Leatt on tunnettu erilaisista moottoripyöräurheilussa – erityiseti motocrossissa ja endurossa – käytettävistä suojavarusteistaan ja suoja-asuistaan. Etelä-Afrikkalaisvalmistaja on valtaamassa myös adventurepuolta esittelemällä ensinnäkin uudet HydraDri-ajosaappaat sekä erillisen adventurekäyttöön tarkoitetun ajoasusarjan viime marraskuun EICMA-messuilla.
Teimme molemmista juttua silloin, voit lukea enemmän asiasta täällä: Ajovarustevalmistaja Leattin uusi aluevaltaus: adventureajoasut ja -ajosaappaat – buutsit myyntiin Suomessa tänä keväänä
Saimme keväällä testattaviksi Leattin HydraDri 7.5. Adventure-saappaat, ja niillä on ajettu pitkin kesää kaikenlaisissa mahdollisissa olosuhteissa noin 15 000 kilometrin verran, joten meillä on aika kattava käsitys niiden sopivuudesta adve-käyttöön ja muuhunkin moottoripyöräilyyn.
Ensivaikutelma
Ennen kuin menemme tarkemmin saappaiden teknisiin ominaisuuksiin, niin vilkaistaanpa buutseista saatua ensivaikutelmaa.
HydraDri 7.5. adventuresaappaat ovat todella hyvännäköiset (tietysti makuasia), niissä on sopivassa suhteessa muotoilua ja erilaisia sekä eri materiaaleista valmistettuja elementtejä, jotka on sommiteltu hyvin yhteen.
Kun buutsit vetää ensi kertaa jalkaansa, on tunne, että nämä ovat todella jäykät ja hankalat. Tunne häviää saman tien, kun nousee seisomaan ja lähtee kävelemään niillä, ja nousee pyörän päälle. Omat buutsini olivat kokoa 47, ja sen kokoisena saapas on jo kärjestä korkeahko, joten joidenkin pienempien pyörien kanssa vaihtaminen oli ajoittain haasteellista, kunnes oppi oikean tekniikan.
Vedenpitävyyttä ja hengittävyyttä
Saappaat on suunniteltu käyttömukavuus ja turvallisuus mielessä, ja siinä on onnistuttu hyvin. Ne ovat vedenpitävät, aika korkealle varteen asti, mutta samalla hengittävät, lisäksi ne tarjoavat hyvää suojaa jaloille.
Saapas on valmistettu nupukkinahasta hyvän kestävyyden varmistamiseksi ja varustettu sisäpuolelta Leattin kehittämällä HydraDri EVO -kalvolla.
Kesän alkupuolella oli kuumia päiviä useampia peräkkäin, jolloin lämpötila oli melko vakaasti noin 29° Celsiusta. Leattin buutsit tuntuivat niin kuumilta, että koeajoin kaapistani kaksi muutakin saapasparia aivan vertailun vuoksi. Kannatti, ne olivat nimittäin aivan yhtä hiostavia. Jossain aina menee se raja, jossa kankaan tai materiaalin hengittävyys vain lakkaa toimimasta.
Toisaalta syksyllä noin +10° lämpötiloissa jaloilla oli varsin mukava ja lämmin olla saappaissa.
HydraDri-saappaiden vedenpitävyys/hengittävyysluku on 20 000 mm / 20 000g/m2. Vedenpitävyyttä on helppo testata – kuten oheisista kuvista näkyy – menemällä seisoskelemaan riittävän syvään veteen. Leattit pitävät veden ulkona, paitsi jos menee niin syvälle, että vesi menee ylimmän kiinnitysläpän korkeudelle ulottuvan puoliskoja yhdistävän kangaskaistaleen yli.
Silloin kahlataan jo aika syvällä, vesi menee kahlatessa saappaaseen vasta, kun se ylettyy noin kymmenen sentin päähän varren suusta.
Suojaavuutta
Saapas on melko isokokoinen ja ylettyy kohtuullisen ylös sääressä, joten se tarjoaa myös varsin hyvää suojaa offroad- ja soratieajossa.
ADV HydraDrin nilkassa on suojarakenne, joka auttaa estämään nilkan taivutus- ja hyperekstensiovammoja. Lisäksi siinä on kehräsluun suojana 3D-vaahtorakenne vaimentamassa iskuja.
Saappaassa on muutenkin kauttaaltaan erilaisia suojarakenteita, kuten vahvistettu levy sääressä ja tukevoitettu kantapää.
Saapas on sertifioitu, ja sen luokitus on prEN 13634:2017, sama kuin yrityksen valmistamilla parhailla motocross-saappailla.
Saappaan lukitus jalkaan tapahtuu käännettävien lukitussalpojen sisään sujautettavilla kielekkeillä. Ratkaisu tuntui vähän siltä, että "designin" vuoksi on pitänyt kehittää tämän tyyppinen oma systeemi, mutta se toimi hyvin pienen totuttelun jälkeen.
Varren suun kiinnitys tapahtuu Velcro-tarralla automaattisesti, toki tarkempi säätäminen voi olla paikallaan. Kiinnitys on tehokas, tarraa saa kiskoa tosissaan irti, ja alemmat soljet pitävät buutsin tehokkaasti jalassa. Mukavuus tuntuu tässäkin: varsi ei purista mistään kohtaa.
Myös jalkaterän päällä on suojarakenne, joka osaltaan suojaa myös vaihdepolkimen aiheuttamalta kulumalta.
Tarttuvuutta
Pohjan rakenne on luotettavan tuntuinen. Saappailla ei liukastu maastossa käveltäessä, ja niillä pysyy myös hyvin paikallaan jalkatapeilla seistessä. Nilkkaosassa on riittävästi joustoa, jotta käveleminen sujuu jouheasti. Isosta koostaan ja suojaavuudestaan huolimatta saappaat tuntuvat keveiltä jalassa.
Saappaan sisäpohjassa on pehmuste, joka osaltaan tekee niistä miellyttävämmät kävellä. Lesti on leveähkö, mikä sopi hyvin meikäläisen edustamalle jalkatyypille.
Käytännöllinen yksityiskohta ovat saappaiden sisäpuolelle asennetut lenkit, joista buutsit voi ripustaa vaikka oksalle tai naulaan kuivumaan. Kengät kun kuivuvat parhaiten suuaukko ylöspäin, jolloin kosteus pääsee haihtumaan.
Leatt HydraDri 7.5 adventuresaappaat ovat laadukkaat. Ne ovat mukavat jalassa, ja suojaavat samalla jalkaa sekä nilkasta, kantapäästä että säärestä. Myös hinta on kohtuullinen, noin 385 euroa. Kesän mittainen käyttö ei ole jättänyt jälkiä saappaisiin, joten luvassa lienee huoletonta käyttöä useammaksi vuodeksi.
Kenelle
Leatt HydraDri 7.5 adventuresaappaat sopivat jokaiselle motoristille, mutta erityisesti heille, jotka ovat viehättyneet seikkailuajamiseen ja viihtyvät soralla ja jonkin verran myös offroad-puuhissa ja kaipaavat turvallisia, mukavia ja suojaavia ajojalkineita.
Saappaiden värivaihtoehdot ovat ruskea ja musta, koot 41-47.
Plussat ja miinukset
+ Mukavat jalassa
+ Hyvä suojaavuus
+ Vedenpitävyys ja hengittävyys
- Hakemallakaan emme löytäneet saappaista mitään kielteistä, jollei siksi lasketa sitä, että saappaat narisevat kävellessä.
Aiheesta aiemmin:
Maanantai 1.7.2024 09:47
Tiistai 16.1.2024 14:09
Sunnuntai 7.3.2021 11:16
Päivän video: näin niskatuki suojaa niskaasi mp-onnettomuudessa