Gogoron idea sähköskoottereiden valmistuksessa on erilainen. Sen sähköskoottereissa on vaihdettavat akut, joita ei voi lainkaan ladata pyörän ollessa paikallaan. Järjestelmän infrastruktuuri on sellainen, että esimerkiksi ostoskeskusten pysäköintihalleissa on akkujen vaihtoasemat, joissa voit vaihtaa akut täysinäisiin ranneliikkeellä.
Järjestelmä on hitaasti leviämässä. Ainakin Taiwanissa, Japanissa, Berliinissä, Pariisissa ja Barcelonassa on jo mahdollista ajaa Gogorolla. Systeemihän on mukavan vaivaton käyttäjän kannalta.
Myös Honda on toteuttamassa vastaavaa järjestelmää sähköskoottereihinsa, samoin Kymco.
Gogoron sivuilta löytyy laskuri, joka kertoo mm. miten monta kilometriä Gogoroilla on jo ajettu ja siten säästetty fossiilisia polttoaineita. Laskuri kertoo myös päivittäin vaihdettujen akkujen määrän, joka viimeisen 30 päivän aikana on ollu yli 57 000 akkua päivittäin. Kaikkiaan tätä kirjoitettaessa swäppäyksiä, eli akunvaihtoja oli ollut jo yli 19,7 miljoonaa.
Ohessa kuvia Gogoron ennätysparaatista. Sähköskootterit ovat yksi loistava motorisoitujen kaksipyöräisten tapa vähentää kaupunkien ruuhkia sekä tietysti päästöjä kaikkialla.
Lisätietoja valmistajan kotisivuilta.
Aiheesta aiemmin:
Gogoro päivitti sähköskootteriinsa sormenjälkitunnistuksen
Kymco Ionex -sähköskootteri - uusi tapa ajatella sähköisiä ajoneuvoja
Latausasemista ja vaihtoakuista tunnettu sähköskootterivalmistaja Gogoro laajentaa Japaniin