Bosch on kertonut kehittävänsä langatonta liitettävyyttä ja ajoneuvojen verkottumista eli CCU:ta (connectivity control unit), joka yhdistää / verkottaa moottoripyörät vaikkapa pilveen, mikä tekee sitten mahdolliseksi monia asioita, kuten moottoripyörän soittaman elektronisen hätäpuhelun, eCallin, onnettomuuden sattuessa. Se ominaisuushan tulee uusissa autoissa pakolliseksi vuoden 2018 huhtikuusta lähtien. Hätäpuhelu varmistaa sen, että apu tulee paikalle mahdollisimman nopeasti.
CCU mahdollistaa myös sellaisten tietojen kuin esimerkiksi liikenteen moottoripyörille vaarallisista paikoista tai vaikka risteyksistä ilmoittamisen. Lisäksi ne auttavat varastetun moottoripyörän löytymisessä.
Morebikes on huolissaan siitä, että koska tutoihin on tulossa tämä järjestelmä, niin se tarkoittaa sitä, että se tulee pakolliseksi moottoripyöriinkin, ja kun kaikki ajoneuvot ovat mukana älyliikenteen verkossa, ei enää ole tarvetta nopeusvalvontakameroille, vaan sen sijaan oma moottoripyöräsi saattaa lähettää sähköpostia ja kavaltaa sinut poliisille ylinopeudesta.
Huoli saattaa olla turha, sillä jos poliisilla tai viranomaisilla ylipäätään on rajaton pääsy älyliikenteen verkkoon, niin se tarvitsee vain seurantajärjestelmän. Jos verkon kaikilla ajoneuvoilla on oma esimerkiksi rekisteri- tai vaikka auton tai moottoripyörän valmistenumeroon liittyvä koodi pilvessä / verkossa, niin ylinopeuslaskuthan voivat lähteä automaattisesti suoraan järjestelmästä, jos gps-signaalin antama nopeustieto rankataan riittävän luotettavaksi.
Tähän, kuten kaikkeen valvontaan liittyen pitäisi käydä jatkuvaa julkista keskustelua, mutta sitä on näkynyt hämmentävän vähän. Missä ovat ne rajat, joissa yhteiskunnan pitää valvoa, ja mikä menee yksityisyyden suojan puolelle? Mitä mieltä sinä olet?