Yleensä tähän aikaan vuodesta Macaossa ei sada, joitakin pieniä sadekuuroja on joskus ollut, mutta tällaista myrskyä ei koskaan aikaisemmin ole nähty. Tästä syystä millään tiimillä ei ole sadekelin renkaita mukana ja vaikka olisikin, Macaon rata on liian vaarallinen ajettavaksi sateella. Useiden peruutusten jälkeen, lauantaina Superbike-kuskitkin pääsivät vihdoin aloittamaan vapaat harjoitukset ja ajamaan aika-ajot.
Vapaita harjoituksia ehdittiin ajaa vain muutaman kierroksen verran, vajaan 15 minuutin ajan, kun punaiset liput nousivat, harjoituksen keskeytyksen merkiksi. Vaikka kuvissa sitä ei nähnytkään, oli alkanut satamaan. Tässä vaiheessa Erno Kostamo oli ajanut nopeimman kierrosajan 2:35.518. Seuraavina Robert Hodson, Michael Rutter ja Luca Gottardi, kaikki yli viisi sekuntia hitaammilla ajoilla. Peter Hickman oli kuudenneksi nopein +8.394 sekuntia Kostamoa hitaampana. Davie Todd ei ehtinyt saada kierrosaikaa lainkaan, ennen keskeytystä.
Sade oli vain pieni ripsaus, mutta varsinkin radan kolmas sektori ehti kastua pahasti. Kisajärjestäjät kävivät hakemassa Peter Hickmanin, Michael Rutterin ja Paul Jordanin turva-auton kyytiin, katsastamaan onko rata kuskien mielestä turvallisesti ajettavissa. He jalkautuivat radalle ja tutkivat radan kuntoa. Ilmiselvästi he katsoivat, ettei rata ole turvallinen, joten kaikki jäivät varikolle odottamaan. Sen sijaan turva-autot jatkoivat radan kiertämistä, ilmeisesti kuivatakseen rataa, sillä kostea, pilvinen sää piti radan märkänä, vaikka sade olikin vain pieni ripsu.
Tunti, mikä oli varattu vapaille harjoituksille, meni pääasiallisesti odotteluun. Pienen tauon jälkeen alkoi aika-ajot. Ennen aika-ajojen alkua, kuskit kerääntyivät Peter Hickmanin ympärille, joka yhdessä David Toddin kanssa kehoitti kaikkia ottamaan ensimmäiset kierrokset varovasti, ilman turhia riskejä ja tutkailla, mikä osa radasta olisi vielä mahdollisesti märkä.
Hickmanin ehdotuksesta, ensimmäinen vartti ajettiin vielä vapaina harjoituksina. Rutter ja Hickman lähtivät radalle ensimmäisinä. Macaon GP-kilpailujen kokenein kuski Michael Rutter oli ainoa, joka oli radalla koko viidentoista minuutin ajan. Hän kellottikin parhaimman ajan 2:30.581, Kostamon ollessa kolmanneksi nopein +4.954 Rutteria hitaampana.
Aika-ajot alkoivat heti vartin ylimääräisen vapaiden harjoitusten perään. Suurin osa kuskeista oli tuolloin varikolla ja ennen kuin aika-ajot ehtivät kunnolla alkaa, nostettiin jälleen punainen lippu. Kellot pysäytettiin, aika-ajojen keskeyttämisen merkiksi. Radalla oli öljyä. Kommentaattorin huomio, vapaiden harjoitusten viimeisillä hetkillä Kostamon pyörästä tulleesta savupilvestä totta, sillä myös Kostamon varikkopilttuun edustaa puhdistettiin.
Puhdistustauon jälkeen aika-ajot pääsivät vihdoin kunnolla alkamaan. Aikaa oli vähän yli puoli tuntia. Mikä ongelma Kostamon pyörässä mahtoi ollakkaan, se saatiin nopeasti korjattua, sillä Kostamo pääsi radalle taistelemaan aika-ajoihin. Tällä kertaa ehdittiin ajaa vähän yli 10 minuuttia, kun jälleen aika-ajot keskeytettiin, tällä kertaa ulosajon seurauksena. Kostamo ehti ajaa 4:si nopeimman kierrosajan.
Tauon jälkeen, kuskit pääsivät vielä kerran radalle ja loput aika-ajoista päästiin ajamaan keskeytyksettä loppuun. Kilpailu paalupaikasta käytiin neljän kuskin, joukon veteraani Michael Rutterin, King of the Roads -sarjaa kirkkaasti johtava David Toddin, viidettä Macao GP-kilpailun voittoa tavoitteleva Peter Hickman ja tietysti Erno Kostamon kesken.
Viimeisessä aika-ajosessiossa Kostamo ehti jo kellottamaan parhaimman kierrosajan 2:25.820, mutta David Todd ei antanut periksi, vaan sai vielä puristettua pyörästään 0.257 sekuntia nopeamman ajan 2:25.563. Viimeisillä kierroksilla Peter Hickman tuli kärkikamppailuihin mukaan 0.592 sekuntia Toddista jääneenä, ollen kolmanneksi nopein. Rutter ajoi neljänneksi nopeimman ajan 2.552 sekuntia Todd:ista jääneenä. Ennen aika-ajojen loppua, Rutterin pyörään tuli joku vika ja hän joutui jäämään radan varteen. Aikaa on reilusti, joten varmaan hänen pyöränsä saadaan kuntoon, ensi yönä ajettavia kilpailuja varten.
– "Pyörä tuntuu erittäin hyvältä. Nopein kierros tuli helposti ilman turhia riskejä ja ajo tuntui erittäin hyvältä", Kostamo kommentoi aika-ajojen jälkeen.
Tulossa on tiukka ja jännittävä kilpailu. Toivotaan, ettei enempiä aikataulun muutoksia jouduta enää ainakaan sateen takia tekemään ja kisat päästään ajamaan nyt ilmoitetun aikataulun mukaisesti sunnuntaina, eli Warm-up kello 01.00 - 01.30 ja itse kisa 02.00 - 02.45 suomen aikaa.
Kisa-aikataulut löytyvät täältä.
Macao Motorcycle Grand Prix kuljettajalista löytyy täältä.
Kisoja voi seurata tai katsoa jälkeen päin täältä:
Facebook - tästä https://www.facebook.com/share/1G25fubn8b/?mibextid=LQQJ4d
YouTube - tästä https://youtube.com/@grandepremiodemacau?si=1IcMSR_Qvhf1QcDu
Website - tästä https://www.macau.grandprix.gov.mo/en/
Aiheesta aikaisemmin:
KESKIVIIKKO 13.11.2024 10:59
TIISTAI 29.10.2024 10:02
Kaksi suomalaista Macaon katuratakisaan – Kostamon tavoite podiumilla
LAUANTAI 18.11.2023 13:38
Kostamon Macaon GP-kisa päättyi pyörän sähkövikaan
MAANANTAI 21.11.2022 08:10
Kostamo voittoon Macaun GP-kisassa – dominoi koko kisaviikonloppua