– Pyörämme on varsin erityinen, ja sen tärkeimmästä teknologiasta, eli sähköisestä vannemoottorista on jätetty patenttihakemus jo 28.6.2018. Moottori on täysin Made in Finland, ja sen valmistaa Oulussa Sähkö Rantek, RMK Vehiclesin Juha-Pekka Rintamäki kertoo.
– Panostamme moottorin tuotekehitykseen täysillä, sillä rakenteensa vuoksi se soveltuu myös esimerkiksi sähköautojen moottoriksi. Edut ovat ilmeiset, kun voimansiirron, kuten vaihteiston, kardaanin tai ketjujen aiheuttama tehohäviö jää puuttumaan. Luvassa on siis erikokoisia ja -tehoisia versioita moottorista eri käyttötarkoituksiin.
Vannemoottori on esimerkiksi napamoottoria parempi ratkaisu sen vuoksi, että sen rakenne mahdollistaa isommat tehot. Pienillä muutoksilla saavutetaan jopa 200 kilowatin teho ja 1000 Newtonmetrin vääntö.
– Lähdemme alkuun matkaan maltillisemmilla tehoilla. Pyörän huippunopeus on rajoitettu 160 km/h, mutta sinne päästään viidessä sekunnissa, Rintamäki kuvailee.
Vielä kevään mittaan luvassa on 1-4 kappaletta koeajopyöriä, jotka pyritäänkin ajamaan loppuun.
– Tällä hetkellä Turussa on testikappale, joka penkissä on pyörinyt jo noin 40 000 kilometriä, eikä siinä toistaiseksi ole ollut mitään ongelmia.
Pyörän vannemoottori toimii samalla jarruna, erillistä takajarrua ei ole.
– Saataville tulee normaali takajarrupoljin heille, jotka sen haluavat, ihan tuttuuden vuoksi, Rintamäki toteaa.
Tällä hetkellä on menossa mm. työ akkutoimittajan seulomiseksi.
– Akkuteknologia menee vauhdilla eteenpäin, ja koetamme tehdä niin perusteellista työtä kuin mahdollista, sillä kun tyyppihyväksyntä on tehty, niin sen jälkeen asioiden muuttaminen on hankalampaa, Rintamäki kertoo.
Haastattelua tehtäessä pyörää oli myyty jo noin 60 kappaletta.
Aiheesta aiemmin: RMK E2: kotimainen vannemoottorilla ja navattomalla takapyörän ripustuksella varustettu tosielämän scifi-sähkömoottoripyörä