Asphalt and Rubber vetoaa sisäpiiristä saamiinsa alan uutisiin, joiden mukaan japanilaisvalmistaja esittelee jossain vaiheessa ensi vuotta turboahdetun Hayabusan. Pyörä tulisi myyntiin 2019.
Tälle tiedolle saattaa olla riittävän vahvat perusteet jo siinäkin, että Suzuki Hayabusa täyttää mallina 20 vuotta 2019, ja pyörä itsessään on muuttunut kovin vähän tuona aikana.
Lisäksi turboahdetun voimanlähteen esittely voisi olla sopiva momentum Suzukille esitellä uutta moottoritekniikkaa, ja Hayabusa sopisi hyvin uuden teknologian sovelluskohteeksi.
Raportti, jonka Suzuki on tehnyt Yhdysvaltain ympäristöviranomaisille paljastaa, että emme saa uusittua Suzuki Hayabusaa vuonna 2018, koska moottorin päästö- ja suoritusarvot ovat samat kuin aiemminkin.
Sen sijaan Suzuki julkistaa turboahdetun (mikäli se ei kuitenkaan päädy mekaaniseen ahtamiseen?) Hayabusansa varhaisena vuoden 2019 mallina.
Lähteiden mukaan moottorin pitäisi oleman turboahdettu kuten aiemmin julkistetussa Recursion-konseptipyörän moottorissa. Recursionin tilavuus on 588 kuutiosenttimetriä, joten tässä yhteydessä onkin mielenkiintoista, käyttääkö Suzuki sitä suoraan Hayabusan voimanlähteenä. Recursonissa on kuitenkin vain kaksi sylinteriä, ja ainakin aiemmin Suzuki on ilmoittanut, että siitä otetaan tehoa maltilliset 100 hevosvoimaa.
Mikäli Suzuki aikoo pitää Hayabusan mainetta yllä, niin todennäköisempi vaihtoehto on noin litrainen nelisylinterinen kone, joka kilpailisi suoraan Kawasakin mekaanisesti ahdetun H2- ja 300 hevosvoimaa tuottava H2R-mallin kanssa.
Litrainen vaihtoehto olisi tietenkin kiinnostavampi. Aloittaisiko se sitten uuden tehosodan japanilaisvalmistajien keskuudessa jää nähtäväksi.
Suzuki kärsi lamasta japanilaisvalmistajista kovimmin. Se käytännössä lopetti moottoripyörien kehitystyön muutama vuosi sitten yli vuodeksi huonon taloudellisen tilanteen vuoksi, mutta nyt tilanne on jo toinen. Siitä hyvä esimerkki on uusitun Suzuki GSX1000R:n tulo tälle vuodelle.
Aiheesta aiemmin:
Huhu: uusi Hayabusa tulee ahdettuna; varttilitran supersport-luokkaan kova kisa
Suzukin uuden turboahdetun moottorin proto näytillä Tokiossa
Suzukin Recursion turbomalli askeleen lähempänä toteutumista?