Moottoripyöräonnettomuuksissa tapahtumapaikalla kuolleiden määrä yli nelinkertaistui, ja sairaalassa kuolleiden määräkin yli kolminkertaistui. Päävammojen määrä kasvoi, ja yhä useampi niistä oli luonteeltaan vakava, tutkijat kertovat American Journal of Surgery:ssä.
Tutkimuksen alkuunpanija tri Carlos Rodriguez päätti aloittaa selvityksen huomattuaan äkillisen muutoksen Spectrum Health Hospitalin onnettomuusyksikössä, missä hän työskentelee Grand Rapidsissa.
Heti ensimmäisenä viikkona sen jälkeen, kun huhtikuussa 2012 laki poistettiin, hän oli kertonut Reutersille myöntämässään haastattelussa, ettei ollut voinut olla huomaamatta, miten suuri oli ollut niiden moottoripyöräilijöiden määrä, jotka olivat olleet onnettomuudessa ilman kypärää. Ero oli ollut suunnaton edelliseen viikonloppuun verrattuna.
Tutkimustiimi selvitti sekä Spectrumin sairaalaan tulleiden että osavaltion viralliset kuolinonnettomuuksia koskeneet tilastot ajokausilta sekä ennen kypäräpakon poistoa eli vuodelta 2011 ja sen jälkeisiltä vuosilta 2012, 2013 ja 2014.
Karuja lukuja
Kaikkiaan 345 potilasta oli sisällytetty tutkimukseen. Kypärättömien kuljettajien kuolleisuus onnettomuuspaikalla oli noussut kypäräpakon poistamisen jälkeen yli nelinkertaisesti 14 %:sta 68 prosenttiin.
Kymmenen prosenttia kypärää käyttämättömistä kuljettajista kuoli sairaalassa, kun vastaava luku kypärää käyttäneiden keskuudessa oli kolme prosenttia.
– Nämä ovat niitä asioita, joita halusimme seurata siinä toivossa, että saisimme lainsäätäjät tajuamaan, että tämä oli virhe, Rodriquez totesi.
Onnettomuuden jälkeen sairaalassa tehtyjen verikokeiden perusteella kypärättömät kuljettajat myös käyttivät enemmän alkoholia lakimuutoksen jälkeen.
Loukkaantumisten vakavuus kasvoi kypärättömien kuljettajien keskuudessa kuten myös hengenvaarallisten päävammojen. Kypärää käyttämättömän kuljettajat olivat myös pidempään teho-osastolla ja tarvitsivat useammin koneapua hengittämiseen. Myös keskimääräiset hoitokustannukset olivat kypärättömien kuljettajien osalta yli 10 % kalliimmat.
Kirurgi: argumentti virheellinen
Yhdysvaltain osavaltioista 19 sekä Columbian piirikunnassa on kypäräpakko, joka koskee kaikki moottoripyöräilijöitä. 28 osavaltiossa vain osan tarvitsee käyttää kypärää, ja kolmessa osavaltiossa ei ole minkäänlaisia kypäränkäyttöä koskevia lakeja.
Michiganissa 35 vuotta käytössä olleen lain perumisen jälkeen moottoripyöräilijä voi ajaa ilman kypärää, jos hän on yli 21-vuotias, hänellä on ollut ajokortti vähintään kaksi vuotta ja hän on ostanut vähintään 20 000 dollarin lisäsairaalavakuutuksen.
Foxnewsin jutussa haastatellaan myös kirurgian tohtori Ben Zarzauria, joka kertoi, että moottoripyörien kuljettajat voivat olla käyttämättä kypäröitä sen vuoksi että se on heidän mielestään vähemmän rajoittavaa ja he väittävät kuulevansa ja näkevänsä paremmin ilman.
– Toinen argumentti perustuu virheelliseen useita vuosia sitten julkaistuun tutkimukseen, jossa väitetään, että kypäränkäyttö voi kasvattaa niskavammojen riskiä.
– Tästä ei kuitenkaan ole näyttöä, sensijaan siitä on runsaasti todisteita, että kypärän käyttö vähentää kuolemisen ja päävammojen riskiä.
Tutkimusryhmä päätyykin suosittelemaan kypärän käyttöä kaikille motoristeille turvallisuussyistä sekä sen vuoksi, että kypärän käyttämättömyydesta aiheutuneet onnettomuudet tulevat yhteiskunnalle kalliiksi ja vaikuttavat moniin ihmisiin motoristin lisäksi.
Suomessa on moottoripyöräilijöille kypäräpakko ja ilmeisesti hyvästä syystä.
Aiheesta aiemmin sivuillamme:
Tarvitsemme lisää moottoripyöriä liikenteeseen parantamaan liikenneturvallisuutta
Uusi kypärien testaaja Australiassa - Crash kilpailee brittiläisen Sharpin kanssa
SMOTO:n V Motoparlamentti löysi keinoja motoristin turvallisuuden parantamiseksi
Mp-valmistajat kampanjoivat: pukeudu aina asianmukaiseen ajoasuun