Tehoa ei voida määrättömästi kasvattaa ilman moottorin tilavuuden lisäämistä, mikä taas tarkoittaa vahvempaa voimansiirtoa ja runkoa, isompia jarruja, isompaa polttainetankkia ja isompia ja raskaampia osia kaikin puolin. Tämän seurauksena pyörän koko ja paino kasvavat. Jossain tulee aina mielekäs raja vastaan.
Autoissahan turboahtaminen on jo arkipäivää ja sitä hyödynnetään tehokkaasti tuomalla koko ajan pienempiä ahdettuja moottoreita isoihinkin autonkoreihin. 1980-luvulla myös tuotantomoottoripyörissä hyödynnettiin turboja, mutta silloin pyrittiin huipputehoihin isoilla kierroksilla ja turbon äkkinäinen voimantuoton kasvu tuotti ongelmia.
Esimerkiksi Honda toi markkinoille vuonna 1982 CX 500 -turbo-mallin, joka oli tuotannossa vain vuoden. Moottori oli V2. Seuraavana vuonna kuutiotilavuus oli kasvatettu 650 kuutioon. Laitteen vääntö miltei tuplaantui, kun turbo pamahti päälle ja huipputeho oli peräti 97 hevosvoimaa. Sittemmin turbopyöriä on näkynyt tarjolla vähemmän.
Suzukin Recursionin kuutiotilavuus 588 cm3, ja siinä käytetään alustavien tietojen mukaan välijäähdytettyä turboa. Huipputeho on 100 hv 8000 rpm ja vääntö 100 Nm 4500 rpm. Vääntöä on mukavasti tarjolla pieneksi moottoriksi ja käyttökelpoinen kierrosalue vaikuttaa todella laajalta.
Pyörä esitellään Tokiossa 23.11. Kuva pyörästä täällä.