Ducati julkisti viime viikolla uuden version sporttisesta XDiavel cruiseristaan. Perustana on MotoGP-moottorista johdettu Granturismo V4 voimanlähde, cruiserimainen ajoasento ja entistä näyttävämpi, virtaviivaisempi ja viilatumpi ulkonäkö.

Kyse on edellisen, XDiavel 1260:n, uudelleentulkinnasta. Uutuus on lihaksikas ja samalla virtaavan linjakas, kuten oheisista kuvista näkyy.

Ducati XDiavel V4.

Ducati XDiavel V4 2025. Piirrosluonnos tuo erityisen hyvin esille pyörän muotoilun virtaviivaisuuden ja olennaiset elementit.

Pyörä on linjoiltaan matalan sportcruisermainen, ja sen muotoihin on haettu inspiraatiota superautoista, yksi viite siihen suuntaan on nelipäinen, sylinterien määrää toistava,  äänenvaimennin.

Malli herättää varmasti huomiota kaupunkien kaduilla cruisailtaessa, mutta tuskin jättää kuskia kylmäksi mäkisillä mutkateillä kurvailtaessa. Toisaalta pyörä on tarvittaessa luonteeltaan varsin dragsterimainen.

Ducati XDiavel V4 2025:ssä on aiempaa mukavammat ja rennommat ajoasento ja kuljettajan ja matkustajan istuimet sekä täydelliset apuvälineet myös touring-ajoon.

Mallissa on täys-LED-valot ja päivänajovaloissa on tupla-C-profiili. 

Ducati XDiavel V4.

Ducati XDiavel V4 2025.

Mittaristossa ja valoissa on tarjolla erityinen tervetuloefekti, kun pyörään kytkee virrat päälle. 

Yksiaisainen alumiininen takahaarukka jättää leveän takanakin (240/45) näkyville viisipuolaisine vanteineen, jotka koneistettuine pintoineen viittaavat amerikkaisiin muskeliautoihin.

Istuinkorkeus on miellyttävän matala, vain 770 mm ja ohjaustankoa on tuotu taemmas ja alemmas X1260 XDiaveliin verrattuna.

Mukavuutta on parannettu merkittävästi muun muassa kasvattamalla takajousituksen joustomatkaa 25 mm edelliseen versioon verrattuna. Samaan auttaa myös profiloitu ja paksumpi istuin. Matkustajalla on lisäksi enemmän tilaa käytettävissään (leveyden osalta +30% ja pituuden osalta + 50%). Takamatkustajalla on kauhukahva vakiona.

Dynaamisemmista ajosta pitävät voivat siirtää XDiavel V4:n jalkatappeja taempaan asentoon lisävarusteena saatavan siirtosarjan avulla. Saatavilla on myös takaistuimen suoja, joten mallista saa halutessaan vaikuttavan yksipaikkaisen.

Granturismo V4

Ducati XDiavel V4.

Ducati XDiavel V4.

XDiavel V4:n moottorina on 1158 cm3 Granturismo V4, jonka huipputeho on 168 hevosvoimaa ja maksimivääntö 12,6 Nm. Voimakasta vääntöä riittää suoraviivaisesti matalilta kierroksilta lähtien korkeillekin kierroksille. Moottorin kampiakseli pyörii vastakkaiseen suuntaan, mikä pienentää hyrrävoimia ja parantaa ketteryyttä.

Moottori on myös pyörän keskeinen muotoiluelementti ja varsin kevyt ja kompakti rakenteeltaan. Sen huoltokulut ovat pienet, sillä esimerkiksi venttiilien tarkastusväli on 60 000 kilometriä. 

Moottorin kehittelyssä on pyritty myös pieneen kulutukseen ja päästöihin, sillä automatiikka kytkee takasylinterit pois käytöstä liikennevaloissa, mutta myös matalilla kierroksilla silloin, kun tehontarve on pieni.

Pakoääni on syvempi, kun vain kaksi sylinteriä on käytössä, kun taajuudet taas nousevat, kun kaikki neljä sylinteriä ovat mukana pelissä.

Kiihtyvyys on huippuluokkaa: 0-100 km/h sujuu alle kolmen sekunnin.

Ducati XDiavel V4.

Ducati XDiavel V4 2025.

Alusta

Pyörä on yksi luokkansa keveimmistä, painoa on 229 kg ajokunnossa ilman polttoainetta. Se on 6 kg kevyempi kuin XDiavel 1260 S kiitos kevyemmän Granturismo-moottorin ja muiden toimenpiteiden.

