Ahtaminen on tämän hetken trendi autoteollisuudessa, joten ei ole ihme, että se on tulossa myös moottoripyöräpuolelle. Tavoitteetkin ovat samat: vastata alati tiukentuviin päästövaatimuksiin sekä painonpudotus. Moottoripyörissä se yleensä merkitsee myös käsiteltävyyden parantumista.
Suzukin tavoitteena on saada 588-kuutoisesta kaksisylinterisestä moottorista ahtamattoman litraisen moottorin tehot. Aiemmin julkistettujen tietojen mukaan tämä merkitsisi 100 hevosvoiman tehoa ja 100 Nm:n vääntöä. Mikäli pyörä on tulossa tämän vuoden puolella tuotantoon tai jos siitä julkistetaan tuotantoversio, on mielenkiintoista nähdä, mitkä arvot todellisuudessa ovat.
Samoin on mielenkiintoista, onko lopulta kyseessä mekaanisella vai turboahtimella varustettu laite. Turbo tuo mukanaan lämpöongelmia, toisaalta häviöt ovat pienemmät kuin mekaanisessa ahtimessa, joten näin pienikuutioiseen moottoriin pakokaasuahdin voi istua paremmin.
Suzukin myynti on viime vuosina ontunut maailmanlaajuisesti ja se kaipaa kipeästi uusia menestysmalleja paikkaamaan vanhojen jättämiä aukkoja. Tätä taustaa vasten uusi ahdettu malli voisi tuoda sopivasti tuulta myyntimyllyyn.
Juttu Concursionin tuotantomallin mahdollisesta tulosta markkinoille oli ensin Asphalt and Rubberissa, joka puolestaan turvautui uutisoinnissa japanilaisiin lähteisiin.
Aiheesta sivuillamme aiemmin:
Suzuki antoi ennakkotietoa Tokion näyttelyn uusista malleista