Mecumin 14. - 19.5. järjestettävän huutokaupan tähti taitaa olla tässä: kohde S124.1., vuosimallin 1940 Crocker Big Tank Big Twin. Pyörä on yksi 72 koskaan valmistetusta Crockerin V-twinistä.
Pyörän hinta-arvio liikkuu välillä 423 000 - 490 000 euroa. On mielenkiintoista nähdä, mihin asti se nousee, sillä näitä pyöriä on yleensä harvoin tarjolla.
Pyörä on väritykseltään musta, ja siinä on valualumiininen tankki. Huippunopeudeksi luvattiin aikanaan yli 110 mailia tunnissa, eli 177 km/h.
Albert Crocker oli äärimmäinen indie-valmistaja, kuten Mecumin esittelytekstissä todetaan, ja haastoi sekä niittasi molemmat isot amerikkalaiset V-twin-valmistajat, Indianin ja Harley-Davidsonin pyörillään. Crockerin pyörät olivat nopeampia, kun mihin isot jätit taipuivat. Lisäksi ne olivat 30-luvun ajan virtausten mukaisesti kuumimman näköisiä.
Crockerin pisaranmalliset polttoainetankit, lyhennetyt lokasuojat ja korkeat ohjaustangot olivat juuri sellaisia, kuin nopeat kuskit ajoivat 30-luvulla. Lisäksi Crockerin itsesuunnitteleman moottorin voi tilata joko 62 tai 100 kuutiotuuman tilavuuksisena. Isompi kuutiotilavuus järjestettiin yksinkertaisesti asentamalla isommat männät moottorin eksta-paksuihin sylintereihin.
Kaikki Crockerit pystyivät 110 mph:n nopeuteen, isoimmat olivat jopa nopeampiakin. Tämä teki siitä nopeimman moottoripyörän maailmassa. Seuraavan kerran amerikkalaisvalmisteinen moottoripyörä pystyi samaan 2013, kun sähkömoottoripyörä Lightning LS-218 teki ennätyksen.
Al Crocker ja Paul Bigsby suunnittelivat Crocker OHV V-twin-moottorin 1935, aikomuksenaan tehdä merkistä maailman nopeimman tuotantomoottoripyörän, ja samalla vahvimman ja parhaiten käsiteltävän.
45 asteen V-twinissä oli puolipallonmuotoiset palotilat ja uskomattoman vahva kolmivaihteinen vaihteisto. Crocker Big Twin tuli markkinoille 1936, ja jokainen pyörä oli tilaustyönä valmistettu. Asiakas määritteli viritysasteen ja moottorin kuutiotilavuuden.
62-kuutiotuumainen Big Twin tuotti 55-60 hevosvoimaa, joka ylitti amerikkalaisten kilpakumppanien tehon 40 prosentilla tai jopa yli sen. Al Crocker mainosti, että jos vakiokuntoisella Harley-Davidsonilla lyödään yksikään hänen pyöristään, hän palauttaa ostajalle tämän rahat. Yhtään pyyntöä ei koskaan esitetty.
Vuoteen 1942 mennessä Crockerin V-2-moottorisia pyöriä oli valmistettu noin 72 kappaletta. Sodan aiheuttamat rajoitteet tarkoittivat sitä, että Crocker ei enää pystynyt valmistamaan pyöriä, ja päätti olla käynnistämättä tuotantoa uudelleen sodan jälkeen.
Pyörästä lisää Mecumin sivuilla täällä.
Aiheesta aiemmin: Tästä vuosimallin 1939 pyörästä maksettiin käsittämättömät 620 000 euroa – arvaatko merkin?