Tässä jutussa lähdetään siitä, että pyörän mukana tulevat perustyökalut ja matkapuhelin sekä tietenkin kukkaro, kaikki tarvittavat kortit sekä aurinko- ja/tai silmälasit ovat ilman muuta mukanasi joka tapauksessa.
Pakollisia varusteita pyörässä ovat - ainakin pian - myös ensiapuvarusteet ja keltainen turvaliivi.
Alla olevat varusteet on tarkoitettu monentyyppiseen selviytymiseen. Yksinkertaisetkin työkalut ja apuvälineet saattavat auttaa hätätilanteessa varsinkin, jos tiedät, mitä olet tekemässä.
Emme edes yritä väittää, että lista olisi aukoton, sillä sellaista ei varmaan olekaan. Riippuu reissun pituudesta ja mm. pyörästä sekä omista mieltymyksistä, mitä matkassa tarvitsee. Tässä on mukana sellaista tavaraa, josta voi olla apua monessa tilanteessa, ja joita ilman voi olla vaikea tulla toimeen tai jotka ainakin helpottavat elämää ongelmatilanteessa.
Lista ei ole arvo-, vaan täysin satunnaisessa järjestyksessä, siksi käytämme kirjaimia eikä numeroita.
A) Kuulosuojaimet
Kuulosuojaimien käyttö paitsi säästää kuuloa, jota tarvitsee muutenkin kuin moottoripyöräillessä, myöskin vähentää fyysistä rasitusta erityisesti pitkien matkojen aikana. Mutta kannattaa muistaa, että ilmavirta ja sen pyörteet nostavat helposti melutason kypärän sisällä kuuloa vaarantavalle tasolle. Mitä pitempään rasitus kestää, sitä heikompaa on palautuminen. Lopulta, kun rasitus on riittävän kovalla tasolla ja pitkäkestoista, kuulo ei enää palaudu.
Keltaiset tulpat ovat alku kuulon suojaamiselle, mutta eivät lopullinen ratkaisu. Vaihtoehtoja on tarjolla erilaisista vastamelukuulokkeista muotoon valettuihin korvatulppiin ja edistyneempiin peruskorvatulpparatkaisuihin.
Aiheesta lisää:
Testi: QuietOn - kotimaiset kätevät vastamelukuulokkeet moottoripyörä- ja muuhunkin käyttöön
Motoristillekin kuulo on tärkeä
B) Monitoimilinkkari
Monitoimilinkkarilla on nimensä mukaisesti monenlaista käyttöä. Parhaimmillaan sitä voi käyttää melkein mihin tahansa säilyketölkin avaamisesta voin levittämiseen ja ruuvien ja muttereiden vääntämiseen monesta muusta toiminnosta puhumattakaan. Mahdollisuuksia on miltei rajattomasti - ne riippuvat lähinnä siitä, millaisen linkkarin hankit.
Tarjolla on monenlaista laitetta, joiden "lisäterä"-valikoimaa on painotettu sen mukaan, mitä omassa harrastuksessasi tarvitset. Kannattaa siis valita huolella ja panostaa myös monitoimilinkkarin laatuun.
Ja itse veitsiosallahan on monenlaista käyttöä ruuanlaitosta nippusiteen katkaisemiseen tai askarteluun.
Tällainenkin vehje on tarjolla, kenelle sitten sopiikaan: Tämä miehekäs rannekoru onkin setti erilaisia oikeita työkaluja
C) Ilmastointiteippi
Ilmastointiteipillä tekee / korjaa miltei mitä tahansa vuotavasta ajosaappaasta tai repeytyneestä ajopuvusta repsottaviin katteisiin tai poikkimenneisiin laukkutelineisiin (kokemusta on), joten se on yksi ehdottomimmista lisävarusteista, jonka pitäisi olla aina mukana. Käytön jälkien poispeseminen on oma tarinansa, mutta yleensä jesseteippiä käytetäänkin vain tositilanteessa, joten jälkien poistamisen tuska ei siinä tilanteessa häiritse millään tavalla.
Roudarinteipille on tullut myös vaihtoehtoja. Sitä saa myös mustana ja lisäksi tarjolla on myös Gorillateippiä ja Raptor Wrap -ihmeteippiä:
Korvaako tämä ihmeteippi vanhan kunnon jesseteipin?
D) Ketjurasva, ketjulenkkejä + -lukko
Tämä listan kohta koskee vain ketjuvetoisia moottoripyöriä. Mutta niiden, erityisesti ketjurasvan, mukana olo on olennaista matkan huolettoman jatkumisen kannalta. Automaatinen ketjunvoitelulaite poistaa tietenkin monia huolia pitämällä ketjun öljyttynä, mutta sitäkin pitää muistaa täyttää aina välillä.
Kardaanilla varustettujen pyörien käyttäjät ovat paremmassa tilanteessa sikäli, että peräöljyjen vaihto osuu esimerkiksi 24 000 kilometrin välein tai kerran kahdessa vuodessa. Toki nekin voi vaihtaa aina joka huollon yhteydessä, sillä kerralla perään ei taida upota voiteluainetta enempää kuin puolen desin verran, eli rahasta ei ole kyse.
Kardaanipyörän omistajan kannatta myös muistaa laittaa oikeantyyppistä vaseliinia kardaanin pooreihin aina renkaanvaihdon yhteydessä, muuten matkanteko saattaa loppua kuivien poorien kuluttua olemattomiin.
E) Nippusiteet
Kuten jesseteippi, niin nippusidekin voi pelastaa matkanteon yllättävissä tilanteissa. Niiden hyvä puoli on lisäksi se, että ne ovat pieniä, keveitä ja halpoja ja tuntuvat kestävän melkein mitä vain. Riittävän pitkät ovat parempia kuin liian lyhyet, joten kannattaa ehkä ottaa mukaan paria kokoa?
