– Nämä ovat ensimmäiset pyörät Royal Enfieldiltä, jotka on suunniteltu ja kehitetty globaaleille markkinoille, ja ne ovat samalla lähtökohta Royal Enfiedille matkalla globaaliksi brändiksi, Royal Enfieldin pääjohtaja Siddhartha Lal kertoo.
Mallit valmistetaan Chennaissa Oragadumin tehtaalla. Twinien valmistus alkaa loppuvuodesta, jolloin niiden toimittaminen päämarkkinoille alkaa, ja ne ovat jälleenmyyjien myymälöissä nähtävillä ja koeajettavissa.
– Varsinainen myynti alkaa ensi vuoden alussa, Lal kertoo.
Lal kertoi myös, että monet olemassa olevat asiakkaat ovat tiedustelleet isompien mallien perään, joten niiden julkistus on vastaus heidän pyyntöihinsä.
Mallit on suunnattu ensisijaisesti Intian kyltymättömille moottoripyörämarkkinoille, mutta samalla ne ovat globaaleja, ja niille riittää varmasti kysyntää myös muualla Aasian kehittyvillä markkinoilla aivan kuten mm. Latinalaisessa Amerikassakin.
On mielenkiintoista nähdä, riittääkö niille kysyntää myös Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Royal Enfieldin nimessä on runsaasti ajan patinaa, sillä merkki on jo 117 vuotta vanha. Se on perustettu aikanaan Vanhassa Iloisessa Englannissa, mutta siirtyi sittemmin ensin lisenssivalmistukseen Intiaan, kunnes Euroopan puoleinen valmistus kuihtui, ja merkki ostettiin kokonaan Intiaan.
Continental GT650 ja Interceptor INT 650 ovat Royal Enfieldin ensimmäiset kaksisylinteriset moottoripyörät sitten vuoden 1970. Kaikkein ensimmäiset rivikaksikkonsa merkki julkisti jo 1948, silloin 500-kuutioisina. Mallinimiä silloisille superpyörille olivat Meteor ja Supermeteor. Alkuperäinen Interceptor esiteltiin 1960.
Nykyään jo yli 800 000 keskikokoista moottoripyörää valmistavalle Royal Enfieldille 650-kuutioiset twinit ovat iso sijoitus. Viime vuonna EICMA:ssa puhuessaan ja mallit esitellessään Siddhartha Lal kertoi, ettei niiden kanssa haluta tehdä samaa virhettä kuin samana vuonna julkistetun adventurepyörä Himalayanin kanssa, joka oli päästetty hieman keskeneräisenä markkinoille. Näiden mallien viilausta on siis maltettu jatkaa riittävän pitkään, ja ne tuodaan vasta nyt tuotantoon.
Kun malli on globaali, on myös sen vaatimustaso varmasti toinen, ja sen pitää kestää vertailu jollain tasolla myös kaikkiin muihin myytäviin moottoripyöriin.
Interceptor ja Continental tulevat myyntiin ainakin Yhdysvalloissa, missä niiden hinnaksi on määritelty Interceptorin osalta 5799 dollaria ja Continentalin 5999 dollaria vakiovärityksellä.
Globaalin julkistuksen yhteydessä Siddhartha Lal myös totesi, että kulunut vuosikymmen on ollut hämmästyttävä, sillä merkin myynti on kasvanut sinä aikana noin 50 000 moottoripyörästä vuonna 2010 yli 820 000 moottoripyörään vuonna 2017.
– Interceptor INT 650 ja Continental GT 650 ovat ensimmäiset todelliset globaalit tuotteemme ja niillä on merkittävä strateginen rooli ohjaamassa uusia Royal Enfield -omistajia merkin pariin ympäri maailman Siddhartha Lal totesi.
Aiheesta aiemmin: Royal Enfield lähtee maailmanvalloitukseen kahdella uudella 650-kuutioisella kaksisylinterisellä mallilla