[Motouutiset.fi, Milano] Tänä vuonna EICMA:ssa oli näyttelilleasettajia kuudessa isossa näyttelyhallissa, joissa jokaisessa yli sata eri näytteilleasettajaa. Toimittajamme otti haasteeksi kiertää kaikki hallit. Ohessa laaja kuvakavalkadi vuoden 2022 EICMA:n tarjonnasta.
EICMA:ssa tiistai on varattu ympäri maailmaa paikalle saapuville toimittajille. Keskiviikkona joukon jatkoksi pääsevät maahantuojat. Oli siis kaksi päivää aikaa kiertää kaikki kuusi isoa näyttelyhallia. Vaikka kuinka yritti, niin on aivan mahdotonta nähdä/huomata kaikkea ja paljon tulee vastaan sellaista, mikä ei perusmotoristia edes kiinnosta.
Jokainen messuvieras joutuu kulkemaan turvatarkastuksen kautta. Tiistaiaamuna ei ollut viela ruuhkaa.
Super Meteor 650 julkistustilaisuus Royal Enfieldin osastolla.
Velocifero Race X 5000W
Velocifero:n sähköskootteri Oliver on suunniteltu tavaroiden kuljettamiseen.
FELO FW-07 sähköinen kevytmoottoripyörä. Maksiminopeus 110 km/h.
Kypärävalmistaja HJC:lla oli uusin sarjakuvahahmoin kuvitettu kypärämallisto.
Saksalaisen metallitaiteilija Gunter Scholtz:in valikoimasta löytyy useamman mallisia moottoripyöriä.
Kiinalaisen Mangosteen chopper-tyylinen skootteri.
Ruotsalainen CAKE.
Itävaltalaisen Horwinin protomalli Senmenti X evolving
Italjet julkaisi EICMA:ssa Dragster 500 GP 'hyperskootterin', jossa on 43 hp / 32kW ja joka kulkee perinteisesti bensalla.
Kypärävalmistaja LS2:n osaston rekvisiittaa.
Englantilaisen Talarian sähköpyörästä löytyy myös off road -versio.
Track N Go lisävarusteella Talaria Sting saadaan kulkemaan lumella.
Brough Superior Dagger 2023 oli yksi EICMA:n helmistä.
Brough Superior SS100 on Brough Superior -sarjan moottoripyörämalli, jonka moottoripyörävalmistaja George Brough suunnitteli 1924.
Brough Superior Nefud on saanut nimensä Arabian niemimaalla sijaitsevan aavikon mukaan.
Brough Superiorin ja Aston Martinin yhteistyön tuloksena syntyneen AMB 001 Pro ratamoottoripyörän inspiraationa on ollut Valkyrie AMR Pro hyperauto.
Moto Guzzi V100 Mandellon erikoismalli Aviazione Navale, jonka nimi viittaa Italian meri-ilmavoimiin.
Tämä on Royal Enfield
Moto Guzzi julkaisi EICMA:ssa amerikkalaisvaikutteisen V9 Special Editionin.
Moto Guzzi V100 Mandello S. Maailman ensimmäinen moottoripyörä, jossa on itsestään säätyvät ilmanohjaimet.
Aprilia RS 660
Aprilian sähkömoottoripyörän prototyyppi.
Vähän laajempana tuohan voisi olla motoristin joulukalenteri.
Punainen sähköllä kulkeva Vespa.
Piaggio MP3 530 hpe EXLUSIVE on ensimmäinen kolmipyöräinen skootteri Piaggiolta. Tästä löytyy myös peruutusvaihde.
Dekoraatiosta voidaan olla montaa mieltä, mutta huomiota se ainakin herätti. Tuolilla 'istuu' Vespa GTS SUPER 125 i-get ABS-ASR, jossa on start-stop -toiminto sekä avaimeton lukitus ja käynnistys.
Super Socon osasto
Kymco Downtown GT 350+TFT:ssäkin on avaimeton käynnistys ja täysvärinen TFT-näyttö. Penkin alla on runsaasti tilaa, sillä sinne mahtuu kaksi kypärää.
Myös Taiwanilainen Kymco tähtää tulevaisuudessa sähköisiin kaksipyöräisiin.
Mihin tahansa suuntaan, kunhan se on omasi. Ihan hyvä mietelause.
