QuietOn on uudentyyppinen kotimainen vastamelukuuloke. Vastamelukuulokkeen idea on tuottaa ympäristön haittaäänille vastakkaista ääntä, jolloin toisileen vastakkaiset ääniaallot kumoavat toisensa ja tuloksena on hiljaisuus tai ainakin voimakkaasti vaimennut äänitaso.

Yleensä vastamelukuulokkeen rakenne on sellainen, että niissä on korvakäytävän enemmän tai vähemmän täydellisesti sulkeva osa ja korvan ulkopuolella mikrofoni sekä takaosassa korvakäytävän puolella kuulokkeen kaiutinyksikkö, joka tuottaa vastamelun korvaan.

Mikrofoni ottaa ympäriltä tulevat hälyäänet ja vastamelukuulokkeiden elektroniikka muodostaa niille vastakkaisen äänen.

Tämän rakenteen hyvä puoli on siinä, että se mahdollistaa musiikinkuuntelun. Kuulokkeiden kaiuttimiin voidaan tuoda musiikkia tai mitä tahansa ääntä sen suuremmin häiritsemättä vastamelujärjestelmän toimintaa.

QuietOn vasen ja oikea.

QuietOn vasen ja oikea. Pienet mustat tulpat muotoillaan käsin pehmeiksi ennen korviin laittoa. Tulpat 'turpoavat' ja tiivistävät korvakäytävän.

QuietOnin rakenne poikkeaa perinteisistä vastamelukuulokkeista sikäli, että niiden kanssa ei ole mahdollista kuunnella kuin ulkopuolisista kaiuttimista tulevaa musiikkia. Siksi voikin olla paikallaan käyttää niistä nimitystä "vastamelukorvatulpat", tai "vastamelukuulosuojaimet" -kuulokkeiden sijaan.

QuietOnit ovat kohtuullisen pienikokoiset eikä niistä roiku mitään kaapeleita. Ne ovat rakenteeltaan täysin umpinaiset, ja mielenkiintoiseksi ne tekee se, että vastameluäänen synnyttämiseen tarvittava mikrofoni on sijoitettu korvakäytävään, kuulokkeen ”sisäpuolelle”. Tämä mahdollistaa valmistajan mukaan sen, että laite kuulee tismalleen samat äänet kuin korvakäytävään menee, ja silloin myös vastamelun synnyttäminen on eksaktimpaa ja tuloksekkaampaa.

Applemaisesti pakattu

QuietOnit on pakattu mallikaasti.

QuietOnit on pakattu mallikaasti.

Yhä useampi valmistaja on siirtynyt tuotteissaan käyttämään Applen suosimaa pakkaustapaa, jossa jo laitteen pakkauksen ottaminen käteen saa tuntemaan mielihyvää. QuietOn on selvästi yksi niistä. Eikä asiassa ole mitään pahaa, päinvastoin.

Pakkauksessa käytetyt materiaalit ovat laadukkaita ja tuote on pakattu tyylikkäästi ja eleettömästi. Kun pahvilaatikko puretaan, paljastuu, että QuietOnit toimitetaan valkoisessa kovamuovisessa, taskuun mahtuvassa pakkauksessa. Se toimii samalla latausalustana. Kun pakkauksen kansi suljetaan siten, että kuulokkeet ovat siinä paikallaan, kuulokkeiden virta katkeaa.

USB-latauskaapeli kytketään boksin kylkeen ja molemmat kuulokkeet latautuvat samanaikaisesti. Merkkivalo sammuu, kun ne ovat latautuneet.

Valmistaja lupaa kuulokkeille 50 tunnin käyttöajan, mikä kuulostaa hienolta. Se on mahdollista, koska niissä ei ole esimerkiksi WiFiä tai Bluetoothia, vaan laitteen elektroniikka keskittyy ainoastaan vastamelutarpeen mittaamiseen ja vastamelun tuottamiseen.

Emme tunnintarkasti mitanneet, miten hyvin 50 tunnin käyttöaika piti paikkansa, mutta uskomme valmistajan tuntiluokkaan. Tuntui, että normaalikäytössä kuulokkeita voi käyttää huolettomasti päiväkausia eikä lataamistarvetta ilmennyt.

