Honda Gold Wingissä on varsinkin uusimmissa mallisarjoissa ollut kyse matkanteon mukavuudesta ja jopa loistokkuudesta. Sitä mukaa myös pyörän koko on kasvanut.
Nyt pyörälle on Hondan mukaan annettu kokonaan uusi suunta. Bokserimoottori on perustaltaan sama, ja antaa edelleen loputtomasti tehoa ja vääntöä. Uusi versio jopa hieman enemmän kuin vanha. Pyörä on Hondan lippulaiva matkanteon suhteen edelleen, täynnään ominaisuuksia, jotka mahdollistavat mukavan ja tyylikkään matkanteon kahdelle.
Samalla se on entistä pienempi ja kevyempi.
Uuden Gold Wingin pitäisi olla entistä houkuttelevampi vaihtoehto myös nuoremman polven motoristeille, jotka eivät ole olleet kiinnostuneita vanhasta versiosta. Wingi istuu entistä useampiin käyttötarkoituksiin työmatkamoottoripyöräilystä pitkiin ajomatkoihin.
Kieltämättä ulkonäkö on uusi ja modernin näköinen. Ainakin valokuvista nähtynä se myös vaikuttaa aiempaa mallia pienemmältä ja kulmikkaammalta.
Pyörän saa jatkossa kahtena eri perusversiona, GL1800 Gold Winginä sekä "Tour", eli matkamallina, jolloin pyörässä on mukana perälaukku. Saatavilla on myös versio, jossa on Hondan DCT-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto ja air bag. Malliversiosta riippuen pyörä painaa jopa 48 kg vähemmän kuin edellinen Gold Wingin versio.
Käytännössä perus-Wingi on yhtä kuin entinen Bagger, joten saa nähdä, minkä mallinimen se saa Amerikan markkinoilla. Tour-versio on taasen vanha perus-Wingi kolmine laukkuineen.
Kuski ja kyytiläinen eteenpäin
Moottori ja runko on suunniteltu yhdessä. Tavoitteena on ollut siirtää ajoasentoa eteenpäin ja saada aikaan kompaktimpi moottoripyörä. Alumiinirunko on rakennettu linkitetyn etujousituksen ympärille, joka mahdollistaa myös sen, että moottoria voitiin siirtää eteenpäin. Etupyörä liikkuu nyt ylös ja alaspäin entistä pystymmässä ja samalla antaa paljon paremman jousituksen säädön ja etupään vakauden kiitos pienemmän kitkan ja jämäkkyyden. Jousituksen vaimennusta voidaan nyt myös säätää sähköisesti.
Vanhaa Wingiä vaivasi sama kuin muitakin raskaita moottoripyöriä, etupään epävakaus kaarteissa. Vaikka teleskooppietupään putket ja koko etupää olivat rakenteiltaan vankat, pitkä akseliväli ja iso paino saivat etupään kulkemaan ikään kuin eri radalla. Nyt tämän ongelman pitäisi poistua uuden etupään rakenteen myötä.
Myös moottoria on optimoitu ulkoisen koon suhteen, mutta se ei ole menettänyt tehoaan eikä vääntöään. Pyörään on lisätty throttle-by-wire ja neljä tehokarttaa: Tour, Sport, Econ ja Rain. Honda Selectable Torque Control (HSTC) pitää huolta takapyörän luistosta ja jousituksen vaimennuksen sekä Combined Brake Systemin (CBS), eli linkitetyn jarrujärjestelmän toiminta riippuvat valitusta ajomoodista. Ylämäkiavustin ja lähtöavustin helpottavat käyttöä ja parantavat polttoainetaloutta.
Perinteinen manuaalivaihteisto on nyt kuusipykäläinen, kun taas uusi DCT-kaksoiskytkinvaihteisto on 7-pykäläinen. DCT:n vaihtonopeus ja kierrosluku vaihtamisen kohdalla säätyvät valitun ajomoodin mukaan. DCT:ssä on myös ryömintävaihde eteen ja taakse. Manuaalivaihteistoinen Wingi pakittaa samalla tavalla sähköisesti kuin aiemmatkin versiot.
Katteiden aerodynamiikkaan on nyt panostettu entistä enemmän. Aerodynaamisesti tehokkaat katteet ohjaavat ilman kuljettajan ohi ja pyörässä on myös sähköinen tuulilasin korkeuden säätö. Muita uusia piirteitä ovat älyavain, Apple CarPlay- ja Bluetooth-yhdistettävyys.
