Rallin organisaatio tiedotti Dakarin siirtymisestä Lähi-Itään eilen maanantaina, ja lupasi tarkempia tietoja vielä tämän kuun 25. päivänä. Monet toivoivat, että ralli palaisi juurilleen Afrikkaan, mutta ilmeisesti aika ei vielä ollut sille kypsä, ja siksi debyytti Saudi-Arabiassa.
Joka tapauksessa luvassa on maailman suurin seikkailurallitapahtuma ensi vuonnakin.
– Katsoessani taaksepäin ensimmäisiin muistoihini Dakariin ja ensimmäisiin kokemuksiini kilpailijana Dakarissa olen aina ollut sitä mieltä, että tämä ralli enemmän kuin mikään muu kantaa mukanaan löytöretkeilyn, matkan tuntemattomaan, konseptia. Menemisessä Saudi-Arabiaan, juuri tämä aspekti kiinnostaa minua. Olen vakuuttunut, että samanlaisen tunteen jakavat kanssani kaikki kisaan osallistuvat kuljettajat ajoneuvoluokasta riippumatta. Kilpailun johtajalle se on massiivinen haaste kohdattavaksi - tyhjä sivu, täynnä rajattomia mahdollisuuksia.
Olen jo nyt inspiroitunut ja ilahtunut siitä että voimme suunnitella reitin niin monumentaaliseen geografiaan, joka on tehty kaikkein uskaliaimpia reittisuunnitelmia varten. Meitä hemmotellaan valintamahdollisuuksien määrällä. Kilapilu, navigointi ja tahto ylittää itsensä: kaikki nämä näkökulmat ovat esillä tässä maaperässä, joka on tehty erämaakisoja varten, hehkuttaa Dakar-rallin johtaja David Castera.
Asiasta enemmän rallin virallisella sivulla täällä.
KTM voitti Dakar-rallin tänä vuonna jo 18. kerran peräkkäin. Tehtaan kuljettajista oli tällä kertaa vuorossa australialainen Toby Price.
Dakarin organisaatio ASO on allekirjoittanut viiden vuoden sopimuksen vuodesta 2020 eteenpäin Saudi-Arabian kanssa. Maata kritisoidaan ihmisoikeuksien loukkauksista ja mm. kuolemantuomion ja karujen fyysisten rangaistusten käytöstä.
Naisen asema muslimijohtoisessa maassa on myös ollut huono, joskin naisille myönnettiin oikeus ajaa autolla tai moottoripyörällä viime vuonna. Naisten kohtelu saattaa aiheuttaa ongelmia ensi vuonna järjestettävässä rallissa, koska osa kuljettajista on naisia.
Dakar-ralli siirrettiin Afrikasta Etelä-Amerikkaan vuonna 2009, kun terrorismin uhka Mauritaniassa johti kilpailun peruuttamiseen vuonna 2008. Sen jälkeen ralli on järjestetty Argentiinassa, Boliviassa, Chilessä ja Perussa. Tämän vuoden ralli vietiin läpi kokonaan Perussa, sillä muut maat eivät onnistuneet pääsemään sopimukseen kisajärjestäjän kanssa.
Vuoden 2020 kisan järjestäjämaaksi nousi kolmen kisakumppanin, Saudi-Arabian, Chilen ja Etelä-Afrikan välillä se, joka teki korkeimman tarjouksen. Öljyrikas Saudi-Arabia maksaa ASO:lle vuosittain 15 miljoonaa dollaria verrattuna Chilen tarjoamaan 3 miljoonaan taalaan.
Kisajärjestäjät toivovat saavansa lähivuosina mukaan myös muita lähimaita kuten Omanin, Jordanian, Yhdistyneet Arabiemiirikunnat sekä Egyptin, kertoo Motorbikewriter.
Aiheesta aiemmin: Dakar-rallin päätös: Quintanillalla suurta draamaa, KTM:lle kolmoisvoitto