Äänimerkki kertoo toimimisesta

QuietOnin mukana tulee kolmet eriväriset korvatulpat. Ne ovat eri kokoisia, ja yhdet niistä poikkeavat myös materiaaliltaan toisista. Eri kokoisilla tulpilla varmistetaan riittävä tiiviys: QuietOnin kunnollisen toiminnan edellytyksenä on se, että ne on asetettu korvaan täysin tiiviisti.

Laitteen eräs ominaisuus sekä ärsyttää että on fiksusti ajateltu: kun QuietOnin ottaa pakkauksesta, ja puristaa korvatulppaosaa, niin se päästää vingahtavan äänen.

Se on merkki siitä, että akussa on virtaa ja laite toimii. Samalla tavalla se vingahtelee niin kauan kunnes laite tukkii tiiviisti korva-aukon.

Vaikka ääni on hiljainen, on se myös hieman ärsyttävä, joten sen vuoksi mielellään opettelee laittamaan kuulokkeet tarkasti paikalleen.

Asiaa valmistajalta tiedusteltaessa, vastaus oli, että vingahduksen ääneksi on valittu perinteisen patterikäyttöisen herätyskellon äänen alue, joka on luokkaa 2-4kHz. Tämä on valittu sen takia että ihmisiä on mietityttänyt se että heräävätkö he herätyskellon ääneen jos nukkuvat QuietOnien kanssa.

Samalla epäilemättä useimpien ihmisten äänialue on herkimmillään juuri tuolla kuulon alueella. Varsinkin korkeammat äänet katoavat kuulumasta ikääntymisen myötä.

QuietOn. Kuvassa mukana kaikki tarpeellinen.

QuietOn. Kuvassa mukana kaikki tarpeellinen.

Miksi vastamelua tuottavat kuulokkeet?

Vastamelukuulokkeiden käyttöalue ja -tarve ovat laajat. Ne helpottavat elämää toimistossa, työ- tai vapaa-ajan matkoilla junassa, laivassa, lentokoneessa, bussissa, autossa tai vaikkapa - niin, moottoripyörän kyydissä. Niiden hyödyn ymmärtää täysin vasta, kun on hankkinut sellaiset ja myös käyttänyt niitä. 

Kova taustamelu väsyttää moottoripyörällä ajettaessa mutta yhtä hyvin myös lentokoneessa tai hälyisessä työympäristössä, jossa pitäisi pystyä keskittymään omaan tekemiseen. Ympäristön äänitason äkkinäiset muutokset häiritsevät keskittymistä yllättävän paljon.

Vastamelukuulokkeiden käyttö voi yllättäen tuoda motoristin - tai autoilijan - päivän ajomatkan jälkeen paljon virkeämpänä kotiin tai perille. Myös työpäivän jälkeen olo voi olla paljon vireämpi. Monet työnantajat hankkivat työntekijöilleen vastamelukuulokkeet varsinkin avokonttoriympäristöön työtehon ja -rauhan turvaamiseksi.

Ensi kertaa korviin laitettaessa tuntui, että nämä eivät vaimenna ollenkaan, mutta totuus on toinen. Tosin, että kuulokkeet toimivat kunnolla, ne pitää asettaa vasen vasempaan, oikea oikeaan korvaan ja lisäksi riittävän syvälle. Syvemmälle kuin mitä ”vinkumishälytin” edellyttää.

Kuulokkeet asetetaan siten, että ne asettuvat korvan pohjan suuntaisesti. Katso jutun aloituskuvaa. Korvakäytävät menevät ihmisen kallossa yllättäen korvareiästä taka- eikä etuviistoon kuten olettaisi, joten paikalleen laittaminen vaatii maksimaalisen hyödyn saavuttamiseksi vähän opettelua.

Vaikea ajoviimamelu

QuietOnin teknisissä tiedoissa kerrotaan, että sen suunnittelussa on normaalia enemmän keskitytty matalampien äänien vaimentamiseen. Korkeiden äänien osalta vaimennus on normaalia tasoa.

Lyhyt Aalto-yilopiston Audiosignaalinkäsittelyn professorin Vesa Välimäen kanssa käyty keskustelu vahvisti, että moottoripyörässä syntyvä melu on vaimennuksen kannalta sekä palkitsevaa että haastavaa.

