Gogoron GoShare on loppukäyttäjälle suunnattu mobiili skoottereiden yhteiskäyttöjärjestelmä. Gogoron skoottereissa on – kuten oheisista kuvistakin selvenee – iso tavaratila ja kaksi nopeasti ja helposti vaihdettavaa modulaarista akkua.
GoShare-yhteiskäyttöpalvelu otetaan käyttöön elokuun alusta Taoyanissa Taiwanissa, ja sieltä se laajenee myös muualle maailmaan useampiin kaupunkeihin ensi vuoden mittaan.
Erilaiset ajoneuvojen yhteiskäyttöjärjestelmät ovat vallanneet alaa varsinkin suurkaupungeissa, ja oletettavaa on, että kasvu jatkuu ja siirtyy yhä uusille osa-alueille. Suomessa hyvä esimerkki ovat vuokrattavat citypyörät ja sähköpotkulaudat esimerkiksi Helsingissä, autoja unohtamatta.
Todellisissa suurkaupungeissa palvelujen kysyntä on tietysti vielä aivan toista luokkaa, joten Gogorolle voi povata menestystä. Sähköajoneuvojen käyttöä puoltaa näkyvien päästöjen paikallinen nollataso, ja joustava vain käyttömaksua vaativa helppokäyttöisyys.
Gogoron skoottereihin voi jo tässä vaiheessa törmätä Euroopassa ainakin Pariisissa, Berliinissä ja Madridissa. Leviämistä hidastanee se, että Gogoro pyrkii rakentamaan paikallisen yhteistyökumppanin kanssa vaihtoakustojen lataus- ja vaihtopisteitä paikkakunnalle, mihin se on laajenemassa.
Keinoälyä ja pilvipalveluja
Jo Gogoron perussovellus näyttää, missä voit käydä vaihtamassa skootterisi akut, kun vaikuttaa siltä, että virta alkaa olla vähenemään päin.
Gogoron GoShare-palvelu integroi Gogoron verkoston älyskoottereiden kanssa ja edistynyt keinoäly sekä pilvipalvelut mahdollistavat loppukäyttäjälle hyperoptimoidun käyttökokemuksen, joka houkuttelee jatkuvaan käyttöön, hehkutetaan Gogoron tiedotteessa. Lisäksi palvelukokonaisuus mahdollistaa helpon, jatkuvan ajamisen ja akkujen vaihdon.
Infrastruktuurin kokonaisvaltaisuus erottaa Gogoron muista sähköskootterivalmistajista, ja se on optimoitu jo valmiiksi tuleviin älykaupunkeihin.
GoShare-ajaja voi käyttää skootteria milloin haluaa: työmatkoihin tai viikonlopun seikkailuihin tai käyntiin vanhempien luona kerran kuukaudessa. Kokemus on aina sama, eikä ajoneuvon omistamisesta ole mitään kiinteitä kustannuksia. Koska myös GoShare-palvelun käyttäjä voi hyödyntää akkujen vaihdettavuutta, hän voi ajaa skootterilla niin pitkään kuin haluaa.
Skootterin vuokraaja käyttää GoShare appia ladatakseen siihen ajokorttinsa ja maksutietonsa. Tunnistukseen käytetään kasvotunnistusta. Kun kasvot on tunnistettu, autentikointiprosessi on valmis, ja voit aloittaa GoSharen käytön. Järjestelmä on ainoa, joka käyttää kasvotunnistusta palvelun käyttäjän autentikointiin.
GoShare-palvelu tulee olemaan käytössä 24/7 ja sovellus mahdollistaa lähistöllä yhteiskäytössä olevien Gogoro Smartscootereiden katsomisen ja jäljellä olevan akkukapasiteetin tarkastamisen. Tarjolla olevista vaihtoehdoista voi varata omansa ja sovellus ohjaa käyttäjän oikean skootterin luo.
Gogoron kotisivulle pääset tästä.
Aiheesta aiemmin:
Latausasemista ja vaihtoakuista tunnettu sähköskootterivalmistaja Gogoro laajentaa Japaniin
Gogoro päivitti sähköskootteriinsa sormenjälkitunnistuksen