Uusissa malleissa on Yamahan Y-AMT (Yamaha Automatic Manual Transmission) -vaihteisto ja mukautuvia huipputeknologioita, kuten elektronisesti ohjattu jousitus, vakionopeudensäädin ja maailman ensimmäinen Matrix LED -ajovalo, eli varustelu ylittää luokan vakiotason selvästi.
Runko ja takahaarukka
Tracer 9 -malliston Deltabox-tyylinen runko on valmistettu Yamahan omalla CF (controlled filling = hallittu täyttö) -valuprosessilla, jonka avulla on mahdollista rakentaa erittäin kevyt ja vahva runko, jossa seinämän paksuus vaihtelee kauttaaltaan. Se mahdollistaa hienosäädetyn rakenteen, jonka jäykkyys on optimoitu parhaan käsiteltävyyden aikaansaamiseksi.
Deltabox-runko on yhdistetty pidennettyyn alumiiniseen takahaarukkaan ja teräksiseen takarunkoon, jotka ovat nyt aiempaa pidempiä mutta kevyempiä, jotta kuljettajalle ja matkustajalle on enemmän tilaa. Samalla on saatu lisää vakautta ja kantavuutta.
Uusi takarunko on 150 grammaa kevyempi ja 50 mm pidempi kuin edellisen sukupolven Tracer 9 -mallissa, mikä mahdollistaa runsaamman matkustajan istumatilan. Kuljettajan istuin on muotoiltu uudelleen, ja se on nyt litteämpi, ja siinä on enemmän pehmusteita mukavuuden lisäämiseksi. Vaikka istuimen vähimmäiskorkeus on kasvanut 845 millimetriksi, satulan etuosaa on kavennettu ja uudelleenmuotoiltu, joten jalkojen etäiyys maahan on pienentynyt.
Istuimessa on kaksi korkeussäätöä, istuinta voi nostaa 15 millimetriä ilman työkaluja. Lisävarusteena on saatavilla sähkölämmitteinen istuin.
Uutta 2025 Tracer 9 -malleissa on integroitu säilytyslokero säiliön oikealla puolella, jossa on USB-pistorasia ja helppokäyttöinen lokero lompakoille, asiakirjoille ja muille pienille tavaroille, jotka ovat välttämättömiä pidemmillä ajomatkoilla.
Urheilullisesta luonteestaan huolimatta Tracer 9 tarjoaa matkustusmukavuutta sekä kuljettajalle että matkustajalle, ja uusi muotoilu, katteeet sekä säädettävä tuulilasi takaavat entistäkin paremman tuulensuojan säilyttäen tyylikkyyden ja kompaktin koon.
Kaikissa malleissa on seitsentuumainen TFT-näyttö, jonka voi asettaa näyttämään yhtä kolmesta eri teemasta, ja GT-malliin on saatavissa elektronisesti ohjattu jousitus, sähkösäätöinen tuulilasi, lämpökahvat, älyavainjärjestelmä, vakionopeudensäädin ja Yamahan innovatiiviset Matrix LED -ajovalot. Malliston huippumallissa TRACER 9 GT+:ssa on kaikki tutka-avusteiset apujärjestelmät, kuten mukautuva vakionopeudensäädin, kuolleen kulman tunnistus ja etutörmäysvaroitin, sekä ajoneuvon paikallaanpitojärjestelmä, yhdistetty jarrujärjestelmä ja rengaspaineiden valvontajärjestelmä.
Y-AMT eli automatisoitu manuaalivaihteisto on vakiovaruste 9 GT+:ssa ja lisävaruste 9:ssä ja 9 GT:ssä.
Matriisivaloteknologiaa
Kaikissa 2025 Tracer 9 -malleissa on kaarreajovalojärjestelmä, ja 9 GT- ja 9 GT+ -malleissa on kehittynyt, mukautuva Matrix LED -ajovaloteknologia.