Ensinnäkin siinä on moottorin melua, mutta normaaleilla pakoputkistolla ja äänenvaimentimilla varustetussa moottoripyörässä melu toimii vähän kuten autossakin, eli nopeuden noustessa moottorimelun osuus pienenee ja tilalle tulee rengasmelu sekä aerodynaaminen melu. Viime mainittu taitaa olla esimerkiksi 100 km/h vauhdissa moottoripyörän suurin melunlähde.

Välimäen mukaan vastamelukuulokkeiden paras ominaisuus on juuri matalien, sadan hertsin ja vähän siitä yli kuuluvien äänien vaimennus. Normaali moottoripyöräkypärä taas vaimentaa hyvin jo itsessään korkeita ääniä, mutta kypärän passiivivaimennuksella on vaikea saada aikaan hyvin matalien äänien vaimennusta.

Vasemmalla Bose QuietComfort 20i, oikealla QuietOn varusteineen. Oikealla alla Orelo Moton passiiviset kuulosuojaimet.

Vasemmalla Bose QuietComfort 20i, oikealla QuietOn varusteineen. Oikealla alla Orelo Moton passiiviset kuulosuojaimet.

Kypärän vaimennuksen ja vastamelukuulokkeiden yhteispelin pitäisi siis sujua luontaisesti hyvin.

Aerodynaaminen melu on puolestaan ongelmallista Välimäen mukaan sen vuoksi, että se on hyvin laajakaistaista. Melu saattaa vaihdella pyöräkohtaisesti mm. peilien ja mahdollisen tuulilasin sijoittelun sekä tietysti muiden aerodynaamisten ominaisuuksien vuoksi.

Sekä kuulosuojainten, korvatulppien että vastamelukuulokkeiden pitää myös päästää vähintään erilaiset varoittavat äänet jollain tasolla läpi, etteivät ne eristä käyttäjää liikaa ympäröivästä maailmasta. Täysin hiljaisia kuulokkeita ei siis saisi olla olemassakaan, vaan kyse on enemmän siitä, että rakennetaan esimerkiksi sellaiset vastamelukuulokkeet, jotka antavat ihmisen puheen tulla läpi riittävän kuuluvasti, ja samalla vaimentavat riittävästi ei-toivottuja ääniä kuten hälinää lentokentän odotussalissa jyrinää, moottoriääniä tai muuta vastaavaa.

QuietOnin testaaminen olikin toimintaperiaatteensa vuoksi erittäin mielenkiintoista. Lisäksi meillä oli käytettävissä verrokkina hyvin toimivat Bosen "tavalliseen" käyttöön tarkoitetut vastamelukuulokkeet sekä lisäksi OreloMoton passiivisesti vaimentavat yksilöllisesti käyttäjän korvakäytävän mukaan valetut laadukkaat kuulosuojaimet.

Tulokset olivat mielenkiintoisia.

Testaamassa

Testasimme kaikkia kolmea sekä ajossa, haastavilla ääninäytteillä että myös ”avokonttoritestissä” istumalla vilkkaan huoltoaseman baarissa vaihtamalla korvatulppia/vastamelukuulokkeita välillä.

Orelon korvatulpille luvataan 26 desibelin vaimennus, ja ne on erityisesti suunniteltu moottoripyöräkäyttöön. Lisäksi ne valmistetaan käsityönä ”korvakohtaisesti”.

Orelon tulppien erillinen testi täällä: Testissä Orelo Moto: yksilölliset korviesi mukaan valetut kuulosuojaimet tekevät moottoripyöräilystä mannaa

Bosen vastamelukuulokkeet on puolestaan suunniteltu ”normaalikäyttöön”; toimistoon, lentokoneeseen, autoon jne., ei erityisesti moottoripyöräkäyttöön. Niiden toimintaperiaate kuitenkin eroaa siten QuietOneista, että niissä on silikoninen korvat suhteellisen tiiviisti sulkeva tulppaosa, ja vastamelun tuottamiseen tarvittavat mikrofonit sijaitsevat korvatulppien ulkopuolella.

Se tarkoittaa sitä, että niitä voi käyttää myös musiikin kuunteluun.

Boset toimivat johtojen varassa, ne eivät siis ole langattomat, ja niiden elektroniikkaosa on kaapelin juuressa, liittimen vieressä. Laitteen akku riittää noin päivän käyttöön.

Bosen vastamelukuulokkeiden erillinen testi täällä: Testi: sopivatko Bosen vastamelukuulokkeet mp-käyttöön?

