"Pyörissä ovat pakollisina varusteina punainen takavalo, että takana tulevat kilpailijat näkevät jää- ja lumisohjon lentäessä, missä edellä ajava kuljettaja menee ja lisäksi jokaisella kuljettajalla on ranteeseen kiinnitettynä tappokytkimen laukaisunaru. Tällä varmistetaan kaaduttaessa pyörän sammuminen," valisti kisakuuluttaja, saapuessamme lauantaina seuraamaan Seinäjoen Kyrkösjärvellä järjestettyjä Jääradan SM-sarjan avauskilpailuja. Ensimmäinen startti oli juuri alkamassa.
– Jääradan lajipäällikkö Aki Ajo haluaa panostaa junioritoimintaan myös täällä jääradan puolella. Viime vuonna ajettiin näytösluontoisesti yksi Junior-lähtö, jossa oli kolme osanottajaa. Virossa Junior-toiminta on huomattavasti paremmalla mallilla. Siellä harrastajia löytyy 65cc, 85cc ja jopa 50cc -luokissa täydet 20 kuskia per sarja, Seinäjoen Moottorikerhon Mara Mäki-Jouppila kertoi.
Harrastus menee usein isältä pojalle. Mäki-Jouppilan poika Juho Mäki-Jouppila oli yksi lauantain Junior-lähtöön osallistuneista nuorista kuljettajista. Miten kauan olet harrastanut moottoripyöräilyä?
– Eskari-iästä lähtien, eli kahdeksan vuotta. Jääradan lisäksi ajan kesäisin vähän pellolla ja crossiradalla, kertoi puolestaan Juho Mäki-Jouppila.
Millä mielin päivän kisasta?
– Olisihan se voinut vähän paremminkin mennä, mutta ihan hyvä fiilis, vakuutti Mäki-Jouppila Junior.
Junior-sarjan vei nimiinsä Seinäjoen Moottorikerhon oma kasvatti, 13 vuotias Ossi Rantala.
– Pienestä asti olen käynyt ajamassa melkein joka viikonloppu. Jääradan lisäksi ajan Supermotoa, Flat Trackiä ja motorcrossia. Flat Trackissä ei ikä vielä riitä kilpailemiseen, mutta viime vuonna Virossa ajetussa Supermoton S85-luokassa voitin molemmat lähdöt ja pelkällä asfaltilla ajetussa S4-luokassa olin toisessa lähdössä 3. ja toisessa 4., listasi Ossi Rantala saavutuksiaan.
Mikä on parasta moottoripyöräurheilussa?
– Se että saa ajaa niin kovaa kuin pystyy ja samalla yrittää pärjätä mahdollisimman hyvin, Ossi Rantala vastasi hymyillen.
Mikä on haastavinta jääradalla kilpailtaessa?
– Saada jousitus toimimaan ja haastavinta on se jos rata on huonossa kunnossa tai siellä on paljon lunta, kertoi vielä Ossi Rantala.
Yksi kokeneimmista tai ainakin eniten kilpailuja kiertäneistä nuorista kisakuskeista oli Rico Salmela. Tosin hänen pääsarjansa löytyy asfalttiradoilta, viime vuonna hän ajoi Hollanin Ohvale Cupin mestariksi.
– Oli ihan kiva ajaa pitkästä aikaa jääradalla ja osallistua ensimmäistä kertaa jääratakisoihin. Tammikuun puolella pääsin muutaman kerran jäälle treenaamaan, mutta kun isi (Tero Salmela) lähti reissuun, niin jäärataharjoittelu jäi aika vähiin.
Vaikka en ehtinytkään paljoa treenaamaan, niin mielelläni lähdin matkaan, kun kysyttiin. Mieluummin olen täällä ajamassa kuin kotona sohvalla möllöttämässä, vakuutti lajipäällikkö Aki Ajon matkassa paikalle päässyt Rico Salmela.
– Itse kilpailussa eturengas alkoi luistamaan, niin ei pystynyt kunnolla jarruttamaan, harmitteli Rico kisan kulkua.
Nuorista kuljettajista Ossi Rantala "kruunattiin" Seinäjoen jääradan kuninkaaksi, eikä syyttä. Jääkiekkotermein hän teki hattutempun. Junior-luokan lisäksi hän ajoi lauantaina B250-luokan sekä vielä Sprint250-kisan voittoon. Sprint250-lähtö oli siinäkin suhteessa mielenkiintoinen, jopa historiallinen, että radalla nähtiin tiukka isä-poikataistelu palkintosijoista. Ossi Rantalan kaasutteli voittajana maaliin jättäen isänsä Janne Rantalan pronssille.
Viimeisten palkintojenjakojen jälkeen kuultiin vielä kun nuorelta kuljettajalta kysyttiin, tuntuiko hyvältä voittaa isä tiukassa kamppailussa?
– Todellakin, kuului nuoren Ossi Rantalan vastaus.
Junior C80 tulokset:
- 1. #146 Ossi Rantala
- 2. #20 Jimi Laitinen
- 3. #7 Roni Niemelä
- 4. #27 Rico Salmela
- 5. #400 Arthon Alanne
- 6. #96 Ilmari Kemppi
- 7. #777 Viktor Leppälä
- 8. #23 Isac Krohn
- 9. #9 Juho Mäki-Jouppila
Aiheesta aiemmin: Tuleva MotoGP:n maailmanmestari Rico Salmela: isompia ja nopeampia kuvioita luvassa ensi kaudella