Vuonna 1981 syntynyt Maxwell Hazan tekee uniikkipyöriä, joiden työstämiseksi hän tekee kuusi - kahdeksan kuukautta kompromissitonta taidokasta käsityötä. Hazan Motorwerksin ateljee on Brooklynissä New Yorkissa. Retrotyyli, hienovaraiset jäätävät yksityiskohdat ja efektit, jotenkin teollista aikaa ihannoivia visuaalisia yksityiskohtia, kiiltävää, kylmää terästä ja huikeita muotoja sekä ripaus ajan patinaa koristelevat näitä klassisia muotoilun ihmeitä. Samalla epäsovinnaiset komponentit kuten traktorin ajovalo ja jopa keittiövälineitten käyttö esittävät omaa tarkkaa rooliaan kokonaismuotoilussa.
Työn alkukohtana on Hazanille aina moottori. Hän etsii esteettisesti miellyttävän koneen ja rakentaa sitten pyörän sen ympärille.
– Rakastan pyörän rakentamista alusta alkaen, vaikka se merkitsee sitä, että siihen joutuu tekemään paljon henkistä työtä ja käyttämään runsaasti aikaa. Sillä tavoin saan rakentaa tekemättä kompromissejä designin suhteen. Jokainen osa asettuu juuri siten kuin itse haluan. Voin todella luoda jotain uniikkia ja siistiä, Hazan kertoo.
Nämä Hazanin luomat poikkeukselliset koneet saattavat - ja usein myös sisältävätkin - sisältää mitä tahansa mikä osuu hänen silmiinsä.
– Kaikki on käsintehtyä mistä tahansa mitä löydän, tai vaikka pelkästä teräksestä. Olen jopa käyttänyt drinkkilaseja valonheittimen linsseinä ja tehnyt perävalon jäätelökauhasta.
Royal Enfield
Hazan rakastui Royal Enfieldin moottoriin, kun näki kuvan Enfieldistä, jonka hänen sisarensa oli vuokrannut Intiassa. Kaksi vuotta sitten hän päätti ostaa erään vuosimallin 1996 Royal Enfieldin moottorin ja aloitti kovan työskentelyn sen kanssa.
– Tämä oli ensimmäinen pyörä, jonka rakensin tyhjästä. Jokainen osa vaijereita myöten on tehty katsottavaksi.
Hazanin Enfieldissä huomion keskipisteenä on pyörän moottori, laitteen sykkivä sydän. Toiseksi katse kiinnittyy koteloimattomaan, avoimeen ensiöveto-kytkinpakettiin. Etupyörässä on teknisesti näyttävä rumpujarru, ja rungon sekä moottorin hopeoidut komponentit muodostavat hienon kontrastin polttoainetankin patinan ja puusta käsin veistetyn istuimen eläviä, rikkaita ruskeita sävyjä vasten.
Harley Davidson Ironhead
Hazanin HD on niinikään varsin ainutlaatuinen kokonaisuus. Siinä on innovatiivinen etujousitus, jonka toiminta perustuu vaakasuuntaiseen iskunvaimentimeen.
– Yritän tehdä joka pyörääni jousituksen, jollaista en ole koskaan aiemmin nähnyt, Hazan pohtii. Ironheadin moottoreilla on pitkään ollut oma erityissjansa hänen sydämessään.
– Olen aina rakastanut tonnisten Harrikoitten kansia. Siispä ostin yhden moottorin ajatuksella tehdä siitä kaksikaasutinversio.
Niinpä valmiissa pyörässä moottorissa on moottoripyörällekin harvinaista eleganssia. Moottorin lisäksi polttoainetankki vie oman osansa huomiosta.
– On olemassa lukematon määrä erilaisia tapoja tehdä toimivia osia, mutta lopputulosten pitää olla myös esteettisesti tyydyttäviä. Jouduin tekemään Harleyn tankin neljään kertaan, ennenkuin se minusta tuntui näyttävän oikealta, Hazan myhäilee.
Kannattaa katsoa Hazanin pyöriä tarkemmalla silmällä, sillä osittain hyvinkin pelkistetystä ja suoraviivaisesta ulkonäöstään huolimatta niissä on häkellyttävä määrä yksityiskohtia ja asioita, jotka oikeasti kannattaa sieltä etsiä - muotoilun ja muotokielen rikkautta parhaimmillaan.