Uusien moottoripyörien markkinoille tuominen ei ole helppoa. Eikä näköjään varsinkaan gyroskooppihyrrien toimintaan perustuvien itsestään balansoituvien sellaisten.
Ongelmana lienevät jo yksistään mekaaniset ratkaisut, mutta myös pyörän ohjauksen yhdistäminen gyroskooppeihin: niiden pitää mukautua kuljettajasta tuleviin ohjaussignaaleihin joustavasti ja luontevasti kuten esimerkiksi suostumalla kallistumaan pehemästi, viiveittä ja pykälittä kaarteessa haluttuun suuntaan.
Myös sähkön riittävyys lienee ongelma. Gyroskooppihyrrinä toimivat isomassaiset vauhtipyörät, joiden pyörittäminen vie energiaa, samoin pyörän oman moottorin käyttö, valot, jne.
Näin ajomatkasta tulee väkisinkin lyhyehkö isollakin akkusatsilla, ja koska gyrot painavat, ne vievät osan akkutilasta. Ongelma ratkennee vuosien mittaan, kun akkujen virtatiheys kasvaa.
"Avoversiolla" markkinoille
Tällä hetkellä Thrustcycle Enterprisesin GyroCycle on prototyyppivaiheessa. Heidän ensimmäiset protonsa olivat suljetulla rungolla aivan kuten Lit Motorsin C1 on, ja yritys on edelleenkin kiinnostunut toteuttamaan sen tyyppisen ratkaisun. He kuitenkin näkevät avoimella rungolla varustetun normaalimman moottoripyörän nopeammaksi tavaksi päästä markkinoille. Pyörän tasapainottava gyroskooppijärjestelmä on helposti skaalattavissa ja siirrettävissä isompaan, umpinaiseen laitteeseen.
Yksi Thrustcyclen perustajista, Clyde Igarashi kertoi New Atlas -lehdelle, että Gyro Cyclen lopullisessa versiossa on yhteistyökumppani Zevin öljyjäähdytteinen ja -voideltu moottori sekä saman valmistajan 8,5 kWh:n litiumakusto. Ajomatkan yhdellä latauksella arvioidaan olevan noin 129 km ja huippunopeuden 121 km/h.
Yritykseltä on tulossa ensimmäinen rajoitettu GyroCyclejen valmistuserä ensi vuonna. Hintaa jää Yhdysvalloissa alee 20 000 dollarin ja sarjatuotantovaiheessa se putoaa entisestään.
Valmistajan sivuille pääset tästä. Video alla paljastaa toimivan prototyypin, joka toivottavasti ei juurikaan muistuta tulevaa valmista pyörää. Mikäli video ei näy alla, tässä linkki siihen.
Lue myös nämä:
Apple ostamassa tulevaisuuden moottoripyörää kehittävän Lit Motorsin osaksi autonvalmistushankettaan
Näin pysyy tulevaisuuden moottoripyörä pystyssä jäälläkin - ilman nastoja
Tämän itsestään ajavan moottoripyörän kyydissä matkustajat voivat rauhassa tutustua toisiinsa
Mitä itsestäänohjautuvat autot merkitsevät moottoripyöräilijöiden turvallisuudelle?
BMW:n visio ei petä: tulevaisuuden moottoripyörä pysyy pystyssä itsestään