Katseen käytön merkitys moottoripyörällä ajettaessa on erittäin suuri. Oikea tapa ajaa esimerkiksi mutkaisella tiellä, on kääntää katse jo etukäteen seuraavaan mutkaan, jolloin keho kääntyy ja kallistuu automaattisesti oikealla tavalla ja vie meidät pyörinemme kaarteessa juuri sinne, minne pitääkin.
Aloittelijoiden ongelmana on helposti se, että katse vie väärällä tavalla, ja sen sijaan että ennakoisimme tulevaa ajoreittiä, kiinnitämme katseemme juuri siihen, mihin olemme menossa, ikäänkuin lukitumme kohteeseen ja seuraukset saattavat olla kohtalokkaita.
Katseen lukittuminen kohteeseen vie automaattisesti kulkumme suoraan kohti sitä, mihin katseeemme on kiinnittynyt, oli se sitten mitä tahansa. Näkö on tärkein aistimme, jonka avulla hahmotamme maailman ja sijaintimme kolmiulotteisesti siinä. Katseemme polttopiste on ikäänkuin sen kolmion kärki, johon koko huomiomme ja olemuksemme keskipiste on kiinnittynyt.
Paniikkitilanteessa asia vielä korostuu. Kehomme jäykistyy ja kykymme ohjaamiseen ovat heti rajallisemmat. Kaksintaistelutilanteessa esimerkiksi miekkaillessa tai otellessa tämä korostuu, ja kaikille tämäntyyppisten lajien harrastajille on itsestäänselvyys, että katsetta ei päästetä kiinnittymään toisen miekkaan tai käteen, vaan tavoitteena on koko näkökentän hyödyntäminen. Jos katse kiinnittyy miekkaan, ei ehdi reagoida tulevaan ja on aina myöhässä. Jos katsot nyrkkiä, se on leuassasi ennenkuin ehdit tajuta.
Miten sitten pitää toimia, jos ajatellaan tilannetta, että pitää kyetä väistämään jotain äkkiä tielle tulevaa, sensijaan että jäykistymme ja tuijotamme vääjäämättä lähestyvää kohdetta kykenemättöminä toimimaan?
1. Käännä katseesi sinne, minne haluat mennä
Tämä on perusasia. Kun ohjaat katseesi sinne, MIHIN haluat väistää sen sijaan MITÄ haluat väistää, lopputulos on todennäköisesti paljon toivottavampi. Pyörää ohjataan keholla, ja katse, aivot ja keho toimivat saumattomassa yhteistyössä: meidän tarvitsematta tietoisesti ajatella asiaa, katseen ohjaaminen oikeaan suuntaan ohjaa automaattisesti kehomme ja siten pyörämmekin oikeaan suuntaan. Käännä katsettasi kääntämällä päätäsi.
2. Pidä katseesi elossa
Koskaan ei kannata antaa katseen olla liian pitkään kiinnittynyt yhteen kohtaan tai kohteeseen, vaan opettele joko samuraikatse, jolla näet koko näkökenttäsi tapahtumat (lue aiempi juttumme: Tilannetietoisuus ja samuraikatse voivat tuoda turvaa ajamiseesi), tai jos tämä tuntuu liian vaativalta, anna katseesi vaeltaa laajasti etusuunnassa vasemmalta oikealle edestakaisin.
Älä myöskään katso liian lähelle, koska se estää sinua näkemästä suurta osaa liikenteen tai näkökentän tapahtumista. On yleensä aloittelijan virhe pyrkiä näkemään suoraan etupyörän eteen, ongelma toivottavasti häviää ajokilometrien myötä, mutta asiaa voi tietoisesti auttaa siirtämällä katsetta kauemmas ja opettelemalla katsomaan oikein.
3. Harjoittele tilannetta
Väistämistä voi harjoitella ennakoivan ajon kursseilla. Jollet heti pysty osallistumaan sellaiselle, voit harjoitella jollain suljetulla alueella, mutta hyvin hiljaisessa vauhdissa. Nopeus ei ole pääasia, vaan oikean toimintamallin sisäistäminen. Voit harjoitella kävelyvauhtia vaikka kuvitellun kiven kohtaamista. "Huomaat" yllättäen ison kiven tai jonkin millä olet merkinnyt sen, käännät heti katseesi siihen suuntaan mihin haluat väistää ja väistät.
Jos osaat vastaohjauksen, voit yhdistää sen harjoittelemisen tähän. Mutta muista maltti ja hyvin hiljainen vauhti: idea ja oikea toimintamalli ovat tärkeimmät, jotta kehoosi muodostuu oikea tapa toimia. Rummuttamaankaan ei opita aloittamalla treenaaminen 160 lyönnillä minuutissa.
4. Rentoudu
Liittyy tiiviisti kohtaan kolme. Tilanteen harjoitteleminen tuo rentoutta ja jo itsessään rauhaa: kun kehossasi on valmius reagoida, olet rennompi. Ja koska osaat reagoida oikein, keskityt automaattisesti oikeaan suoritukseen sen sijaan että henkisesti sinkoilisit viiteentoista eri suuntaan, kuten paniikkitilanteessa heposti käy. Yllättäen huomaat, että sinulla ei olekaan kiire, vaan ehdit hyvin väistää.
Lisäksi voit myös tietoisesti opetella rentoutumaan ohjaustangossa. Hengitä pari kertaa syvään sisään ja ulos, ja päästä suurimmat paineet pois uloshengityksissä, ennenkuin lähdet matkaan.
5. Ennakoi
Sopeuta ajonopeutesi sellaiseksi, että kykenet ja ehdit reagoida yllättäviin tilanteisiin. Yksinkertainen neuvo, mutta vaikea noudattaako? Kun keskityt ohjaamaan kulkuasi ja ajoasi katseellasi, olet myös tiiviimmin mukana ajotapahtumassa. Kun vielä yhdistät sen vallitseviin nopeusrajoituksiin sekä kelin tai tiepinnan sekä liikenteen olosuhteisiin, olet jo oikealla suunnalla. Anna aivojesi ajotietokoneen laulaa koko ajan siten, että otat kaikki tekijät huomioon ja sopeutat menosi sen mukaan.