Crockereita valmistettiin aikaan hyvin vähän, ja niitä on harvoin myynnissä. Alunperin Al Crocker työskenteli Aurora Automatic Machine Companyssä vuodesta 1907 suunnittelemassa ja rakentamassa moottoreita Indianille. Myöhemmin hän työskenteli Indianilla 25 vuoden ajan, mutta alkoi lopulta valmistaa yksisylinterisiä speedway-pyöriä, kunnes siirtyi kaksisylinteristen V-koneiden pariin.
Kun pyörä debytoi vuonna 1936, uusi yritys häpeämättömästi haastoi maailmanluokan kilpailijan, Harley-Davidsonin, luvaten ylivertaista tekniikkaa, suorituskykyä, käsiteltävyyttä ja raakaa voimaa. Tarinaan liittyy tietysti se, että Al Crocker mainosti, että jos vakiokuntoisella Harley-Davidsonilla lyödään yksikään hänen pyöristään, hän palauttaa ostajan rahat. Yhtään pyyntöä ei koskaan esitetty.
Mittatilaustyönä tehtynä pyöränä jokainen Crocker oli tehty ostajansa määritelmien mukaan. Tämä kallis ja aikaavievä lähestymistapa tarkoitti sitä, että laatu pysyi korkeana, mutta valmistusmäärät pieninä. Kaikkiaan Crockereiden valmistusmäärä jäi noin 125 kappaleeseen ennen toista maailmansotaa. Tähän päivään on säilynyt noin 50 pyörää, mikä tekee Crockereista erityisen harvinaisia.
Crockereita kutsuttiin aikanaan moottoripyörien Duisenbergeiksi. Alla kuvat ja perustiedot kahdesta kaupan olevasta harvinaisesta Crockerista.
1936 Crocker Small Tank
Kaupan oleva vuosimallin 1936 Crocker Small Tank on alkuperäisessä kunnossaan eli siis entisöimätön. Pyörässä on 61 kuutiotuuman moottori, ja se on Crocker numero 12, yksi neljästätoista Al Crockerin ja Paul Bigsbyn käsin valmistamasta Crockerista. Pyörän uskotaan olevan ainoa restauroimaton todellinen Crocker, mikä tietenkin omalta osaltaan selittää korkeaa hintaa.
Pyörän hinnaksi uumoillaan nimittäin noin 628 000 - 718 000 euroa. Kun Bonhamsilla oli myynnissä tammikuussa 2019 Las Vegasissa vuosimallin 1939 huippurestauroitu Crocker Big Tank, sen hinnaksi ennakoitiin ennen huutokauppaa enimmillään 440 000 euroa. Pyörästä maksettiin kuitenkin 620 000 euroa. Onkin mielenkiintoista nähdä, mihin asti tämän pyörän hinta kohoaa?
Luettelotekstissä todetaan, että kaikkea voi olla vain yksi äärimmäinen kappale, ja tämän kyseisen pyörän osalle lankeaa olla Crockerin V-twinien osalta sellainen. Numero 12 kertoo, että se on ensimmäisten käsinvalmistettujen Crockerin superpyörien joukossa. Neljätoista ensimmäistä pyörää rakensivat käytännössä käsin Al Crocker ja Paul Bigsby. Pyörä on alkuperäisessä maalipinnassaan ja loppusilauksessaan.
Uskotaan, että tämä on ainoa restauroimaton, täysin dokumentoitu ja aito Crockerin V-twin. Pyörän osti san franciscolainen Bob McLeod 1936, jolla myöhemmin oli maailman suurin Crocker-kokoelma.
Crockerin V-twinin voi aikanaan tilata eri kokoisilla moottoreilla jopa 100 kuutiotuumaan (1638 cc) asti samaan tapaan kuin Brough Superioreitakin.
Tämän nimenomaisen Crockerin sarjanumero on täydellisyydessään 36-61-12, mikä tarkoittaa sitä, että kyseessä on vuoden 1936 moottoripyörä, jossa on 61 kuutiotuuman moottori, ja että kyseessä on 12. sinä vuonna rakennettu pyörä.
1937 Crocker Small Tank
Myynnissä olevan vuosimallin 1937 Crocker Small Tankin sarjanumero on 24, ja sen moottorin kuutiotilavuus on 61 kuutiotuumaa. Sen hinnaksi arvioidaan 538 000 - 628 000 euroa.
Pyörän täydellinen sarjanumero on 37-61-24, missä ensimmäinen luku tarkoittaa valmistusvuotta, toinen kuutiotuumatilavuutta ja kolmas pyörän valmistusnumeroa sinä vuonna.
Tämä pyörä on toisin kuin 1936 Crocker täydellisesti entisöity. Restaurointi on tehty 2013 ja siitä ovat vastanneet 1346 Venicen insinöörit Les ja Jolly Sydneyssä Australiassa pyörän omistajan "Chilli" Childsin valvonnassa.
Tähän Crockeriin on tehty joitakin parannuksia helpottamaan sen ajettavuutta. Eli kyllä, pyörä on edelleen ajokuntoinen ja sillä myös ajetaan. Syykin on selvä: pyörät tehtiin aikanaan kevyiksi, suorituskykyisiksi ja nopeiksi, mutta ovat myös säilyneet käytettävinä jopa nykyliikenteessäkin.
Pyörän teho oli aikanaan melkoiset 60 hevosvoimaa, ja sillä pääsi jopa 110 mailin, 177 km/h tuntinopeutta. Pyörä oli ennen toista maailmansotaa nopein maailmassa, se kykeni jättämään jälkeensä jopa Brough Superior SS100 -mallit ja kisasi samalla tasolla HRD-Vincent Series A Rapiden kanssa. Tänä päivänä kaikki nämä moottoripyörät ovat maailman arvokkaimpien ja harvinaisimpien keräilymoottoripyörien listalla ykkösinä.
Mecum Auctionsin huutokauppa järjestetään elokuun 15. - 17. päivänä Montereyssä, Kaliforniassa Hyatt Regency Monterey Hotel and Spa'ssa. Lisätietoja täältä.
Aiheesta aiemmin sivuillamme:
Tästä vuosimallin 1939 pyörästä maksettiin käsittämättömät 620 000 euroa – arvaatko merkin?
Crocker 1937, yksi maailman arvostetuimmista - ja kalleimmista - moottoripyöristä myynnissä