Messuilla on moottoripyöriin liittyviä tarvikkeita laidasta laitaan. Quattroerre.it
OJ yhdisti paukkuliivin ja repun. Mitä tapahtuu repussa oleville tavaroille, jos paukkuliivi laukeaa? Siitä ei ole tietoa.
Kayo valmistaa mönkkäreitä ja mopoja myös pienemmille huristelijoille.
Kun lapsi pääsee harjoittelemaan tasapainoa kaksipyöräisellä pienestä pitäen, niin hän oppii luontevasti ajamaan mopoa ja sitä kautta myös moottoripyörää, uskoo Ruotsalaisen CAKE.
Kiinalainen VOGE 900 DS Valico perustuu BMW F 850 GS:än.
Keskiviikkona EICMA:ssa oli jo enemmän yleisöä.
Seventy degrees on espanjalainen moottoripyörävarusteita valmistava yritys.
Saroléa, käsityötaitoa Belgiasta.
H-D Screamin Eagle esillä Öhlins:in osastolla.
EICMA:ssa oli ensimmäistä kertaa Euroopassa nähtävissä Kanadalainen Damon HyperFighter Colossus.
Yamahalla oli suurehko osasto EICMA:ssa.
Tracer 9 GT+ oli yksi Yamahan EICMA:ssa ensi kertaa näytillä olleista malleista.
Yamahan Tricity 300 skootteri.
John Doe, moottoripyöräasusteita Saksasta.
Motorqalityn osastolla tarjoilu hoidettiin tyylillä.
Kiinalainen CF Moton osasto. Etummaisena kuvassa CFMoto 700 CL-X Heritage, vieressään CFMoto 700 CL-X Sport.
CF Moton konseptimalli sähköskootteri Zeeho Magnet on tyylikkään näköinen.
Saksalainen Hepco&Becker myy moottoripyörien lisävarusteita.
Italian viranomaiset olivat EICMA:ssa kattavasti esillä.
Poliisi
Karabinieerit, Italian puolisotilaallinen santarmilaitos.
Guardia di Finanza on vastuussa talousrikosten ja salakuljetuksen torjumisesta. Etualalla Moto Guzzi Falcone Sport vm.-62.
Italian armeijan osastolla oli esillä museopyöriä: takana vasemmalla Moto Guzzi Superalce 500 vm. -43, edessä Indian vm.-41 ja takana oikealla Bianchi 500 vm.-40.
Benelli julkaisi useita uusia mp-malleja EICMA:ssa. Tässä BKX 250.
Benellin adventuremalli TRK 800.
Benelli TRK 702X
Benelli Tornado Naked Twin 500
Korokkeella MBP SC300 skootteri, MBP T1002V adventure ja MBP C1002V Custom vm. 2023.
Arai Concept-XT Old school cool.
Italialaisen F.B Mondialin pyörillä voitettiin maailmanmestaruuksia vuosina 1949 - 57.
Five-gloves kaikkiin ajo-olosuhteisiin.
'Emme ole halvin, mutta olemme paras', kehui AIRmous:sen edustaja ständillään.
Vintage päivän sana?
Californiassa asuva Tyler O´Hara on kilpaillut vuodesta 2005 lähtien. Voittoja on tullut motocrossissa, flat track:ssa, supermotossa ja viime vuonna voitto King of the Baggers ratamoottoripyöräkilpailussa.
Moto Morinit asfaltilla ja hiekalla.
Jokaisen hallin aulassa on lista kyseisten hallien näytteileasettajista.
Usealla osastolla oli mp-ajosimulaattori. Ajoradalla pysyminen ei välttämättä ole helppoa, mutta hauskaa oli kuskilla ja ajoa seuranneilla ihmisillä.
Triumph:in sähkömoottoripyörän prototyyppi TE-1
Tunnelmaa Triumphin osastolla.
Triumph T120 Bonneville on englantilaisen moottoripyörävalmistajan Triumphin tunnetuin, pitkäikäisin ja menestynein moottoripyörämalli.
Fantic:in osastolla etualalla Caballero 500 scrambler.
Ducati Scrambler vm. 2023
Voi vain kuvitella, minkälainen ruuhka osastoilla on, kun EICMA avautuu yleisölle.
