RMK E2 on saanut valtavasti tilaa kansainvälisessä mp-mediassa, eikä aiheetta. Keksijä Teemu Saukkio näki jokunen vuosi sitten MP-messuilla moottoripyörän, jossa oli navattomat vanteet. Miehen mielessä kävi ajatus, että tuo toimisi paremmin sähköllä.

Tätä ennen Saukkio oli rakentanut jo itselleen "tavallisen" sähkömoottoripyörän. 

– Syy oli yksinkertainen, minulla ei ollut rahaa muuhun, Teemu Saukkio myhäilee.

Siitä alkoi kuitenkin tie, jolta ei näyttäisi olevan paluuta.

– Jossain vaiheessa alkoi itää ajatus siitä, että millainen olisi sähkömoottoripyörä, joka rakennettaisiin ilman mitään rajoja tai sääntöjä tai vanhoja painolasteja? Näin innostuin kehittelemään vannemoottorilla varustetun sähkömoottoripyörän. 

Teemu Saukkio

Teemu Saukkio pohti mielessään, millainen olisi sähkömoottoripyörä, joka rakennettaisiin ilman mitään sääntöjä tai rajoitteita. Näin sai alkunsa RMK E2.

Vannemoottori tarkoittaa sitä, että sähkömoottorin staattori ja kaikki muut moottorin osat sijaitsevat vanteen sisällä. Rakenne mahdollistaa myös E2:ssa käytetyn navattoman pyöränripustuksen. Yllättävää on, että renkaanvaihto sujuu tavanomaisin työkaluin.

– Moottorin sijoittaminen vanteeseen tuo tehonsäästöä 9-12 % verrattuna siihen, että voimansiirto olisi ketjuvetoinen, Saukkio kertoo. – Pyörän rakenne on yksinkertainen ja siinä on osia ja siten painoa paljon vähemmän kuin vastaavassa polttomoottoripyörässä.

RMK E2

RMK E2:n takavanne on suorastaan maagisen näköinen katseenvangitsija. Vanne kätkee sisäänsä 50 kW:n rakenteeltaan ainutlaatuisen sähkömoottorin ja navaton ripustus tuo tietysti lisägloriaa.

Muun muassa vaihteisto on tarpeeton. Koko pyörän paino akkuineen jää alle 200 kilogramman. Teho on rajoitettu 50 kilowattiin ja huippunopeus 160 kilometriin tunnissa. Akuston lopullisia ominaisuuksia ei ole vielä varmistettu.

– Käymme parastaikaa neuvotteluja eri akkuvalmistajien kanssa, joten emme vielä ota lopullista kantaa siihen, minkä tehoinen akusto on, emmekä myöskään sen lataamiseen vaatimaan aikaan. 

RMK E2

RMK E2

Teknisiä tietoja on luvassa sitä mukaa kuin asioita saadaan sovittua.

Vannemoottori toimii myös lataavana takajarruna, edessä on normaalit levyjarrut. Moottorin vääntö on rajoitettu vaikuttavaan 320 Newtonmetriin.

Teemu Saukkio on keksijä ja visionääri, ja kun he seinäjokisen kuljetusyrittäjän Juha-Pekka Rintamäen kanssa löysivät toisensa, syntyi RMK Vehicles. Rintamäki toimii hallituksen puheenjohtajana ja Saukkio teknisenä johtajana. Yrityksen toimitusjohtaja on Tuomo Lehtimäki.

RMK E2

RMK E2: vannemoottori toimii myös lataavana takajarruna.

– Moni kaupunki oli kiinnostunut saamaan meidät, mutta suurin osa meistä omistajista on Seinäjoelta, jossa on työvoimaa ja toimitiloja tarjolla. Täällä messuilla pyörä on ensimmäistä kertaa suuren yleisön nähtävillä, ja tuotanto alkaa loppuvuodesta 2019 tai alkuvuodesta 2020 Juha-Pekka Rintamäki kertoo.

– Pyörästä on tehty esitilauksia jo kymmeniä kappaleita ulkomaita myöten ja 10 kappaletta on jo myyty.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Juha-Pekka Rintamäki esittelee vannemoottorin toimintaa.

Tekesin antama siemenrahoitus tuotteen kehittämiseen on jo käytetty ja paraikaa yritys etsii Privanetin kautta varoja tuotannon käynnistämiseen.

RMK E2:n hinta on noin 25 000 euroa plus arvonlisävero, joten se kilpailee hinnan osalta samassa sarjassa Harley-Davidsonin elokuussa markkinoille tulevan Livewiren kanssa.

Saukkio on peloton visionääri, ja varustettu kurittomalla mielikuvituksella, joten uusia mielenkiintoisia toteutuksia on varmasti luvassa piakkoin.

RMK E2

RMK E2

RMK E2

RMK E2

RMK E2

RMK E2