Bosen vastamelukuulokkeet ovat äänenvaimennuksellisessa mielessä erittäin laadukkaat, kuten myös Orelomoton tulpat, joten QuietOnit olivat kovassa seurassa.

Moottoripyöräkäytössä Boset kärsivät hieman siitä, ettei niitä ole varsinaisesti suunniteltu siihen. Isot kuulokeosat painavat helposti korvia, ja pään kääntäminen saattaa avata korvakäytäviä hetkellisesti, samoin voimakkaat ilmanpaineen muutokset.

Bosea ei myöskään voi käyttää puheluihin vastaamiseen moottoripyörällä ajettaessa, sillä sen mikrofoniosa jää kypärän ulkopuolelle joten sitä ei saa oikeaan kohtaan. Musiikkia niillä pystyy kyllä kuuntelemaan erinomaisesti.

Vaimennus eli oikeastaan vastamelun tuottaminen puolestaan toimii hyvin.

Orelot toimivat kaikissa olosuhteissa moitteettomasti. Tosin ne vaimentavat kolmikosta eniten puheääntä, mikä joissain olosuhteissa on hyvä, ja joissain huono asia.

QuietOn. Mukana kolmet erikokoiset tulpat - sopivat varmasti kaikkiin korviin.

QuietOn. Mukana kolmet erikokoiset tulpat - sopivat varmasti kaikkiin korviin.

Hiljaisesti

QuietOnit vaimentavat näistä kolmesta testatusta meluntorjuntavälineestä heikoimmin, mutta niiden vaimennuksen taso on riittävä pitkäänkin käyttöön meluisassa ympäristössä.

Lisäksi sellaisessa ympäristössä, jossa on sekalaista melua, kuten huoltoasemalla, johon mahtuu taustalle erilaisten laitteiden ääntä, ihmisten puhetta, tuolien siirtämisestä johtuvaa kirskuntaa, astioiden kolinaa, aukipidetty radio jne., niin se, että QuietOn ei vaimenna liikaa matalia ääniä tai ole aivan niin selektiivinen kuin esimerkiksi Bose, on pelkästään hyvä asia.

Noissa olosuhteissa Bosen kuulokkeet puristavat melkein kaiken muun pois, mutta ihmisten puhe kuuluu suhteessa - vaikka hiljaisena - sillä tavalla kirkkaasti, että siitä halutessaan saa selvää. Ja se on hankala asia silloin, jos ajattelee, että tulppia käytetään työtehtävissä toimistossa sen vuoksi, että halutaan olla hiljaisuudessa. Puheen yksittäiset sanat saavat helpoimmin mielen irtoamaan käsillä olevasta tehtävästä ja keskittymisen herpaantumaan.

QuietOnit puolestaan eivät ole aivan niin selektiiviset, joten kauempaa kuuluvan puheen pystyy jättämään omiin oloihinsa helpommin.

Höyryjunaa kuuntelemassa

Kokeilimme myös kuunnella lähestyvän höyryjunan ja taustalla kuuluvan aseman meteliä netistä löytyneiden ääninäytteiden avulla.

Orelon passiivikuulosuojaimet selvisivät testistä hyvin. Ne vaimentavat voimakkaasti esimerkiksi höyryveturin ääntä, ja kaikkea muutakin. Ihmisten äänet häipyvät puolestaan liian kauas, jos ajattelee sitä, että niihin on kyettävä reagoimaan. Jos ajattelee asiaa pelkän vaimennuksen pohjalta, niin myhäilee tyytyväisenä, sillä Orelot ovat ne, joita käytettäessä kuulee omat sydänäänensä.

Boset puolestaan vaimensivat erittäin hyvin veturin äänet ja niitä käyttämällä näytteistä löytyi myös lintujen ääniä, jotka eivät lainkaan tulleet läpi Oreloilla tai edes paljain korvin kuultuna. Lintujen ääni sattui siis olemaan kuten puhekin äänialueella, jota niiden elektroniikka päästää läpi, kun taas höyryveturin ääni puhkumisineen kaikkineen oli alueella, jota vaimentaa voimakkaasti.

Orelojen vaimennustaso oli heikompi kuin kummallakaan aiemmista, mutta halutun äänikaistan selektiivisyys toimi hyvin; kuultavissa olivat kutakuinkin samat asiat kuin Bosellakin, vaikka melutaso olikin varsinkin höyryveturin osalta hivenen korkeampi ja puheen ja muiden äänien osalta hiljaisempi.

