Tällainen Next 100 -visiointi on omalta osaltaan tietenkin pelkkää irrottelua ja sen osoittamista, että brändillä on ajatuksia, villejäkin sellaisia tulevaisuuden suhteen, mutta niiden toteutus ei vielä ole arkipäivää. Pyörä on samalla kunnianosoitus ensimmäiselle koskaan rakennetulle BMW-moottoripyörälle, R32:lle vuodelta 1923.

Toisaalta, ajatus kaatumattomasta moottoripyörästä ei ole kovin kaukana tänä päivänäkään, sillä Lit Motorshan rakentaa täysin katettua sähkömoottorilla toimivaa kaksipyöräistä, joka pysyy pystyssä gyroskooppihyrrien avulla, vaikka pyörään törmättäisiin esimerkiksi autolla.

Itsestäänbalansoituva kaatumaton pyörä on mukava ajatus.

Itsestäänbalansoituva kaatumaton pyörä on mukava ajatus.

Next 100 on kuitenkin varsin BMW:n sukunäköinen pyörä kaikesta futurismista huolimatta. Ehkä moottoripyöräkonseptin villein ajatus on siinä, miten se muuttaa moottoripyöräilyn perusteita. Kun ohjaustangosta käännetään, niin koko pyörän runko muuttaa muotoaan. Joustavuus on yleensä jotain sellaista, mitä mp-suunnittelijat yrittävät välttää. BMW puhuu Flexframe-konseptista, jossa joustava runko ulottuu yhtenä integroituna kokonaisuutena pyörän kärjestä peräosaan asti. Ohjaukseen käytettävän voiman tarve on hyvin kevyttä hiljaisilla nopeuksilla, kun taas nopeuden kasvaessa runko jäykistyy.

Lisäksi ohjauksessa ei ole mitää perinteisiä liikkuvia osia, laakereita tai vastaavaa kuten ei sen puoleen myöskään jousituksessa. Pyörässä ei ole myöskään keinuhaarukkaa tai mitään muutakaan perinteisesti jousitukseen liittyvää, koska pyörän renkaat hoitavat jousituksen tehtävän. Kaupan päälle tulevat sitten pyörän stabiiliuteen ja pystyssäpysymiseen tarkoitetut apuneuvot.

Paikallaan 'moottori' on supussa.

Paikallaan 'moottori' on supussa.

Kaatumattomuuden perusteella BMW myös visioi, ettei moottoripyörän kuljettaja tarvitse ollenkaan kypärää tai suojaavaa ajoasua. Ajatuksena on, ettei pyörä koskaan törmää, joten miksi pitää moisia? BMW hehkuttaa tiedotteessaan sitä, että tällöin kuljettaja voi nauttia voimista, kuten kiihtyvyydestä ja ajoviimasta osana ympäröivää luontoa joka hetken. Kyse on sen mielestä koneen ja ihmisen täydellisestä synteesistä.

Nakuroadsterin katteiden pintojen älykkäällä järjestelyllä on päästy siihen, että pyörä suojaa kuljettajaa yhtä hyvin kuin täyskatteinen pyörä.

Kuvissa kuljettajalla on ajoasu, mutta siksi, että se joko lämmittää tai viilentää tarpeen mukaan, ja kypärässä puolestaan on digivisiiri, mihin kuljettaja saa kaiken tarvitsemansa tiedon pyörästä sekä navigointiohjeista ja muusta tarpeellisesta.

Futurismia.

Futurismia.

Pyörä tuo kuljettajalle kaikki digitaalisen maailman edut muutenkin, sillä se on verkottunut myös ulkopuoliseen maailmaan, ja siten osaa varoittaa tulevista vaaranpaikoista tiellä.

BMW:n visiossa on myös autonomisen ajon piirteitä: pyörä osaa tarvittaessa auttaa ohjaajaa hoitamalla kanttauksen, jos vaikuttaa siltä, että meno kaarteeseen ei suju aivan siten kuin pitäisi. Se näkee tämän ominaisuuden osittain turvallisuuteen liittyvänä, osin koulutuksellisena.

Entä jos lentää pyörän selästä?

Entä jos lentää pyörän selästä?

Jos pyörä osaa ajaa autonomisesti, niin miten käy kuljettajan ja "oikean" moottoripyöräilyn? Vai onko niin, että kun lähtee moottoripyöräilemään, ajaa osan matkasta itse, ja kun väsähtää, voi kytkeä autopilotin päälle, ja ottaa vaikka tirsat moottoripyörän selässä?

Moottoripyörä laitteena on vasta vähän yli 100 vuotta vanha, joten olemme lopulta kovasti alkutaipaleella. Todennäköisesti emme vielä näe kaikkea sitä, mikä on mahdollista moottoripyörissämme 30 vuoden kuluttua.  

Ajoasu seuraa ajajan pulssia ja mittaa kehon lämpöä. Puhu tuottaa viilennystä tai lämmitystä sinne, missä keho sitä tarvitsee.

Ajoasu seuraa ajajan pulssia ja mittaa kehon lämpöä. Puhu tuottaa viilennystä tai lämmitystä sinne, missä keho sitä tarvitsee.