Suzuki on hakenut useampia patentteja puoliautomaattiselle vaihteistojärjestelmälle, joka saattaa löytää tiensä seuraavan sukupolven Hayabusaan. Suzuki on jättänyt kolmea eri teknologian aspektia koskevaa patenttihakemusta sekä Japaniin, Yhdysvaltoihin että Saksaan.
Patenteissa kuvataan aktuaattoreiden käyttöä kytkimen irroittamisessa sekä vaihteiden vaihtamisessa vaihdepolkimen avulla. Aktuaattori eli toimilaite, on koneen toimielintä, tässä tapauksessa kytkintä tai vaihteensiirtäjää käyttävä laite, joka saa aikaan mekaanisen liikkeen.
Suzukin patentit kohdistuvat aktuaattoreiden sijoittamiseen tilankäytön minimoimiseksi, ja samalla niitä jäähdyttävän ilmavirtauksen varmistamiseksi.
Vaihteiden vaihtaminen toimisi siten, että kuljettaja painaa jalallaan vaihdepoljinta, mikä antaa elektroniselle ohjausyksikölle (ECU) signaalin vaihtaa vaihde. Patentti kuvaa "klikkausmekanismin", jonka avulla toimenpide antaa kuljettajalle taktiilisen palautteen, jotta vaihdossa olisi perinteisen mekaanisen vaihtamisen tuntu.
Vaikka patenttihakemus perinteisesti kertookin, että ratkaisua voidaan käyttää myös muuntyyppisiin moottoripyöriin, kuvissa patenttihakemuksessa on selvästi kuvattuna Hayabusan ääriviivat.
Patenttihakemushan ei sinänsä kerro, että ratkaisua milloinkaan sovellettaisiin käytäntöön. Tai jos sitä käytetään, ei voi tietää lopultakaan, että milloin puhumattakaan siitä, että hakemusten kuvissa esiintyvät laitteet eivät välttämättä esitä lopullista tuotetta.
Suzuki Hayabusa esiteltiin ensi kerran vuonna 1999 ja se koki päivityksen vuonna 2008. Siitäkin on kulunut jo nyt kymmenen vuotta, ja on muistettava, että nykyinen Busa ei täytä Euro 4 -normeja, joten olisi jo aika uuden malliversion vuodeksi 2019, sillä nykyisen version myyntiaika loppuu ensi vuodenvaihteessa.
Uuden Busan moottorin oletetaan joko olevan entistä suuritilavuuksisempi, 1440 cc tai turboahdettu. Puoliautomaattinen vaihteisto sallisi oletettavasti optimoidun vaihtamisen ja suuremman tehon.
Aiheesta aiemmin: Turboahdettu Suzuki Hayabusa tulee 2019