Tekniikka koostuu useiden lähi- ja kaukovalojen LED-valojen matriisista, joka on yhdistetty ajovalaisimen yläosaan integroituun kameraan, ja se tunnistaa automaattisesti ympäröivän liikenteen, luonnonvalonlähteet ja sääolosuhteet. Näiden tietojen perusteella se säätää dynaamisesti kirkkautta ja valonjakoa, jotta valaistus olisi aina optimaalinen. Järjestelmä lisää kuljettajan itseluottamusta yöllä ajettaessa, sillä se jakaa valon siten, että se pyrkii varmistamaan, etteivät muut tienkäyttäjät häikäisty, ja säätää samalla valaistua aluetta kuljettajan kannalta. Matrix LED -ajovalojoukko toimii yhdessä kuusiakselisen IMU:n kanssa ja säätää valonsädettä, kun havaitaan vähintään seitsemän asteen kallistuskulma.
Mukautuvat ajovalot ovat täysin automaattiset, mutta kuljettaja voi valita kolmesta herkkyystasosta, ja hänellä on myös mahdollisuus kumota ne ajaessaan manuaalisesti milloin tahansa.
Ajotilat
Tracer 9:n kaikissa versioissa on sama 7-tuumainen TFT-mittaristo. Siinä on kolme erilaista teemaa, joista kuljettaja voi valita mieltymystensä mukaan, sekä lisäasettelut navigointia, musiikkia ja puheluita varten.
Kaikissa Tracer 9 -malleissa on viisi ajotilaa (kolme esiasetettua ja kaksi mukautettavaa), jotka on täysin integroitu kuusiakseliseen IMU-inertiamittausyksikköön (IMU – Inertial Measurement Unit) ja muihin teknologioihin, kuten laajaan valikoimaan kallistuksen mukaan reagoivia ajoavustimia, vakionopeudensäätimeen, elektronisesti ohjattuun jousitukseen ja Y-AMT-vaihteistoon sen sisältyessä varustukseen.
Näitä ajotiloja, ”Sport”, ”Street”, ”Rain”, ”Custom 1” ja ”Custom 2”, voi vaihtaa ajettaessa oikeanpuoleisessa kytkinpaneelissa olevan säätimen avulla. Tehtaalla asetetuissa toimintatiloissa on esiasetettuina erilaiset vaihtelevien olosuhteiden mukaiset puuttumistasot, kun taas ”Custom”-vaihtoehtojen avulla kuljettaja voi säätää yksittäisiä parametreja TFT-näytön valikossa tai sovelluksen avulla. Kun sovellusta käytetään, kaikki uudet, mukautetut YRC-asetukset ladataan ja kuljettaja voi valita ne, kun sovellus yhdistetään pyörään seuraavan kerran.
9 GT ja ) GT+ -malleissa on mukana Garminin Motorize-sovellus. Se sisältää täyden karttanavigointipalvelun. Mittaristo on täysin integroitu kaikkiin Tracer 9:n vakio- ja lisälaiteominaisuuksiin, kuten ajotiloihin, rengaspaineiden valvontajärjestelmiin ja lämmitettäviin lisävarusteisiin.
Säädettävä ja semiaktiivinen alusta
Ensiasennusrenkaina Tracer 9:ssä ovat Bridgestone Battlax Sport Touring T32:t, jotka on kehitetty erityisesti 9-mallia varten. Renkaiden sisäinen rakenne on suunniteltu täydentämään mallin ajo-ominaisuuksia, ja ne ovat vähentäneet etupyörän painoa noin 200 grammaa ja takapyörän painoa 300 grammaa. Ne osaltaan mahdollistavat pyörän 212 kg:n märkäpainon.
Kaikissa 2025 Tracer 9 -malliston malleissa on Kybin täysin säädettävä etu- ja takajousitus. GT-malleissa on elektronisesti puoliautomaattisesti säätyvä jousitus.
