold Wingiä. Malli kiinnostaa, koska hänellä on jo yksi sellainen.
– Totta, minulla on vuosimallin 1988 1500-kuutioinen Gold Wing. Kunhan saan museoitua (mahdolllista 2019) sen, niin uusi voisi olla ajankohtainen, Hanhimäki myhäilee.
– Olen käynyt koeajamassa montaa vanhan mallista 1800-kuutioista Gold Wingiä, mutta ne ovat minusta olleet liian painavia. Toisena pyöränä minulla on Triumph Explorer.
– Uusi Wingi on mukavasti tuotu ajan tasalle infotainment-järjestelmineen ja puhelimen liittämismahdollisuuksineen.
It-alan töitä tekevä Hanhimäki tunnustaa myös, että Applen CarPlayn mukanaolo pyörässä on pelkästään positiivinen tekijä.
– Ehdottomasti, mies toteaa, ja kaivaa varmemmaksi vakuudeksi tuoreehkon iPhonen taskustaan.
– Painon vähentämisestä on pelkkää hyvää sanottavaa. Sitten kiinnostaa tietysti se, millaiseksi jousitus on viritetty; onko se mukavuuspainotteinen, vai paremmin tänne meidän olosuhteisiimme sopiva, Hanhimäki pohtii. – Joka tapauksessa asvaltin kuivumista odotellessa. Toivottavasti pian pääsee koeajolle.
– Hintahan on kova (noin 50 000 euroa), mutta toisaalta Wingit ovat aina pitäneet hyvin arvonsa. Ja soratiellä Wingi on parempi ajaa kuin moni kyykkypyörä.
Aiheesta aiemmin:
Tässä se nyt on: täysin uusi Honda Gold Wing 2018, katso kuvat ja muut tiedot