Pyörän maalipintaan on myös uhrattua aikaa ja vaivaa. Pyörän yläosassa on syvempi väritys, jossa on paksu lakkaus. Myös istuinosat on päällystetty korkeatasoisella materiaalilla. Pyörän alaosassa on väritetty tekstuurilla, joka on vahva visuaalinen elementti.
Värivaihtoehdot:
GL1800 Gold Wing – Matte Majestic Silver.
GL1800 Gold Wing ‘Tour’ – Candy Argent Red ja Pearl Glare White
GL1800 Gold Wing ‘Tour’ with DCT & air bag– Candy Argent Red/Darkness Black ja Darkness Black metallic
Muita piirteitä
- Lämmönhallintaa ja ilmanvirtausten hallintaa parannettu
- Sähköisesti säädettävissä tuulilasin sekä korkeus että kallistuskulma
- Vakionopeudensäädin toimii pehmeästi kiitos throttle-by-wiren, valittu nopeus näkyy nopeusmittarissa
- Laajat tavaratilat, takalaukkuun mahtuu 2 täyskokoista kokokypärää
- 7" TFT-näyttö, navigaattori, audiojärjestelmä
- Apple CarPlay- käyttäjät voivat kytkeä iPhone-puhelimensa
- Täys-LED-valot ja automaattisesti päältä menevät vilkut; järjestelmä perustuu etu- ja takapyörän nopeuserojen havainnointiin
- Älyavain - hoitaa myös laukkujen lukituksen
Aiemmassa mallissa ilmavirtauksen kontrolli oli toteutettu siten, että pyörän etuosan taakse muodostui ilmatasku. Uuden mallin lähestymistapa on toinen. Siinä on keskitytty kanavoimaan ilmavirrat kuljettajan ja kyytiläisen ympäri, mikä samalla tehokkaasti viilentää. Pienempi aerodynaaminen vastus auttaa myös parantamaan polttoainetaloutta.
Myöskin suuri tuulilasi on menneisyyttä. Sen tilalla on uusi, pienempi ja sähköisesti säädettävä tuulilasi, jonka toimintaa ohjataan vasemmasta kahvasta. Se antaa paremman suojan kuin entinen - osin myös siksi, että matkustaja ja kuljettaja ovat lähempänä sitä kuin aiemmin. Samalla se antaa tilan tunnetta tarvittaessa. Sekä kallistuksen että korkeuden säädöt toimivat portaattomasti.
Lisävarusteina on saatavilla myös isompi tuulilasi, täysin säädettävä ohjauslevy käsille ja ylävartalolle sekä kiinteät ohjauslevyt säärille ja jaloille.
Istuimet ovat erilliset kuten aiemminkin.
Vakionopeudensäädin toimii myös kiihdytyksen jälkeen, jolloin se ottaa valitun nopeuden käyttöön kuten autoissakin.
Kaikkiaan pyörän kolmessa laukussa on yhteensä 110 litraa tavaratilaa. Honda tutki sitä, miten Gold Wingin käyttäjät pyöriään lastasivat ja päätyi siihen, ettei sen suurempia laukkuja tarvita, sillä yleensä Wingistit tekevät 2-3 päivän matkoja.
Polttoainetankin kokoa on pienennetty neljä litraa 21 litraan. Pyörän paremman aerodynamiikan ja kevyemmän painon ansiosta pyörän polttoaineenkulutuksen pitäisi olla vain 5,6 litraa sadalla kilometrillä, joten ajosäteen tankillisella pitäisi olla samaa luokkaa kuin aiemmallakin mallilla.
Instrumenttipaneelin visuaaliseen ulkomuotoon on panostettu tosissaan. Eri matalan kontrastin värejä on yhdistetty tummien sävyjen kanssa säätimiin ja jokaisen ympärillä on vielä metallitekstuuri.
7-tuumainen väri-TFT-näyttö toimii infotainment-keskuksena, josta voi hoitaa navigointia, audiopuolta sekä mm. jousituksen säätöä.
Älyavaimen avulla sekä keskuslukitus että ohjauksen lukitus sekä muut järjestelmät kytkeytyvät pois päältä ja päälle kun avain joko on tai ei ole lähettyvillä.
Myös audiojärjestelmää on kehitetty. Uudet kevyemmät kaiuttimet on sijoitettu uuden ajoasennon myötä uudelleen ja äänenlaadun pitäisi olla parempi. Myös matkustajalla on omat säätimensä äänenvoimakkuuden ja äänilähteen valinnan sekä pikakelausten jne. osalta.
