Moottoripyöräteollisuuden, Euroopan komission, USA:n liikenneministeriön ja muiden alan asiantuntijat tapasivat eilen ITS:n maailmankonferenssissa Montrealissa keskustellakseen älykkäiden liikennejärjestelmien ja moottoripyöräilyn tulevaisuudesta.
Keskustelu käytiin European Association of Motorcycle Manufacturers'in (ACEM), eli Euroopan moottoripyörävalmistajien liiton pääsihteerin Antonio Perlotin moderoiman "Motorcycle talk ITS", "moottoripyörä puhuu ITS:ää" -keskustelun aikana.
Osanottajat tutkivat joitakin tärkeimpiä aloitteita toisiinsa verkotettujen ajoneuvojen saralta yhtä lailla kuin niistä haasteista ja mahdollisuuksista, mitä yhteinen ITS tarjoaa.
Motoristien "näkyvyys" paranee
– Ajoneuvosta ajoneuvoon verkottuneet järjestelmät tarjoavat huomattavan parannuksen moottoripyörien turvallisuuteen. Sellaiset teknologiat kuin "moottoripyörä lähestyy näyttö ja varoitus" laajentavat motoristien näkyvyyttä sekä vähentävät onnettomuuksien todennäköisyyttä sellaisissa tilanteissa, jotka tapahtuvat risteyksissä, koska autojen kuljettajat eivät huomaa moottoripyöräilijöitä, totesi Yamaha Motor Europen ja Connected Motorcycle -konsortiumin jäsen Hennes Fischer totesi.
– Teollisuudenalamme työskentelee yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa laajan mittakaavan projektissa Euroopassa luomassa perustaa moottoripyörien upotetulle eCall-järjestelmälle, joka toimisi koko Euroopan Unionin alueella. Tämä projekti valmistuu vuoden loppuun mennessä ja valmistaa tietä tulevalle eCall-laitteiden standardille moottoripyörissä.
Eurooppalaisen eCall-säädännön mukaan Euroopan komissiolla pitää olla aiheesta raportti 2021, jossa kerrotaan, mikäli lainsäädäntöä pitäisi laajentaa muihinkin kulkuneuvoihin kuten moottoripyöriin ja mopoihin.
Boschin kaksipyöräisten järjestelmien osaston varatoimitusjohtaja Matthias Mörbe otti kantaa puolestaa siihen, voidaanko moottoripyörät sovittaa mukaan autoja varten kehitettyihin edistyneisiin avustusjärjestelmiin (ADAS).
– Moottorikäyttöiset kaksipyöräiset vaativat erityistä lähestymistapaa sekä omanlaisiaan suunnitteluratkaisuja. Autoja varten kehitettyjä ITS-järjestelmiä ei voi suoraan siirtää moottoripyöriin, Mörbe kertoi.
"Autojen pitäisi havaita kaikki haavoittuvat tienkäyttäjät"
– Autojen ADAS-järjestelmien pitäisi pystyä ilmaisemaan kaikki haavoittuvat tienkäyttäjät, mukaan lukien moottoripyörien kuljettajat, selvensi John Lenkeit, amerikkalaisen Dynamic Researchin tekninen johtaja. Yritys on erikoistunut ajoneuvojen dynamiikkaan ja onnettomuuksiin.
Dynamic Researchin tutkimuksen mukaan, "mikäli ADAS-järjestelmät eivät pysty oikein havaitsemaan moottoripyöriä, niin laajan ADAS-järjestelmien käyttöönoton myötä moottoripyörien ja autojen välisten onnettomuuksien määrä voi jopa kasvaa, vaikka autojen välisten onnettomuuksien määrä väheneekin".
Euroopan komission älykkäiden kuljetusjärjestelmien johtajan Claire Deprén mukaan EC näkee liikenteen verkottuneisuuden ja kasvavan automaation valtatrendeinä, jotka muokkaavat eurooppalaisen liikkuvuuden tulevaisuutta. Hän näkee, että koko automotive-teollisuuden pitää tulla mukaan digitaaliseen, automatisoituun ja verkottuneeseen ajamiseen.
USA:n liikenneministeriön älykkäiden järjestelmien tutkimusosaston johtaja Robert Kreeb puolestaan uskoo, että verkottuneisuus ja kasvava automaatio sisältävät lupauksen vastata moniin niihin päähaasteisiin, mitä tämän päivän liikennejärjestelmillä on, kuten käyttäjien turvallisuus, energiatehokkuus, ilmanlaatu, liikenneruuhkat sekä myöskin lisätä kuljettajan mukavuutta ja viihtyisyyttä. Pitkällä aikavälillä automaatiolla voi olla vallankumouksellinen vaikutus matkustuskäyttäytymiseen, sosiaaliseen toimintaan ja urbaaniin kehitykseen, viihteeseen, kauppaan, kasvuun ja työpaikkoihin.
Taiwanin teknisen teollisen tutkimusinstituutin tekninen apulaisjohtaja Huei-Ru Tseng puolestaan sanoi, että "C-ITS-teknologiat antavat motoristeille digitaalisen läsnäolon ja samalla parantavat heidän turvallisuuttaan". Hän lisäsi, että "järjestelmien pitää olla erityisesti suunniteltu moottoripyörien kuljettajille".
Aiheesta aiemmin:
Turhaa pelkoa vai Isoveli valvoo -tulevaisuutta: pian ajoneuvot ilmoittavat itse ylinopeutensa