Ferrarin HF355 V8 -moottorin tilavuus on 3,5 litraa ja teho 375 hevosvoimaa. Siinä riittää Maxwell Hazanin Hazan Motorworksille haastetta saada välitettyä moottorin teho takapyörälle ajettavassa muodossa.

Maxwell Hazan on tunnettu ja palkittu moottoripyörien rakentaja, hän on suunnitellut ja rakentanut moottoripyöriä vuodesta 2012 lähtien.

Tässä pari esimerkkiä hänen töistään: Keskiviikko 11.6.2014, Maxwell Hazan, huikeat H-D Ironhead ja Royal Enfield

Hazanin työt ovat tyypillisesti olleet hienon retrohenkisiä, ja monet hänen rakentamistaan pyöristä ovat enemmän kotonaan taidegallerioissa kuin kaduilla työmatkaprätkien keskellä. Hänen pyöriään ovat hankkineet muun muassa miljardöörimoottoripyöräkeräilijä Bobby Haas ja näyttelijä Jason Momoa.

Ferrarin HF355 V8 -moottori on todella vaikuttava paitsi 3,5 litran tilavuudellaan ja 375 hv:n tehollaan myös ulkonäöllään.

Ferrarin HF355 V8 -moottori on todella vaikuttava paitsi 3,5 litran tilavuudellaan ja 375 hv:n tehollaan myös ulkonäöllään.

Mutta Hazan on rakentanut myös moderneja prätkiä, esimerkiksi 250-270 hevosvoimaisen Saltshakerin (Suolasirotin), joka on suunniteltu menestymään Bonneville suola-aavikolla. Mies onnistuikin ajamaan siellä pyörällään peräti 350 km/h.

Viime toukokuusta lähtien Hazan on työskennellyt todella mielenkiintoisen projektin parissa. Kai näin voi vähättelemättä sanoa aikeesta rakentaa käsin moottoripyörä, jossa on suurin piirtein tultasyöksevä Ferrarin 3,5 litrainen F355 V8-moottori?

Ferrarin legendaarinen moottori oli tuotannossa vuosina 1994-1999, ja niitä on valmistettu kaikkiaan variantteineen vain noin 11 000 kappaletta. Moottorin ryydittämänä Ferrarin urheiluautot ylsivät jopa 295 km/h huippunopeuksiin noina aikoina, kertoo New Atlas.

Tuollaisen sydämen siirto kevyeen kahdella pyörällä varustettuun alumiinirunkoon taannee melko paljon isompia nopeuksia sekä moottoriäänen, jollaista ei toista taida prätkässä vastaan tulla – ainakaan, jos kahvaa käännetään reippaasti. Hazanin Instagram-tilillä voit käydä kuuntelemassa V8:n ärjyntää.

Tata voi sanoa moottoriksi: Ferrarin HF355 V8 -konesydän.

Tätä voi sanoa moottoriksi: Ferrarin HF355 V8 -konesydän.

Pyörässä on tällä hetkellä USD-etuhaarukka, clip-on-ohjaustanko ja SC Projectin vaimennin. Työ on vielä kesken, mutta jo pelkkä moottorikin näyttää hyvältä, muusta puhumattakaan.

Moottori on testivaiheessa ja runkotöitä ja vastaavaa on vielä edessä paljon. Hazanin tavoitteena on pitää koko prätkän paino alle 226 kilon, mikä on varmasti vaativaa. Odotamme mielenkiinnolla hankkeen etenemistä, ja sitä,  käykö Hazan testaamassa tämänkin pyörän Bonnevillen suola-aavikolla. Mihin lukemiin mittari mahtaisikaan nousta?

Aiheesta aiemmin:

Keskiviikko 11.6.2014 08:25

Maxwell Hazan, huikeat H-D Ironhead ja Royal Enfield