Gogoron järjestelmään kuuluvat skoottereiden lisäksi akkujen latausasemat, ja koko systeemi on parhaimmillaan tiiviissä kaupunkiympäristössä. Yritys kertoi eilen yhteistyöstä japanilaisen Sumitomon kanssa, joka ottaa hoitaakseen Smartscootereiden rantauttamisen Japaniin.
Gogoro ja Sumitomo tekevät yhteistyötä uuden skoottereiden jakopalvelun GoSharen lanseeraamiseksi. Ensimmäinen avaus tapahtuu Ishigakin saarella marraskuussa ja leviää muihin kaupunkeihin ja markkinoille vuoden 2018 mittaan. Tämä on erilainen palvelu kuin mitä Gogoro lanseerasi Pariisissa ja Berliinissä Boschin omistaman Coupin kanssa sikäli, että siihen kuuluvat yrityksen lataus- ja akkujenvaihtoasemat sekä hieman erilainen liiketoimintamalli. Nämä akkuasemat tukevat myös kompaktien nelipyöräisten kulkuneuvojen akunvaihtoa tulevaisuudessa, Gogoro ilmoitti. Tarjolle tulee muitakin sovelluksia, mutta niitä yritys ei vielä paljasta.
Asiat voivat vaikuttaa vielä pienimuotoiselta, mutta näin suuri investoreiden rahoitus vahvistaa Gogoron alkuperäistä näkemystä. The Vergelle antamassaan haastattelussa Gogoron pääjohtaja Horace Luke kertoi, että rahoitus muokkaa heidän osaltaan laajentumisen strategiaa.
Aasiassa suuret markkinat
Toimintamallista johtuen Gogoron maantieteellinen läsnäolo kasvaa eniten läheisillä Aasian markkinoilla Singaporessa, Intiassa sekä Kiinassa, jotka ovat ilmeisimpiä kandidaatteja. Osa neljästä uudesta investorista on hyvin kytkeytynyt kyseisille markkinoille, erityisesti Kaakkois-Aasiaan ja Intiaan.
Luken mukaan Gogoro Smartscooter 2 on herättänyt kasvavaa kiinnostusta, ja hän pitää hyvänä merkkinä sitä, että jotkut markkinat selvästi kaipaavat ketterää kohtuullisenmhintaista sähköskootteria.
22 kuukauden aikana siitä, kun yritys myi ensimmäisen Smartscooterinsa, niitä meni kaupan 23 000 kappaletta. Mutta kun toukokuussa julkistettiin Smartscooter 2 -malli, niin niitä ennakkotilattiin heti 13 000 kappaletta.
Niissä kaupungeissa, missä Gogoro on läsnä, heidän osuutensa myydyistä sähköskoottereista on noin 92 prosenttia.
Kysynnän kasvu johtuu erityisesti Taiwanissa siitä, että akkujen vaihtoasemien infrastruktuuri on jo olemassa, niitä on nyt jo 350 kappaletta, joten ihmisten on helpompi uskoa järjestelmän toimivuuteen.
Länsimaissa vuokra- ja osaomistusmalli?
Vaikka Gogoro on pilotoinut vuokraskootteripalveluja sekä Berliiniin että Pariisiin, länsimaiden suurimmat kaupungit eivät ole kovin suuren prioriteetin kohteena, ja säilyvät vuokrakohteina edelleenkin tulevaisuudessa. Taustalla on tietenkin skootterikulttuurin suuret eroavuudet. Aasiassa monessa paikassa skootterit ovat kuin kengät.
– Et pukeudu toisen henkilön kenkiin, Luke toteaa. – Taiwanissa se on sellaista, samoin Vietnamissa sekä Thaimassa ja useimmilla olemassaolevilla markkinoilla.
– Mutta osa maailmasta on sellaista, jossa osaomistus tai satunnainen käyttö kiinnostavat. Ja me ajattelemme, että tällaista on Berliinissä ja Pariisissa sekä muissa isoissa Euroopan kaupungeissa.
Yritys on myös kiinnostuneempi tuomaan sähköskootteriratkaisuaan markkinoille, joissa on usein vakavia ongelmia saastumisen, energian ja köyhyyden kanssa, kuten Intiassa ja Kiinassa.
– Ihmiset joka tapauksessa tarvitsevat kulkuvälineen, että voivat elää modernia elämää, mutta heillä ei ole varaa parempaan välineeseen, Luke pohtii.
Mallia Teslalta?
Lisäksi hän uskoo, että Teslan Model 3 myötä ihmiset alkavat uskoa, että sähkölaitteella kilometrihinta on alhaisempi kuin polttomoottorilla. Ja lisäksi murros tapahtunee nopeammin kaksipyöräisten saralla.
Gogoron haasteena on tietenkin paitsi myydä tai vuokrata riittävästi skoottereita, myös rakentaa lataus- ja akunvaihtoasemilleen riittävän kattava infrastruktuuri, mihin sitten kulloinkin onkin etabloitumassa.
Tähän mennessä Gogoro on toimittanut 100 MWh:n edestä akkuja ja yli 400 asemaa Taiwaniin. Luke lupaa luvun kaksinkertaistuvan ensi vuoden mittaan.
Osaksi tämän kasvun odotetaan tulevan Sumitomo-yhteistyön kautta. Sillä on historiaa akkujen kierrättämisessä. Mutta Gogoron akut myös lataavat akkuja riippuen esimerkiksi ajankohdasta tai siitä, miten usein niitä kussakin naapurustossa käytetään. Tavoitteena on maksimoida jokaisen akun elinikä.
Tämänkaltaisten lataamisen älyä sisältävien ratkaisujen vuoksi Gogoro uskoo, että nyt on aika laajentaa palveluverkostoa. Latausasema pystytetään tyypillisesti muutamassa viikossa lähelle sähkömuuntajaa, joka pystyy käsittelemään tällaisen kuorman.
Ei ole varmaa, mihin kaikkeen Gogoron akkuja ja latausasemaverkostoa tullaan käyttämään, mutta uudet ajoneuvot vaikuttavat olevan ilmeinen seuraava askel. Samoin energian varastointi, jolloin akustot voisivat varata aurinkokennostojen ylituotantoa. Homma ei kuulosta kovinkaan erilaiselta, kun Teslan tavoitteet. Paitsi Luken mielestä:
– Tesla teki verkoston myydäkseen autoja. Me rakensimme kulkuneuvot myydäksemme verkostoa.
Aiheesta aiemmin:
Gogoro päivitti sähköskootteriinsa sormenjälkitunnistuksen
Tutkimus: sähkömoottoripyörien ja -skoottereiden myynti yllättävän suurta ja kasvu vakaata
Uusi sähköskootteri, jota ei voi kytkeä latauskaapeliin