Alusta
Uusi alumiinipalkkirunko on suunniteltu pakkaamaan aiempaa kompaktimpi moottori tiukempaan tilaan 40 mm eteenpäin. Runko ja keinuhaarukka ovat yhteensä 2 kg aiempaa kevyemmät.
Ajoasento on 36 millimetriä edempänä sekä kuljettajalla että kyytiläisellä, kiitos uuden kaksoiskolmiotukivarsietujousituksen. Eturengas sijaitsee nyt jousitus täysin pohjanneena 24 mm edempänä kuin aiemmin.
Uuden etupään toiminta on rakenteen ansiosta 30 % aiempaa pehmeämpää.
Etupäässä käytetään yhtä jousi-iskunvaimenninelementtiä ja jousitus on myös täysin eristetty ohjauksesta. Ohjaustuntuman pitäisi olla myös aiempaa luonnollisempi.
Dual Combined Brake System (D-CBS) eli Hondan integroitu jarrujärjestelmä jakaa optimaalisesti jarrutusvoimaa etu- ja takarenkaiden välillä. Jarrujärjestelmän painoa on saatu laskemaan 1,3 kg vaihtamalla kaksi ABS-järjestelmän käyttömoottoria yhteen pienempään, joka on samalla integroitu jarrujen elektroniseen ohjausyksikköön (ECU). Se on myös linkitetty ajomoodivalintaan, joten se säätää automaattisesti jarrujärjestelmää ajotilanteen mukaan, ja siten parantaa turvallisuutta.
Edessä on kaksi 320 millin levyä ja kuusimäntäiset kaliiperit. Takana taas 316 mm levy ja kolmimäntäinen kaliiperi.
Takakeinuhaarukan Pro-Armin rakenne on uusittu ja odottaa patenttia. Yksihaarainen keinuhaarukka on nyt vasemmalla puolella ja oikea puoli on varattu huoltotoimille. Rakenne pienentää swingin tukipisteisiinsä aiheuttamia voimia ja on antanut suunnittelijoille vapauksia ja samalla parantanut stabiiliutta. Pro-Link-järjestelmä lupaa proggressiivista jousituksen toimintaa sekä mukavuutta.
Myös jousituksen vaimennus säätyy sähköisesti kuljettajan valitseman ajomoodin mukaan. Säätö hoituu sekä etu- että takapään vaimentimissa askelmoottorien avulla. Niillä säädetään öljynkulkua ohjaavien neulaventtiilien toimintaa.
Myös takajousituksen esijännitys säädetään sähköisesti. Se valitaan erillään ajomoodivalinnoista. Asetuksia on 4: kuljettaja, kuljettaja ja matkatavarat, kuljettaja ja kyytiläinen sekä neljäntenä kuljettaja, kyytiläinen ja matkatavarat. Valinnat tehdään TFT-näytöltä.
Uuden Wingin akseliväli on 1695 mm.
Painon aleneminen helpottanee muitten uudistusten myötä Wingin käsittelyä huomattavasti. Vanha Gold Wing painoi tankattuna 413 kg, kun uusi painaa keveimmillää. 365 kg. Gold Wing Tour painaa puolestaan 379 kg ja DCT-vaihteistolla ja airbagillä varustettu versio on sekin vielä selkeästi kevyempi 383kg:n märkäpainollaan.
Moottori
Gold Wingin ydin on aina ollut moottori, joka suuren huipputehon sijasta on tuottanut turbiinimaista vääntöä jo tyhjäkäynniltä. Uuden 6-sylinterisen bokserimoottorin tarkka tilavuus on 1833 cm3. Aiemmasta kaksiventtiilikansirakenteesta poiketen venttiiljeä on nyt neljä per sylinteri ja moottori on 6 kg aiempaa kevyempi.
Huipputeho 93 kW / 126,5 hv saavutetaan 5500 kierroksella, huippuvääntö 170 Nm puolestaan 4500 kierroksella minuutissa. Sylinterin halkaisijaa on pienennetty millimetrillä 74:stä 73 millimetriin ja iskua taas pidennetty 71:stä 73 millimetriin. Moottorin puristussuhde on 10.5:1.
Teho on siis hieman noussut aiemmasta 117 hevosvoimasta, samoin vääntö, joka ilmoitettiin 167 Nm:ksi tosin alhaisemmalla, 4000 rpm:n kierrosluvulla.
Kampiakseli on aiempaa vahvempi ja mahdollistaa 33,5 mm pienemmän moottorin pituuden.
Ajomoodit
Tour on mukavuusvaikutteinen perusvalinta. Se antaa 100 % kaasuvasteen, oletusarvoisen vaimennuksen sekä jarrutusvoiman jaon etu/takajarrun välille.