KADS (KYB Actimatic Damper System)on semiaktiivinen järjestelmä, ja integroitu moottoripyörän elektroniikkaan. Se säätää vaimennusta ja ajokokemusta käyttämällä kuusiakselisen IMU:n reaaliaikaisia tietoja, kuten kallistuskulmaa, kuormitusta, kiihtyvyyttä sekä jousituksen iskun määrää ja nopeutta.
Kuljettaja voi valita eri tilat napin painalluksella, ja dynamiikka määräytyy edelleen valitun YRC-ajotilan mukaan: Sport-tilassa on jämäkämpi, urheilullisempi asetus, ja Street- ja Rain-tilassa keskitytään enemmän mukavuuteen.
KADS on integroitu myös muihin järjestelmiin, kuten jarrujen hallintaan, mukautuvaan vakionopeudensäätimeen ja yhdistettyyn jarrujärjestelmään.
Uuden Tracer 9 -malliston keskeiset ominaisuudet:
- - 890 cm³ CP3-moottori: 119 hv ja 93 Nm vääntöä (7 000 kierroksella)
- - 18 litran polttoainesäiliö ja uusi ergonomia parantavat mukavuutta pitkille matkoille.
- - Yamaha Ride Control -järjestelmä: Kuusiakselinen IMU-yksikkö, joka tukee kallistuksen tunnistavaa ajonvakautusta, luistonestoa, keulimisen hallintaa ja jarrujen hallintajärjestelmiä.
- - Deltabox-runko: CF-valettu alumiinirunko
- - saatavilla kolmen laukun lisävarustesarja. Laukut voi liittää GT- ja GT+ -mallien avaimettomaan lukitusjärjestelmään.
- - 7-tuumainen TFT-näyttö: Kolme näyttöteemaa ja lisänäkyvyys puheluille, navigoinnille ja musiikille. GT- ja GT+-mallien vakiovarusteisiin kuuluu myös Garmin-navigointi.
- - Y-AMT-vaihteisto: 2025 Tracer 9 tulee saataville myös versioina, jotka on varustettu Yamahan automatisoidulla manuaalivaihteistolla (Y-AMT). Järjestelmä poistaa käsikäyttöisen kytkimen tarpeen ja mahdollistaa manuaalisen vaihteenvaihdon ohjaustangon näppäimillä tai automaattivaihtamisen kahdessa AT-tilassa. Y-AMT-teknologia parantaa hallittavuutta ja tekee pyörästä helposti lähestyttävän sekä aloittelijoille että kokeneille kuljettajille.
- - Täysin LED-valaistus: Mukautuvat Matrix LED -ajovalot (vain GT- ja GT+-malleissa)
- - Säädettävä tuulilasi (sähkösäätö GT- ja GT+-malleissa) ja uudelleen muotoiltu istuin parantavat ajomukavuutta.
- - Itsestään sammuvat suuntavilkut: Kaksivaiheinen vilkkutoiminto ja ESS-toiminto, joka sytyttää varoitusvalot automaattisesti voimakkaassa jarrutuksessa.
- - Smart Key -järjestelmä: Avaa kaikki toiminnot, mukaan lukien sytytysvirran, ohjauslukon, polttoainesäiliön korkin ja matkatavaralaukut.
- - Mukautuvat ajotilat ja kolme tehdasasetusta sekä kaksi käyttäjän mukautettavissa olevaa vaihtoehtoa.
- - Mukautuva vakionopeudensäädin (vain Tracer 9 GT+) ja jarrujärjestelmä, joka parantaa ajoturvallisuutta erityisesti haastavissa tieolosuhteissa.
Hinta ja saatavuus eivät tätä kirjoitettaessa olleet tiedossa. Värivaihtoehtoja ovat Tracer 9 ja 9 Y-AMT: Redline ja Midnight Black. Tracer 9 GT ja 9 GT Y-AMT: Keraaminen jää ja Tech Black. Tracer 9 GT+: Cobalt Blue ja Icon Performance.