Italialaisilla moottoripyörälehdillä oli omat isot osastot, kymmenine toimittajineen, kuten Dueruotella.
Wunderlich tarjoaa lisävarusteita BMW-moottoripyöriin.
Moottoriöljyt ja lisäaineet löytyvät saksalaiselta Liqui Moly:lta.
Imberger Carbon - hiilikuituosia moottoripyöriin.
Korealainen Bubosafety:n Boida-mallisto - tuo näkyvyyttä pimeällä.
Kiinalainen Davinci Motors julkaisi futuristisen näköisen DC100 sähkömoottoripyörän. Se on ensimmäinen sähkömoottoripyörä, joka on suunniteltu kilpailemaan perintesten 1000cc moottoripyörien kanssa.
Ranskalainen Sherco tunnetaan parhaiten suosituista trial-pyöristään, vaikka he valmistavat myös enduro- ja supermotopyöriä.
Californialainen Zero Motorcycles on erikoistunut korkealaatuisten sähkömoottoripyörien tuotantoon. EICMA:ssa nähtiin ZERO DSR/X. Täysverinen sähköllä toimiva adventuremoottoripyörä.
EICMA:ssa oli tuhansia toimittajia ja bloginpitäjiä ympäri maailmaa. Kuvan pyörä on Italian poliisin käytössä oleva ZERO SR/S.
Päivän mittaan on syötävä jotain. Ulkona olevat 'hampurilaisbaarit' osattiin jo kiertää kaukaa. Palvelun kankeus ja hitaus herätti edelleen ihmetystä. Pitkiä jonoja syntyi jo näin 'vähäisellä' messuvieraiden määrällä. En haluaisi olla jonottamassa, kun messut aukeavat 'suurelle yleisölle'.
Hondalla oli kiistatta isoin osasto, kattaen 1/6 yhdestä isosta messuhallista.
Honda julkisti ensimmäisen sähköisen moposkootterin EM1 e:n.
Hondan Forza 350 näki myös päivänvalon EICMA:ssa.
Tänä vuonna nähtiin ensimmäistä kertaa miehiä istumassa esittelypyörien päällä. Honda Hornet 750.
Italialainen moottoripyörvalmistaja Malaguti:n sähköpyöräkonsepti XAM on suunnattu suoraan nuoremmille off road harrastajille. Pyörä painaa vain 70 kiloa.
125 vuotta moottoripyörähistoriaa by Peugeot.
Peugeot-uutuus PM-01.
Kawazakin osasto hehkui tutun vihreana.
Tänä vuonna Sweep oli ainoa suomalainen yritys EICMA:ssa.
Halli 9 takaosaan oli varattu tilaa 'tilapäisille kauppiaille'. Tarjolla oli kaikkea mahdollista niittirannekkeista t-paitoihin, nahkatakeista muihin mp-varusteisiin.
Auvray Security, lukkoja, lukitussysteemejä ja hälytysjärjestelmiä suojaamaan moottoripyöriä, mopoja ja polkupyöriä.
PMT renkaita.
UM Renegade 125cc. Taustalla UM Renegate Vegas 125cc.
UM Renegade Commando 300
EICMA jälleen ensi vuonna.
Kahteen päivään riitti paljon nähtävää ja askeleitakin kertyi kiitettävä määrä. Scoottereiden ja kevytmoottoripyörien suuri suosio Euroopassa, näkyy luonnollisesti myös EICMA:n tarjonnassa. Moottoripyörien uutuusmalleissakin oli paljon, teholtaan maltillisempia moottoripyöriä. Sähköisten versioiden määrä kasvaa ja polkupyörissä sähköavustus on jo arkipäivää, mikä hämärtää rajaa mopon ja polkupyörän välillä.
Paljon on ehditty jo EICMA:sta uutisoida, mutta vieläkään ei ihan kaikki näkemämme ole ehtinyt valmiiksi jutuiksi asti. Alla linkki, johon on koottu ja kootaan kaikki vielä julkaisemattomatkin EICMA 2022 koskevat artikkelit, sitä mukaan kun niitä ehditään kirjoittaa. Kannattaa käydä lukemassa.
Aiheesta aikaisemmin:
EICMA 2022: Milanon moottoripyörämessujen juttulinkit löydät tämän sivun takaa – päivittyy