Vareselaisvalmistaja MV Agusta tiedotti maanantaina, että Mercedes-AMG:ltä ostetun osuuden jälkeen MV Holding omistaa sataprosenttisesti MV Agusta Motor S.p.A:n, "ikonisen italialaisen kaksipyöräisten jalokivien valmistajan", kuten tiedotteessa todetaan.
MV Agusta sai valmiiksi myös intensiivisen sekä taloudellisen että strategisen jälleenrakennusprosessin, joka sisälsi mm. sen tuotemalliston rationoinnin sekä brändin asemoinnin super-premium-segmenttiin.
Käännös parempaa kohti alkoi vuoden 2016 alussa ja nosti MV Agustan positiiviseen tulokseen vuonna 2017, kiitos uuden malliston menestyksen ja erityisesti uuden Dragster 800 RR:n. Näiden seurauksena tilauskanta on odotettua suurempi.
Kolmisylinterisen malliston tultua valmiiksi, MV Agusta keskittyy kokonaan uuden nelisylinterisen moottorisovelluksen rakentamiseen. Ensimmäinen malli on luvassa jo vuoden 2018 aikana.
MV Agusta Holdingin Mercedekselle maksamaa hintaa ei ole kerrottu julkisuudessa samoin kuin ei myöskään Sardarovin suvun todellista omistusosuusta holding-yhtiössä. MV Agustan velkaantumisaste lienee kuitenkin ollut sitä luokkaa (noin 50 miljoonaa euroa), että Sardarovin suvun omistusosuus todennäköisesti on suurempi ja päätösvalta isompi kuin Mersulla aiemmin.
Lisäksi on tarvittu lisää rahaa uuden 3-sylinterisen malliston Euro 4 -rajojen toteuttamiseen ja uuden moottoriplatformin suunnitteluun.
Aiheesta aiemmin:
MV Agusta Dragster 800 RC: karkki ilman kepposta - raakaa nakuvoimaa