Keskikokoisten 600-900cm3 adventuremoottoripyörien sarjassa kisa käy kuumimmillaan. Tarjolla ovat esimerkiksi Triumph Tiger 900, BMW F900GS, Honda XL750 Transalp, Suzuki V-Strom 800, Ducati Desert X, Yamaha Ténéré 700 ja Husqvarnan sekä KTM:n 790- ja 890 adve-malleja unohtamatta Aprilia Tuaregia ja kiinalaisia Benelliä ja CFMotoa. Jotain jäi varmasti puuttumaankin listalta.

Moto Morini X-Cape 700

Moto Morini X-Cape 700

Kiinalaisella Moto Morinilla on ennestään ollut kisassa mukana vuodesta 2022 lähtien X-Cape 650, mutta nyt valmistaja päivitti sen, ja siinä on edellistä mallia tilavuudeltaan suurempi 693 kuutiosenttimetrin moottori. Uuden rinnakkais-twin-moottorin poraus on ennallaan 83 mm:ssä, mutta iskunpituus on kasvatettu 60:stä 64:n millimetriin.

Tehoa uutuudessa on 10 heppaa aiempaa enemmän, eli 69 hv / 8500 rpm ja maksimivääntö 68 Nm / 6500 rpm. Esimerkiksi Yamaha Teneren 698 cm3 moottoriin verrattuna, jonka teho on 72,4 hv ja maksimivääntö 68 Nm, X-Cape 700 on kutakuinkin samoissa suorituslukemissa, mutta ainakin maailmalla se on selkeästi halvempi vaihtoehto.

Moto Morini X-Cape 700

Moto Morini X-Cape 700

Uutuus on varustettu luistokytkimellä ja säädettävällä ajoasennolla. Säädettävä ohjaustanko on hyvä lisä, samoin uusi pakoputkisto, joka laajenee aiempaa ylemmäs pyörän oikealle puolelle. 

Designin osalta malli muistuttaa edeltäjäänsä. Ergonomia sopii New Atlaksen mukaan hyvin sekä soralle että maantielle.

Terästrellisputkirunkoon kiinnittyy alumiininen keinuhaarukka. Etupyörä on 19-tuumainen ja takanen 17-tuumainen. Ensiasennusrenkaina on Pirelli Scorpion Rally STR. Vanteet ovat pinnavanteet, valittavissa on myös alumiinivaluvanteet.

Moto Morini X-Cape 700

Moto Morini X-Cape 700

Keskiseisontatuki on vakiona heille, jotka päätyvät pinnavanteisiin. He saavat myös luontaisetuna takajousen jännityksen etäsäädön sekä integroidun kojelautakameran, jolla voi tallentaa videota suoraan puhelimeesi.

Pyörän kuivapainoksi kerrotaan 213 kg ilman polttoainetta. Polttoainetankki on tilavuudeltaan 18 litraa ja istuinkorkeus säädettävissä 820 mm:stä 845 millimetriin. Maavara on puolestaan asialliset 190 mm. 

Jarrut ovat Brembon. Uuden X-Capen etuhaarukka on USD ja Marzocchin valmistama. Putkivahvuus on 50 mm ja joustomatka 175 mm. Sekä jousen esijännitys että puristus- ja paluuvaimennus ovat säädettävissä. Takana on KYB:in monovaimennin, jonka joustomatka on 65mm ja jousen esijännitys sekä paluuvaimennus ovat säädettävissä.

Moto Morini X-Cape 700

Moto Morini X-Cape 700

Pyörässä on myös modernia elektroniikkaa, 7 tuuman väri-tft-näyttö, kaksi USB-latausporttia, poiskytkettävä ABS sekä kahvansuojukset vakiona.

X-Cape 700:n on luvassa myös lisävarusteita. Värivaihtoehdot ovat valkoinen, punainen tai musta.

Monet X-Cape 700:n kilpailijat ovat teknisesti edistyneempiä, mutta kustannussäästöt pyörän hankinnassa saattavat olla merkittävät. Lisäksi riippuu itsestä, haluaako riittävän varustellun pyörän, vai kaikki huippukilkuttimet. Ja lisäksi Suomen osalta ostomahdollisuus saattaa riippua siitäkin, löytyykö Moto Morinille maahantuojaa. 

Moto Morini X-Cape 700

Moto Morini X-Cape 700

Moto Morinin sivuille pääset tästä.

Aiheesta aiemmin:

Perjantai 11.8.2023 10:43

Italialaisvalmistaja Moto Morini lupailee V-2-moottorisia 750-, 925- ja 1200cc malleja piakkoin

Lauantai 19.11.2022 08:01

Kuvakavalkadi: lähde mukaan EICMA 2022 messuille100 kuvan voimin

Lauantai 14.3.2020 10:01

KTM, Husqvarna, GasGas ja Moto Morini keskeyttävät moottoripyörien tuotannon

Torstai 20.4.2017 09:25

Moto Morini Corsaro 1200 ZZ: italialainen nakupyörä voimissaan

Moto Morini X-Cape 700

Moto Morini X-Cape 700