Sport-asetuksella kaasu reagoi nopeammin ja antaa voimakkaan kiihtyvyyden, vahvemman vaimennuksen ja vahvemman jarrutusvoiman tunnun.
Econ-moodi puolestaan on säädetty pieni polttoaineen kulutus ja helppo kruisailu mielessä. Kaasuvaste on hienovaraisempi, jousituksen ja jarrujen säädöt samat kuin Tourissa.
Rain puolestaa on tarkoitettu liukkaisiin ja märkiin olosuhteisiin. Kaasun reagointi on alhaisimmillaan, jarrut ovat oletusasetuksella, mutta iskunvaimennus on normaalia pehmeämpi.
Luistonesto toimii tietysti kaikissa olosuhteissa.
Ruiskurunkoja oli aiemmassa mallissa vain yksi, uudessa kaksi. Samalla niitä on optimoitu painonsäästömielessä sekä myös parannettu ilmavirtauksia ja kaasun responssia.
Ilmanottoputkia on kaksi, edessä vasemmalla ja oikealla takana. Rakenne varmistaa pyörivän ilmansyötön, joka puolestaan varmistaa ilmansuotimen koko pinnan tehokkaamman hyväksikäytön sekä pienemmän sisäänmenovastuksen.
Pakoäänen pitäisi olla aiempaa jämeämpi, kiitos vaimennuksesta pois jätetyn lasivillan ja muiden muutosten.
Kaksoiskytkinvaihteisto
Hondan DCT-vaihteisto on Gold Wingissä ehtinyt jo kolmanteen sukupolveensa. Wingissä siinä on ensi kertaa seitsemän vaihdetta, ja se on aiempaa pehmeämpi, hiljaisempi ja nopeampi vaihtamaan sekä ylös että alaspäin.
Kävelymoodi mahdollistaa ryömimisen eteen- tai taaksepäin. Pyörän ajomoodit ohjaavat myös DTC-vaihteiston käytöstä. Uusi DCT-vaihteisto on yllättävää kyllä kevyempi kuin Wingin aiempi viisivaihteinen manuaalilaatikko.
Kävelymoodilla nopeus on 1,8 km/h eteenpäin ja pakilla 1,2 km/h taaksepäin. Suunnanvaihto onnistuu näppärästi vasemmasta kahvasta +/-näppäimen avulla.
Markkinoille uuden Wingin pitäisi ehtiä jo ensi vuoden huhtikuussa.
Tekniset | tiedot |
Moottorin tyyppi | nestejäähdytteinen, nelitahtinen, 24-venttiilinen, SOHC, 6-sylinterinen bokserimoottori |
Kuutiotilavuus | 1833 cm3 |
Venttiilejä /sylinteri | 4 |
Isku x poraus | 73x73 mm |
Puristussuhde | 10.5:1 |
Teho | 93 kW / 126,5 hv 5500 rpm |
Vääntö | 170Nm/4500rpm |
Öljytilavuus | 4,4 l manuaali, 5,6 l DCT |
Polttoainetankki | 21,1 l |
Polttoaineenkulutus | 5,6 l / 100 km |
Akku | 12 V / 20 AH |
Kytkin, manuaalivaihteisto | märkä monilevykytkin, vaihtoavustin |
DCT-kytkin | märkä, monilevyinen paineöljyllä |
Vaihteisto | |
manuaali | 6-vaihteinen, ylin vaihde ylivaihde + sähköinen pakki |
DCT | 7 vaihdetta, mekaaninen pakki |
Toisioveto | kardaani |
Runko | alumiinivalu, kaksikehtoinen |
Mitat: PxLxK perus Gold Wing | 2475 x 925 x 1340 mm |
Akseliväli | 1695 mm |
Kääntösäde | 3,4 m |
Istuinkorkeus | 745 mm |
Maavara | 130 mm |
Märkäpaino | |
Gold Wing | 365 kg |
Gold Wing Tour | MT 379 kg / DCT 383 kg |
Etupää | Kaksoiskolmiotukivarsirakenne |
Takapää | Pro Link -rakenne |
Eturengas | 130/70R 18 |
Takarengas | 200/55R 16 |
Jarrut | elektronisesti säädetty yhdistetty ABS |
Edessä | 2 x 320 mm levy, 6-mäntäinen kaliiperi, kelluvat roottorit ja sinteröidyt jarrupalat |
Takana | 316 mm ventiloitu levy 3-mäntäinen kaliiperi ja sinteröidyt palat |