Etuteleskoopin liukuputkien halkaisija on 50 mm ja se sekä takaiskunvaimennin ovat täysin säädettävissä.

Jarrujärjestelmä on Brembon, edessä on kaksi 330 mm:n levyä ja Stylema-satulat. Vauhdin luvataan niiden avulla hidastuvan parhaimmillaan samalla intensiteetillä kuin kisapyörissä, eli peräti 11,5 m/s. 

Ducati XDiavel V4.

Ducati XDiavel V4.

Elektroniikka

Kuten arvata saattaa, uudessa XDiavelissä on varsin täydellinen elektroniikkapaketti. Tehovalintoja on kolme ja ajotapavalintoja 4: Sport, Touring, Urban ja Wet. Lisäksi sekä vetoluistonesto että ABS-jarrut toimivat myös kaarteissa.

Avustavien järjestelmien lista ei lopu vielä tähän, vaan mukana ovat myös wheelienesto, vakionopeudensäädin ja molempiin suuntiin toimiva vaihdeavustin, shifteri, joka mahdollistaa kytkimettömät vaihdot.

Lähtöavustin puolestaan avittaa silloin, kun hakusessa on dragsterimaisin lähtökiihdytys koskaan.

Avustavien järjestelmien säätö ja ohjaus tapahtuvat ohjaustangon taustavalaistujen painikkeiden avulla sekä uuden 6,9 tuuman, mittasuhteiltaan 8:3:n väri-tft-näytön avulla. Mittaristo on sama kuin Panigale V4:ssä.

Mittaristo tukee Bluetooth-liitettävyyttä, joten älypuhelimen puheluja, tekstiviestejä, musiikkia tai navigointia voi ohjata Ducati Link appin avulla.

Saatavilla on myös runsaasti lisävarusteita kuten esimerkiksi puolikovat 48 litran sivulaukut, erilaisia tuulilaseja, mukavuus- tai matalampi istuin jne.

Tarjolle tulee kaksi erityistä värivaihtoehtoa, Burning Red ja Black Lava. Pyörän pitäisi tulla jälleenmyyjille toukokuussa 2025.

Ducati XDiavel V4.

Ducati XDiavel V4.

2025 Ducati XDiavel V4

Värivaihtoehdot: Burning Red, Black Lava. V4 Granturismo moottori, 1,158 cc 168 hp (124 kW) at 10,750 rpm, 126 Nm at 7,500 rpm. Venttiilien välysten tarkistusväli 60,000 km. Alumiininen monokokkirunko. 20 litran teräksinen polttoainetankki. 50 mm täysin säädettävä USD-etuhaarukka. Täysin säädettävä takamonovaimennin. Alumiininen yksihaarainen keinuhaarukka. Jarrut: Brembo, kaksi 330 mm levyä edessä ja Stylema monoblokkijarrusatulat edessä. Takarengas 240/45 Diablo Rosso III. Ketjuveto. Alumiinivanteet, koneistetut puolat. Väri-tft-mittariston halkaisija 6,9 tuumaa. Optiona integroitu navigointi. Kolme tehovalintaa ja neljä ajotapavalintaa: Sport, Touring, Urban, Wet. Kustomoitava ajoasento: kaksi vaihtoehtoa kuljettajan jalkatapailla. Matkustajan kauhukahva vakiona. Uusimman sukupolven elektroniikkapaketti, 6-akselinen IMU: Kaarteissa toimivan ABS ja vetoluistonesto (DTC); Wheelien hallinta (DWC); teholähtöavustin (DPL); vaihtoavustin Quick Shift up/down (DQS), vakionopeudensäädin.

Aiheesta aiemmin:

Torstai 12.11.2020 13:13

Ducatin uudet XDiavel Dark ja Black Star saivat lisää tehoa ja Scramber-sarja uuden Nightshift-mallin vuodelle 2021

Torstai 20.7.2017 08:09

Koeajossa Ducati XDiavel - väkivahva cruiseri täynnä vaikuttavia ominaisuuksia

Perjantai 8.4.2016 16:02

Ducati XDiavelin tyyli ja design toivat sille arvostetun muotoilupalkinnon

Maanantai 22.2.2016 10:37

XDiavel: tulos siitä, kun Ducatin suunnittelijat pantiin kruisailemaan Harrikoilla

Maanantai 23.11.2015 07:47

Ducati XDiavel valittiin Milanon messujen kauneimmaksi pyöräksi