F) Lukko
Pyörän lukitseminen paikalleen on oma lukunsa. Apuvälineenä voi käyttää pyörän oman ohjauslukon lisäksi jarrulukkoa, joka lukitsee etujarrulevyn siten, että etupyörä ei pyöri. Toisaalta pyörä on silloinkin helppo parin miehen toimesta nostaa pakettiauton takakonttiin.
Varmempaa on varustaa pyörä vaijerilla tai ketjulla varustetulla lukolla, jolla sen saa kiinnitettyä vaikka lyhtypylvääseen tai vastaavaan.
Erillisen lukituksen tarve kasvaa, mitä kauemmas kotikulmilta eksyy, valitettavasti. Matkanteon jatkumisen kannalta jäljettömiin kadonnut moottoripyörä on enemmän kuin haaste.
G) Varapolttimot
Mikäli pyörässäsi on yksinkertaiset etuvalot, siis vain yksi pitkä ja yksi puolivalo, eikä esimerkiksi kimppua päiväajovaloledejä, niin mukana olisi hyvä olla varapolttimo ainakin puolivaloa varten. Sillä pärjää sitten jo seuraavalle huoltoasemalle.
Samalla kun tarkistat, millaisen polttimon ajovalosi vaatii, voit myös ostaa varavilkku- ja jarrupolttimot. Viimemainitut eivät juuri tilaa vie.
H) Renkaanpaikkausvälineet
Renkaan puhkeaminen on paitsi ikävää, pahimmillaan myös hengenvaarallista. Jos rengas puhkeaa räjähtämällä, voit menettää pyöräsi hallinnan täysin arvaamatta, joten renkaan kulutuspinnan jäljellä olevaa määrää sekä rengaspainetta on aihetta tarkastella silloin tällöin.
Jos rengas puhkeaa niin, että se on paikattavissa, matkan jatkuminen vaatii paikkaussprayn tai paikkasarjan mukanakuljettamista. Ns. kamelinpaskapaikkasarja sisältää kumiaihiot, joilla reikä paikataan sekä paineilmapatruunoita, joilla toivottavasti saadaan riittävästi ilmaa renkaaseen.
Joilla on enemmän tilaa pyörässään, saattavat kuljettaa mukanaan myös pientä sähköistä kompressoria, jolla saa vaivattomasti lisää ilmaa renkaaseen.
Paikatulla renkaalla ei saa ajaa nopeasti. Olisiko 80 km/h maksimi? Ja rengas on syytä vaihtaa niin pian kuin mahdollista.
I) Tieto itsestäsi ja lähiomaisistasi
Monet käyttävät ICE-koodia matkapuhelimessaan, mikä mahdollistaa lähisukulaisten selvittämisen. Ongelma saattaa syntyä siitä, että puhelin vaurioituu onnettomuustilanteessa, jolloin näitä tietoja ei olekaan saatavilla.
Tilanteen korjaamiseksi on olemassa pari perinteistä konstia. Ensimmäinen niistä on se, että laitat joko taskuusi tai johonkin helposti löydettävään paikkaan pyörässäsi paperipalan, johon on kirjoitettu ylös sinun kannaltasi tärkeimmät puhelinnumerot. Lapun pitää olla todella helpossa paikassa, sillä välttämättä paikalle saapunut ensihoitohenkilöstö ei osaa etsiä tällaista paperia.
Tärkempiä puhelinnumeroita voivat olla esimerkiksi läheisimmät sukulaisesi ja ystäväsi, joihin ottaa kontaktia jos sinulle sattuu jotain. Voit kirjata samalle paperille myös käyttämäsi lääkkeet ja lääkeyliherkkyydet.
Lisäksi voit laittaa ylös myös ne puhelinnumerot, joista tiedät saavasi esimerkiksi teknistä apua, jos pyörääsi tulee tien päällä ongelmia.
Toinen, tehokkaampi ja näkyvämpi ratkaisu on hankkia esimerkiksi MP69:n Medical Card, johon voit kirjata yhteys-, lääke- ja terveystietosi. Medical Card sijoitetaan kypärän pehmusteisiin ja sijaintipaikka sekä -tieto siitä, että kortti on olemassa merkitään tarralla kypärän ulkopuolelle.
Se varmistaa sen, että paikalle tullut ensivastehenkilöstö osaa etsiä korttia ja löytää myös sukulaistesi tiedot saman tien.
Lisää Medical Cardista täällä: Medical Card: MP 69:n ratkaisu henkilötietojen välittämiseen onnettomuuden tapahduttua
K) Kartta
Vaikka pyöräsi olisi varustettu navigaattorilla ja mukanasi olisi karttaohjelmistolla varustettu älypuhelin, kunnon karttaa ei silti voita mikään kahdessa tapauksessa: navigaattorisi tai puhelimesi on rikki sekä myös silloin, kun haluat nähdä yleissilmäyksen laajemmasta alueesta kerrallaan siten, että näet myös paikannimet ja teiden laadun. Puhelimen tai navin näyttö kun lopulta on hyvin pieni fyysiseen, paperiseen karttaan verrattuna.
Kartta toimii ikään kuin varalla ja lisäksi saattaa helpottaa navigaattorilla tai älypuhelimella tehtävää reittivalintaa. Olet ikään kuin kartalla siitä, missä olet.
Tämä oli siis lista, johon keräsimme mielestämme ne tärkeimmät ja periaatteessa aina mukanakuljetettavat tavarat. Täydellinen lista on miltei loputon, mitä itse pidät kymmenen tärkeimmän listalle kuuluvina? Kerro meillekin: toimitus att motouutiset.fi.