Vaimennuksen tehosta kertoo myös se, että ympäröivä melu tuntuu Boset korvilta otettaessa pahemmalta kuin Quiet Oneissa tai Oreloissakaan, mutta se voi myös johtua vastamelun tuottamisen tavasta.

Moottoripyöräilemässä

Se tärkein: moottoripyörän selässä. Parhaat vaimennustulokset saatiin tässäkin Orelolla ja Bosella, mutta myös QuietOnit toimivat erittäin hyvin. Korviin kuuluva melu on sävyltään pehmeää ja vaimeaa, ja se mahdollistaa pitkien päivämatkojen ajamisen suuremmitta suruitta. Quietonit päästävät eniten aivan matalinta moottorin murinaa läpi, mutta on pakko myöntää, että se kuulosti pelkästään hyvältä, koska se kuului niin pehmeästi. 

QuietOnin vastamelukorvatulpat selviävät hyvin tehtävästään: vastamelun tuottamisesta sekä melutason pitämisestä sopivalla tasolla. Ne vaimentavat riittävästi ja niiden läpi kuultu melu on yleensä sävyltään pehmeää ja miellyttävää. Toteutustapa siis toimii hyvin moottoripyöräkäytössä ja muutenkin niissä olosuhteissa, joissa vastamelukuulokkeita käytetään.

QuietOnien korvaan tulevan osan muotoilussa on huomioitu ihmisen anatomia, joten korvaan tuleva putki kaartuu hieman oikeaan suuntaan. Se helpottaa ja osaltaan tekee mahdolliseksi sen, että ne mahtuvat korvaan painamatta korvaa myöskään käytössä. Bose on kuitenkin toteuttanut korvakäytävän tiivistämisen tavalla, josta ehkä osittain kannattaisi ottaa oppia.

QuietOnit selviävät hyvin tehtävästään. Testausajankohtana tehtiin pitkiä päivämatkoja moottoripyörällä ja vastamelukorvatulpat olivat käytössä monissa muissakin olosuhteissa, ja uskallamme kyllä suositella niitä moottoripyörä- ja muuhunkin käyttöön.

Se, ettei niistä roiku kaapeleita tai johtoja sekä pitkä käyttöaika lataamatta ovat myös myönteisiä puolia. 50 tunnin käyttöajan pitäisi hyvin riittää normaalin työviikon ajan ja itse asiassa siitä pitäisi jäädä virtaa vielä ylikin. 

Vaimennustehoa voisi olla enemmänkin, mutta ei välttämättä. Kun QuietOnit laittaa korviinsa, ei ole samanlaista tukkoista eristäytymisen tunnetta ympäristöstä, kuten Orelo Motoilla tai Bosen kuulokkeilla. Samoin kun ensinmainitut ottaa pois korvistaan, vallitseva melutaso ei tunnu iskevän kovalta. Quietonit ovat hyvä, toimiva kompromissi ympäristössä mukana olemisen ja äänentason vaimentamisen välillä. 

Quietonien hinta on 179 euroa, mikä on kohtuullinen ja järkevä hinta tämäntasoisesta laitteesta. Saman verran maksavat myös käsityönä tehtävät Orelon Moto -kuulosuojaimet. Bosen vastamelukuulokkeet puolestaan maksoivat testiajankohtana 325 euroa.

QuietOnit ladataan kotelossaan.

QuietOnit ladataan kotelossaan.

QuietOn loppuarvostelu:


Hyvää:

  • + Kompaktit, myös pakkaus mahtuu hyvin ajopuvun taskuun
  • + Helppokäyttöiset, laitetaan vain korviin ja sillä selvä
  • + ”Langattomat”, ei roikkuvia kaapeleita
  • + Pitkä käyttöaika yhdellä latauksella
  • + Käytännöllinen pakkaus, jossa voi ladata kuulokkeet


Huonoa:

  • - Eivät sovellu äänentoistoon, ts ei voi käyttää kuulokkeina
  • - Vaimennustaso voisi olla voimakkaampi
  • - Kova rakenne häiritsee hieman
  • - Tarkat laitettavat korviin
  • - Paikallelaiton hälyvinkuna sekä häiritsee että on hyvä asia

 

Aiheesta aiemmin: