Leatt on parhaiten tunnettu moottoripyöräurheilulajien suoja- ja varustetoimittajana, niskatukien luojana 2-pyörämarkkinoille, tai esimerkiksi motocrossissa ja endurossa käytettävistä suojapaidoista, muista suojavarusteista puhumattakaan. Leattin maine perustuu enimmäkseen offroad-, kelkka- ja polkupyöräpuolelle. Adventure- ja maantiekäyttöön tarkoitetut ajoasut ovat uusi aluevaltaus, ja ne vaikuttivat Milanon messututustumisen perusteella varsin laadukkailta ja mielenkiintoisilta.
Ajoasut
Leattin ADV pukuvalikoimaan tulee kolme tuotetta:
- - Lippulaivatuotteeksi luettava MultiTour-asu, joka sopii kaikkiin vuodenaikoihin ja kaikkiin sääolosuhteisiin.
- - FlowTour-ajoasu, joka on suunniteltu lämpimäämpiä ilmastoja varten.
- - DriTour-ajoasu, suunniteltu sateista keliä varten.
Kaikki tuotteet ovat CE-sertifioituja kakkostasolle ja niissä käytetään Leattin 3DF -iskunsuojausta. Housuilla ja takeilla on AA-turvaluokitus, joka merkitsee kompromissitonta suojaa kuljettajalle. Tuotteissa on myös mukautuvia soveltuvia elementtejä, esimerkiksi lämpö- tai sateenpitävyys tai yhdistettäviä kerroksia kuljettajan tarpeesta riippuen.
ADV-saappaiden lisäksi Leatt julkisti eri olosuhteisiin sopivat Subzero 7.5. sekä ADV HydraDri 7.5 ja ADV X-Flow 7.5 ajohanskat.
ADV HydraDri 7.5 -adventuresaappaat
Leattin adventure-ajosaappaat ovat nimeltään ADV HydraDri 7.5 ja niin ikään valmistajansa uusi aluevaltaus.
Saappaita saa kahtena eri värinä, mustana ja ruskeana, ja ne ovat kieltämättä hyvän näköiset. Saappaiden teknisiä tietoja tutkiessani huomioni kiinnittyi ensimmäisenä siihen, että ne ovat sekä vedenpitävät että hengittävät. Vedenpitävyydeksi ilmoitetaan 20 000 mm ja hengittävyydeksi 20 000 g/m2. Arvot omat samaa luokkaa Goretexin kanssa. Jos luku pitää paikkansa, luvassa on miellyttäviä kilometrejä kuumalla ja vähän sateisemmallakin kelillä.
Kengän lestin luvataan olevan leveä, mikä luonnollisesti sopii ainakin allekirjoittaneelle, jolla on suontallaajalle sopiva jalkaterä.
Kengän pintamateriaali on nupukkinahkaa, ja sen vedenpitävyys on varmistettu erillisellä pintakäsittelyllä.
Hieno innovaatio on varren tarrakiristysmekanismissa, jonka voi kiristettäessä vetää kiinni. Se siis liukuu kiinnityssuuntaan. Irrotettaessa se repäistään auki normaalin tarrakiinnityksen tapaan. Täten varren saa helposti juuri sille tiukkuudelle kuin haluaakin.
Lisäksi saappaan varressa on kaksi lukitussalpaa.
Yksi saappaan erikoisuuksista on sen saapasterän mataluus, mikä varmistaa sen, että saappaan kärki mahtuu hyvin vaihdepolkimen alle ilman, että tapahtuu vahinkovaihtoja.
Saapas taipuu nilkasta vain rajoitetusti, mikä suojaa nilkkaa, samoin 3D iskusuojavaahtomuovi nilkan alueella.
Kengän pohjan pitäisi olla tunnokas sekä pyörän päällä että kävellessä. Antura kestää öljyjä ja kemikaaleja ja pohjan keskikerroksessa a on iskunvaimennus.
Markkinoille keväällä tulevat saappaat ovat saatavissa EU-mitoissa 40,5-48.
Puvut myyntiin 2025
Leattin tuotteiden maahantuoja on BlackSeven, joten kysyimme toimitusjohtaja Harry Strömbergiltä, tulevatko Leattin adventure-puvut ja -bootsit myyntiin Suomessa tänä vuonna?
– Puvut tulevat meillä myyntiin vasta vuonna 2025, mutta ADV HydraDri -adventuresaappaat jo tänä keväänä. Saapas on kevyt, tukeva ja erittäin hyvän näköinen. Ja kun prätkäkuskit viettävät retkillään aina aikaa myös jalkaisin, niin uskon, että nämä löytävät helposti kodin.
Saappaalle luvataan melkoisia vedenpitävyys- ja hengitysarvoja, toteutuvatko ne?
– Leattilla on pitkä kokemus raskaan sarjan enduro- ja motocross-saappaiden valmistamisesta, esimerkkinä vedenpitävyydestä samalla kalvolla oleva 4.5 HydraDri-malli. Toimii, ne on kovissa tosielämän käyttötesteissä hyväksi havaittu.
– Adv-saappaissa käytetään samoja vedenpitäviä kalvoja, istuvuus vain on tehty eri muottiin, ja saappaan paino on tietysti vain murto-osan siitä, mitä crossisaapas painaa.
Mitä etuja motoristille on juuri tällaisesta saappaasta?
– Ensinnäkin Leattin tuotteet on tehty offroad-puolelta lähteviä turvallisuuskriteerejä noudattaen, niin myös sen adventure-tuotteet. Nämä adventure-saappaat ovat tukevampia ja pidempivartisia kuin katusaappaat, ja lähenevät offroad-saappaiden turvallisuutta.
Saappaissa on kunnollinen nilkkatuki, ja jämäkkä mutta mukava pohja, ja ne ovat hyvin kevyet. Lisäksi jalkapöytä on tehty crossisaapasta matalammaksi. Siinä on silti hyvin tilaa jalalle, mutta vaihtaminen on helpompaa eikä täten tule helposti vahinkovaihtoja.
Keveyden ja mukavan pohjan ansiosta saappailla on myös mukava kävellä. Vaihtelevissa olosuhteissa taas Leatt:n Hydra Evo -kalvon ominaisuudet; hengittävyys ja vedenpitävyys pääsevät esille.
Saappaan varren kiristys on toteutettu tarralla. Puettaessa saapas on helppo kiristää paikallee, sillä se liukuu kiristyksen suuntaan. Toiseen suuntaan tarra pitää repiä auki. Leatt on ainoa, joka on toteuttanut kiristysmekanismin tällä tavalla. Pieni, nerokas oivallus.
Mikä on saappaiden hinta, ja onko myös pienempiä kokoja tulossa?
– Leattin ADV 7.5. HydraDri -ajosaappaiden hinta on 379 euroa, ja maahantuojakokouksessa painostimme valmistajaa kovasti ottamaan tuotantoon myös pienempiä kokoja. Niitä voisi siten olla odotettavissa mahdollisesti jo 2025 tai 2026, Harry Strömberg päättää.